یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
کتاب «نیروی هوایی، نیروی الهی» گامی در لبیک به توصیه رهبری در جهاد تبیین است

رضا رمضانی،‌ منتقد کتاب «نیروی هوایی، نیروی الهی» در نشست بررسی این اثر تاکید کرد که نگارش کتاب گامی بلند و موفق در عمل به توصیه مقام معظم رهبری در جهاد تبیین خدمات نهاجا در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شمار می‌رود. رضا رمضانی،‌ منتقد کتاب «نیروی هوایی، نیروی الهی» در نشست بررسی این اثر تاکید کرد که نگارش کتاب گامی بلند و موفق در عمل به توصیه مقام معظم رهبری در جهاد تبیین خدمات نهاجا در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رضا رمضانی، ‌از خلبانان پیشکسوت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در این نشست که امروز، دهم مهر، به مناسبت گرامیداشت دهه دفاع مقدس با حضور امیر علیرضا رودباری،‌ رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی و محمدرضا بابایی،‌ نویسنده کتاب سه جلدی «نیروی هوایی، نیروی الهی» به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، با تاکید بر اینکه جنگ تحمیلی یک گنج گرانبهاست که باید بازبینی شود، عنوان کرد: این کتاب تحقیقی توانسته در مظلومیت‌زدایی از نیروی هوایی و معرفی خدمات این نهاد در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موثر باشد و کمتر کسی توانسته در مدت زمان شش ماه چنین اثر پرباری را به تحریر درآورد.

رمضانی در عین حال با بیان اینکه «مجاهدت، ایثار و شهادت»، «بصیرتی به‌هنگام» و «حراست از دستاوردها» عنوان مجلدهای اول تا سوم این کتاب است، گفت: با توجه به اهمیت بصیرت بهتر بود مطالب جلد «بصیرتی به هنگام» در مجلد اول می‌آمد.


وی همچنین پیشنهاد داد که در چاپ‌های مجلد توجه بیشتری به کیفیت تصاویر روی جلد و داخل متن شود و ادامه داد: فصل نخست جلد اول کتاب دارای نقص در قید منابع است و نیز در برخی مطالب از جمله مبحث کشف نفت تطویل شده که نابه‌جا بوده است. ضمن اینکه بهتر بود فصل سوم جلد اول با نام تشکیل قوای هوایی مفصل‌تر شود.

این منتقد همچنین گفت: بهتر بود در این کتاب کمتر به مبحث نفوذ به طور مستقیم اشاره می‌شد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد گاه برخی مطالب شعارگونه هستند.

رمضانی در ادامه ضمن اشاره به عدم پیوستگی در فصل هشتم جلد نخست کتاب به نام «مبارزات انقلابی نظامیان» در عین حال تاکید کرد که مطالب این اثر تحقیقی بسیار مفید است و می‌تواند به عنوان مرجع دانشگاهی معرفی و استفاده شود.

اگر ابتدای جنگ، نیروی هوایی نبود، ایران نمی‌ماند
همچنین در ابتدای این نشست، امیر علیرضا رودباری، رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه خداوند در نخستین آیه منزل بر پیامبر اسلام (ص) بر خواندن و نوشتن تاکید کرده است، گفت: خداوند در قرآن کریم هزار مرتبه یعنی ده برابر سایر فرایض بر علم و دانش تاکید کرده که همین امر در توجه خاص مسلمانان به علم و تحقیق موثر بوده است.

رودباری با اشاره به نقش کتابخوانی در توسعه ملت‌ها افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر ارتش جمهوری اسلامی در نشر کتاب‌های ارزشمند گام‌های موفقی را برداشته و تلاش کرده در افزایش سهم ایرانیان از مطالعه کتاب و نیز معرفی خدمات نیروهای نظامی در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند. دفاع مقدس بخش مهمی از تاریخ معاصر ملی ماست که فداکاری نهاجا در آن هشت سال برگرفته از فرهنگ ایرانی و عاشورا بوده است.


وی با تاکید بر اینکه اگر در ابتدای دفاع مقدس،‌ نیروی هوایی نبود، ‌ایران را از دست می‌دادیم،‌ اظهار امیدواری کرد که با نشر و معرفی کتاب‌های ارزشمند، اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان با نقش پررنگ نهاجا در دوران دفاع مقدس آشنا شوند.

رودباری تصریح کرد: ایرانیان به خواندن کتاب‌های جذاب در حوزه دفاع مقدس علاقه دارند و می‌توانیم با روشنگری و جهاد تبیین در آثاری چون «نیروی هوایی،‌نیروی الهی» پاسخی به برخی نقدهای بی‌اساس و ادعاهای پوچ که قصد دارند نقش نیروی هوایی را در دوران دفاع مقدس کمرنگ نشان دهند بدهیم.

استفاده از 500 منبع در نگارش «نیروی هوایی، نیروی الهی»
در این جلسه همچنین، محمدرضا بابایی، نویسنده کتاب در سخنانی به استفاده از حدود بیش از 500 منبع مطالعاتی متفاوت در نگارش این کتاب اشاره کرد و گفت: در نگارش این کتاب از کتاب‌های معتبر و قابل استناد تاریخی داخلی و خارجی، اسناد و مدارک گوناگون اعم از عکس، فیلم، کلیپ و متن، منابعی که به نوعی برخوردار از وجه مشترک انقلاب و نیروی هوایی بودند، مطالعه کامل و صفحه به صفحه تمام روزنامه‌های کثیرالانتشار در سال‌های 1356 و 1357 از جمله کیهان، اطلاعات و آیندگان، مصاحبه با پیشتازان و پیشکسوتانی که خود در صف مقدم این حرکت خدایی قرار داشتند و منابع تاریخ شفاهی موجود که توسط سازمان‌ها، رسانه‌ها و یا سایر مراجع معتبر انجام و به ثبت رسیده استفاده کرده‌ام.

بابایی در تشریح انگیزه خود از نگارش این کتاب توضیح داد: 19 بهمن سال 98 که در سالروز نیروی هوایی به روال هر سال همراه همکاران خود به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم و ایشان بر ثبت خدمات ارزشمند نهاجا در دوران انقلاب و دفاع مقدس تاکید کردند. به دنبال این تاکید رییس وقت مرکز مطالعات راهبردی نهاجا به من پیشنهاد دادند کتابی در این زمینه به نگارش درآورم که اجابت کردم. جلد نخست این اثر با نام « مجاهدت، ایثار و شهادت» به ابتدای تاریخ ورود هواپیما به ایران تا بهمن 57، جلد دوم به نام «بصیرتی به‌هنگام» به اول بهمن 57 تا 22 بهمن 57 و جلد سوم نیز با نام «حراست از دستاوردها» به 23 بهمن 57 تا آغاز جنگ می‌پردازد. این اثر را در مدت شش ماه نوشتم و اول مهر 99 برای چاپ به مرکز مطالعات تحویل دادم.

وی با بیان اینکه مخاطبان اصلی این اثر دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، افزود: در این کتاب تلاش کردم به روشنگری بپردازم تا نسل جوان بدانند نیروی هوایی چرا بیگانه‌ستیز است و ریشه‌های ورود بیگانگان به این آب و خاک را بشناسد. این کتاب به تاریخ ورود اولین هواپیما به ایران در سال 1289 برای انتقال لوله‌های نفت به فرودگاه مسجدسلیمان و نیز حوادث جنگ جهانی دوم و تاثیر حوادثی چون کودتای 28 مرداد نیز اشاره کرده است. هر یک از مطالب کتاب می‌تواند عنوان یک اثر تحقیقی مجزا باشد.


این نویسنده همچنین به طرح جلد کتاب اشاره کرد و گفت: در طرح سه جلد این کتاب توالی مطالب به چشم می‌خورد و مخاطب می‌تواند در جریان روند مبارزه‌های کارکنان نیروی هوایی با دشمنان انقلاب اسلامی قرار گیرد.

در این نشست همچنین مدیر نشر مرکز مطالعات راهبردی نهاجا در سخنانی با بیان اینکه «نیروی هوایی، نیروی الهی» به‌زودی ترجمه و بازنشر خواهد شد، عنوان کرد: تاکنون این دفتر نشر توانسته 330 عنوان کتاب را عرضه کند. همچنین از اقدامات قابل توجه این نشر می‌توان به ترجمه زندگینامه پنج شهید شاخص نهاجا به هشت زبان زنده دنیا و ارسال آن به آموزشگاه‌های زبان خارجی اشاره کرد. ضمن اینکه تاکنون 13 جلد از کتاب حجیم «نبرهای هوایی» درباره کارنامه خدمات نهاجا تالیف شده که شش جلد آن به انگلیسی ترجمه شده است.

برنامه‌ریزی برای ترجمه کتاب‌های مرجع هوانوردی به زبان ساده
همچنین در حاشیه این مراسم، امیر علیرضا رودباری،‌ رییس مرکز مطالعات راهبردی نهاجا در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به اینکه کتاب‌های موجود در حوزه هوانوردی کاملا استاندارد و مرجع هستند، عنوان کرد: این کتاب‌ها مورد استفاده خلبانان قرار می‌گیرند و نیازی به ترجمه آنها احساس نمی‌شود. در عین حال کتاب‌های متعددی برای آموزش اصول اولیه پرواز برای مبتدیان نوشته شده که ترجمه و بازنشر آنها می‌تواند در افزایش اقبال و علاقه‌مندی بیشتر نوجوانان به هوانوردی موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها