یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
«مصوبه بودجه فرهنگی دستگاه‌ها» از ظرفیت‌های قانونی برای تقویت فعالیت‌های کتابخوانی است

یاسر احمد‌وند، در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، گفت: اگرچه ظرفیت‌های قانونی که با لفظ «مجاز است» در اختیار قرار می‌‌گیرد، ظرفیت‌های بالفعل شونده‌ای نیستند اما دستگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت قانونی برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی در روستا‌ها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب با حضور یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه، یکشنبه 10 مهر ماه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.        

احمد‌وند با بیان این مطلب که جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب از اتفاقات مبارک فرهنگی است گفت: هدف اصلی این رویداد، توجه به عدالت فرهنگی و تشویق روستا‌نشین‌ها و توجه به زیرساخت‌های لازم برای امر مهم کتابخوانی است.‌ حدود یک‌چهارم از جمعیت ایران در روستا‌ها زندگی می‌کنند که عدد قابل توجهی است و متناسب با این جمعیت، امکانات فرهنگی کافی در اختیار نیست؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های مختلف  شهرستان‌ها و مناظق مختلف همچنین دستگاه‌ها برای ایجاد زمینه بهتر مطالعه در روستا‌ها بهره برد.‌

وی افزود: روستا‌ها علاوه براینکه مولدان اقتصادی هستند باید در جایگاه مولدان فرهنگی کشور نیز  قرار بگیرند. بسیاری از چهره‌های  فرهنگی کشور، برخاسته از روستا‌های ایران عزیز هستند. ویژگی‌های روستا در تربیت انسان فرهیخته ایرانی موثر است. وظیفه دولت جمهوری اسلامی است امکانات بیشتری را برای تقویت مطالعه در روستا‌ها فراهم کند. شکل‌گیری جشنواره برای دستیابی به این هدف است.‌

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت تقویت برنامه‌های ترویجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: درچند سال گذشته رویداد‌های ترویج کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استمرار داشته و نشاط فرهنگی در  محیط روستا به‌واسطه این جشنواره پدید آمده است؛ بنابراین باید برای ارتقاء این جشنواره از پیشنهادات خلاقانه و مشارکت مردم بهره‌ برد. از مشارکت دستگاه‌ها نشکر می‌کنم؛ علاوه بر همکاران دبیرخانه جشنواره، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون‌های فرهنگی، هنری و امور مساجد از همکاران در برگزاری این رویداد هستند.‌

احمد‌وند با اشاره به آمار هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد:
حدود 300 روستا بعد از انتشار فراخوان وارد رقابت شدند؛ در مراحل مختلف داوری، تعدادی برگزیده و در نهایت، 10 روستا انتخاب شدند. در هفته‌ کتاب امسال، به‌طور رسمی رقابت این روستاها آغاز می‌شود امیدواریم با وجود تغییرات ایجاد شده در برگزاری این رویداد، در همه روستا‌ها مراسم ویژه‌ای برای اعلام نام روستا برگزیده با مشارکت مردم برگزار شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تلاش می‌کنیم کمک  و حمایت‌های برای ایجاد امکانات مورد نیاز روستاها فراهم کنیم؛ بنابراین از دستگاها خواهش‌ می‌کنم، مشارکت حداکثری داشته باشند.

در ادامه این نشست احمد‌وند در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره، فرصت رویداد‌های ترویجی برای تحقق واقعی  «مصوبه بودجه فرهنگی دستگاه‌ها»  موضوع بند ز تبصره «9» ماده‌واحده قانون بودجه بیان کرد: ظرفیت‌های قانونی مختلفی برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی در روستا‌ها وجود دارد. یکی از وظایف دبیر‌خانه احصاء این ظرفیت‌ها و استفاده از آن‌ها است. اگرچه ظرفیت‌های قانونی که با لفظ «مجاز است» در اختیار قرار می‌‌گیرد، ظرفیت‌های بالفعل شونده‌ای نیستند. معمولا دستگاه‌ها، علاقه‌مند نیستند، بودجه‌های خود را در مسیر‌های دیگری صرف کنند؛ با این وجود دستگاه‌ها می‌توانند از ظرفیت قانونی برای کمک به فعالیت‌های فرهنگی در روستا‌ها استفاده کنند. امید‌وارم نتایج فعالیت و پیگیری دبیرخانه قابلیت اطلاع‌رسانی پیدا کند.         

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، درباره تغییرات اعمال شده در برگزاری جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد: دوره‌های گذشته اختتامیه این رویداد، در یک مراسم برگزار می‌شد؛ در این دوره بنا داریم در روستا‌ها آیین اختتامیه را برگزار کنیم. یک‌  ساژمان‌های مشارکت‌کننده در. 10 روستا حاضر‌ خواهند شد که در آشنایی با شرایط روستا بسیار‌ موثر است.‌ در این جریان از چهره‌های مرتبط با استان و ادارات کل، به‌عنوان همراه استفاده خواهیم کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها