یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
در دایره المعارف ایرانیان «شکست» دیده نمی‌شود

چهارمین مراسم «یادها و نام‌ها» همراه با رونمایی از بیش از 200 کتاب اسنادی دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی کرد و در فرازی گفت: در دایره المعارف ایرانیان شکست دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهارمین مراسم «یادها و نام‌ها» همراه با تجلیل از فرماندهان راوی تاریخ شفاهی برگزار شد. بخش دیگری از این مراسم نیز به رونمایی بیش از 200 عنوان کتاب اسنادی دفاع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اختصاص داشت.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از سخنرانان این مراسم بود. وی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع پیشکسوتان و همچنین فرماندهان راوی آن دوران گفت:‌ ما در جمع فرماندهان تاریخ‌سازی هستیم، افرادی که جوانی خود را در حماسی‌ترین دوران تاریخ انقلاب اسلامی سپری کردند.

 
فرماندهان ثابت قدم ماندند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: چین و چروک نشسته بر چهره‌های این فرماندهان نشان می‌دهد که آنها در برابر دشمنان کرنش نکردند. این افراد وجب به وجب خاک کشور را آزاد کردند و با جانفشانی، ثابت قدم بودند.

سردار سلامی در ادامه گفت:‌کسانی هستند که رفیع‌ترین قله عظمت کشور را فتح کردند و اجازه ندادند استقلال کشور آسیب ببیند. زخمی شدند، سختی دیدند و و نابرابری‌ را تحمل کردند. اما شکوه آفریدند؛ شهیدان رفتند تا ایران بماند و نوامیس ما حفظ شود. آنها رفتند تا ایران هیبت پیدا کند.
وی با بیان اینکه شهیدان از دشمن سلب اراده کردند و افزود: آزادگی یعنی سلب اراده از دشمن، شهیدان رفتند تا ما آزاد باشیم. رفتند تا دشمنان نگویند ایران باید به مدلی از تفکر ما پایبند باشد و بگویند ارزش‌های ما [دشمن] را جاری کنید.


نسل دفاع مقدسی‌ها تکرار ناپذیر است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مصادیق فوق همچون قله دست نیافتنی بود که به وسیله دفاع مقدس محقق شد، ادامه داد: نسلی که در دفاع مقدس بود تکرار ناپذیر است.

وی ایران را همچون جغرافیای مستقلی دانست و با طرح این سوال که ایا می‌توان باز اجازه داد کشور به دست قدرت‌ها [بیگانگان] اداره شود، خاطر نشان کرد:‌ در اینجا بیگانه سلطه طلب راه ندارد؛ دفاع مقدس نقطه آغازی بود برای نبرد مستمر جهانی بین آنها که نمی‌خواهند ما رشد کنیم و سرافراز و مستقل و آزاد باشیم.

سردار سلامی تحریم دشمنان را شکست خورده دانست و مقابله با آن را با اتکای ملت ایران به رهبر معظم انقلاب اسلامی شدنی دانست و ادامه داد: قرار بود تحریم ما را به سمت دشمن و تسلیم سوق دهد.
 
مشکلات هست اما به دشمن ارتباطی ندارد!
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قبول این موضوع که در کشور مشکلات و مسائلی وجود دارد اما اینها ربطی به دشمن ندارد، تاکید کرد: دشمن از راه تهاجم فرهنگی آمد برای تسخیر قلب و ذهن –مردم- و پشیمان سازی از انقلاب اسلامی؛‌ برای سست کردن اداره در مسیری که تعیین کردند و با همه ابزارها آمد. هنوز هم فعالیت آن را می‌بینید!

فرمانده کل سپاه در برابر اینگونه فعالیت‌ها که به دشمنان منتسب کرد، ادامه داد: اما رود خروشان اربعین را هم می‌بینید. اجتماع برای خواندن سرود فرمانده را هم می‌بینید.

وی گفت: دشمنان می‌خواستند دین گریزی، نماز گریزی، حجاب گریزی و اسلام گریزی را ایجاد کنند.
 
دشمن جنگ احزاب رسانه‌ای ساخته است
سردار سلامی همچنین گفت: در این 44 سال از دشمن جزء ضعف ندیدیم. اکنون دشمن جنگ احزاب رسانه‌ای را آغاز کرده چرا که نفوذ منطقه‌ای ایران را سد راه خود می‌داند و می‌خواهند ایران را در سرزمین خود احاطه کنند.

وی افزود: [دشمنان] می‌خواهند با اغوا و فریب جوانان آنها را به خیابان بکشانند و این آخرین تدبیرشان است که ترکیبی از سیاست‌های مختلف دشمن است؛ کافیست دشمن را بشناسیم.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه آگاهی پیروزی می‌آفریند، خطاب به جوانان ایران گفت: به جوانان می‌گوییم شما فرزندان مملکت هستید. ما وقتی از کشور دفاع می‌کنیم برای همه دفاع می‌کنیم حتی آنها که ما را دوست ندارند. ما از نوامیس‌شان دفاع می‌کنیم.
 
سردار سلامی: ما جوانان را دوست داریم
وی با بیان اینکه وقتی برای عزت ایران تلاش می‌کنیم برای همه است و در این خصوص به شناسنامه کسی نگاه نمی‌کنیم، ادامه داد:‌ وقتی برای عزت سرزمین می‌جنگیم برای کس خاصی نیست. ما جوانان را دوست داریم.

سردار سلامی مقطع کنونی کشور را تاریخ ساز عنوان کرد و گفت: تاریخ در حال ساخته شدن است. ببینید کجای تاریخ ایستاده‌اید. آنها که تصاویر آتش‌سوزی‌ها [در تجمعات اعتراضی] را نشان می‌دهند جزء دشمنان –کشور- هستند. آنها کسانی هستند که روزی ثروت مادی و معنوی ما را بردند و امروز آمده‌اند که دوباره برگردند.

وی ملت ایران را آگاه توصیف کرد و گفت: ما دست و پای ملت ایران را می‌بوسیم. ملت ایران فرزانه و بیگانه ستیز است.

وعده دوباره انتقام سخت سردار سلامی
سردار سلامی با بیان اینکه در دایره المعارف ملت ایران شکست دیده نمی‌شود مردم ایران را الگوی عالم معرفی کرد و آنها را صبور و شکیبا خطاب کرد.

در بخش دیگری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وعده انتقام داد و گفت: ما انتقام می‌گیریم همان‌طور که –انتقام- حاج قاسم را گرفتیم و دشمنان را از کشور دور می‌کنیم به‌طوری که اثری از آنها نباشد.

وی همچنین از دست اندرکاران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و فرماندهان راوی دفاع مقدس که خاطرات و تاریخ شفاهی‌شان را به کمک مرکز مذکور تدوین کرده‌اند تشکر کرد و گفت: این افراد با این کار گنجینه‌ای برای فرهنگ کشور ایجاد کرده‌اند.

گزارشی از یکسال فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
همچنین سردار علی محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان میزبان مراسم «یادها و نام‌ها» درابتدای مراسم طی گزارشی به دستاوردهای این مرکز طی یکسال گذشته پرداخت و گفت:‌ بستر مناسبی برای ثبت تاریخ شفاهی 60 فرمانده شاخص دفاع مقدس فراهم شده که در دوره چهارم مراسم از آنها تجلیل می‌شود.

وی افزود:‌ در یکسال اخیر، علاوه بر تاریخ شفاهی 400 فرمانده و مدیران تخصصی دوران جنگ، تاریخ شفاهی 2 هزار نفر از فرماندهان گردان‌های رزمی نیز نوشته شده است.

سردار نائینی خاطرنشان کرد: بخشی از کار تاریخ شفاهی مرکز گفت‌وگو با روحانیون شاخص مرکز است که در میدان جنگ نقش داشتند. امسال نیز چندین پروژه به سامان رسیده است.

وی تکمیل ثبت و ضبط تاریخ شفاهی 400 فرمانده شاخص و 2000 هزار فرمانده در سطح گردان‌ها را یک گنجینه برای مرکز تحقیقات و دفاع مقدس عنوان کرد و گفت:‌ در دوره چهارم مراسم «یادها و نام‌ها» از آثار جدیدی رونمایی می‌شود. 10 عنوان کتاب از آنها مربوط به تاریخ شفاهی فرماندهان شاخص است. همچنین 10 جلد روزشمار جدید رونمایی می‌شود و 3 جلد روزشمار بعد جنگ نیز قرار است در این جلسه رونمایی شود.

رونمایی از کتاب‌های سندی مختلف
وی ادامه داد: 11 عنوان کتابی که در این مراسم رونمایی می‌شوند مربوط به کتاب‌های جدید و تخصصی هستند که در بین آنها آثار ترجمه‌ای نیز وجود دارد. همچنین کتاب‌های اطلس نبردها و کارنامه عملیات‌هایی همچون والفجر 1 رونمایی می‌شوند. کتاب‌های شناسنامه‌ای لشکر 17 و 5 دوران دفاع مقدس نیز قرار است رونمایی شوند.

وی افزود: 2 جلد کتاب مربوط به نقش جهاد سازندگی نیز در این مراسم رونمایی می‌شود. یک مجموعه کتاب دو جلدی مسائل اساسی جنگ نیز از جمله آثاری است که در دوره چهارم مراسم «یادها و نام‌ها» رونمایی می‌شوند. همچنین 40 عنوان کتاب صوتی، 142 عنوان کتاب سندی و 123 دفتر راوی نیز رونمایی می‌شوند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: پژوهشگران مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از سه مسیر شامل اسناد، روایت فرماندهان شاخص و روایت راویان در تولید آثار خود بهره‌مند می‌شوند. (جهت مطالعه دقیق عناوین کتاب‌های رونمایی شده اینجا را ببینید.)

انتشار فصلنامه نگین و آسیب‌شناسی روایت
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تولید فصلنامه نگین هم از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این فصلنامه علمی به آسیب شناسی روایت می‌پردازد؛ در این مجموعه علاوه بر توصیف و تبیین در تولید دانش به درس‌ها و دستاوردها نیز پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس چهارچوب مشخصی از نظام مسائل و موضوعات در اختیار دارد. امروز در این مرکز 2075 پروژه تعریف شده و 850 پروژه جاری داریم.

سردار نائینی ادامه داد:‌کار مرکز تاریخ نگاری دفاع مقدس است اما فقط به این بسنده نشده و کارهای تاریخ شفاهی فرماندهان شاخص در موضوعات دیگر هم ثبت می‌شوند. علاوه بر آن به موضوع مقاومت نیز پرداخته می‌شود.

وی گفت:‌ لازم است اعلام کنم امروز هیچ مشکلی برای دسترسی به اسناد و تولید آثار علمی و هنری از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وجود ندارد و خدمات این مرکز قابل دریافت است.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:‌ سامانه جامع هوشمند ثبت اسناد صوتی، ویدئویی و... در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طراحی شده است و دانشنامه روزشمار جنگ در هفته پژوهش رونمایی می‌شود.

 تجلیل‌های اصلی در مراسم یادها و نام‌ها
در بخش دیگری از این مراسم از خانواده چند تن از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس تجلیل شد. از جمله خانواده‌های سرداران زنده یاد باب الله کیاشمشکی، سردار میرزا محمد سلگی، سردار جهاد سازندگی مهندس مهدی ورشابی، سردار سید مسعود موحدی، مهدی مهدوی نژاد محمدتقی عصار و محمد هادی رزم‌زن مورد تجلیل قرار گرفتند.  

همچنین با حضور جمعی سردار سلامی، سردار یحیی رحیم صفوی، سردار محسن رفیق دوست، سردار علی محمد نایینی و جمعی دیگر از سران سپاه از جمعی از فرماندهان راوی دفاع مقدس که در همکاری با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاریخ شفاهی آنها ثبت و ضبط شده است تجلیل شد.

گفتنی است در این مراسم قرار بود براساس سنت مراسم «یادها و نام‌ها» به‌طور ویژه از یکی از سرداران پیشکسوت دوران دفاع مقدس تجلیل شود و برای این دوره نیز سردار غلامرضا جعفری برای تجلیل ویژه انتخاب شده بود اما براساس اعلام مجری مراسم این سردار تمایلی تجلیل ویژه از خودش نداشته است.

رونمایی از بیش از 200 عنوان کتاب اسنادی دوران دفاع مقدس یکی دیگر از برنامه‌های اصلی مراسم دوره چهارم «یادها و نام‌ها» بود که با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه، سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی، حاج صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه، سردار سرلشکر ایزدی، سردار حاج علی فضلی، سردار احمد غلامپور، محسن رفیق دوست و جمعی از سران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهره‌های سیاسی انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها