سه‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
برای طرح ادبیات دفاع مقدس در جهان به نقد رتوریک نیاز داریم

کتاب «نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر» در سرای کتاب رونمایی شد. در این مراسم کریم شنی درباره رویکرد پژوهشی این اثر و نیاز نویسندگان دفاع مقدس به مطالعه این اثر صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دوشنبه 4 آذرماه کتاب «نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر» به قلم کریم شنی با حضور وی در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران رونمایی شد. در این مراسم سردار عباس بایرامی، رئيس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و حسین صفری، معاون اقتصادی و فرهنگی خانه کتاب و ادبیات ایران و سیدرضا میربابا، مدیر نشر صریر صحبت کردند.
 
در ابتدای این مراسم سیدرضا میربابا، مدیر نشر صریر، ضمن ارائه توضیحاتی کوتاه درباره ویژگی پژوهشی محور بودن کتاب «نقد رتوریک و ادبیات حماسی معاصر» توضیحات مختصری داد.
 
60 کتاب رونمایی در هفته دفاع مقدس
در ادامه این مراسم، سردار عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن تسلیت به مناسبت روزهای رحلت رسول اکرم (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و گرامی‌داشت فرارسیدن چهل و دومین هفته دفاع مقدس گفت: در سال جاری 60 کتاب توسط این مجموعه در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

 
وی ضمن تشکر از خانه کتاب بابت حمایت‌هایش در معرفی آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس گفت:‌ در عرصه پژوهش دفاع مقدس کارهایی شده اما هنوز جای کار هست. در ابعاد حقوقی، سیاسی و... موشکافی عملیاتی لازم است. در حوزه‌های اثرگذاری دیپلماسی نیز نیاز به کار است.
 
سردار بایرامی تاکید کرد: در موضوعات آموزشی و پایه‌ای و جنبه آموزشی –دفاع مقدس- جای کار داریم. اینها می‌تواند جنبه آموزش و در حوزه ادبیات مقاومت موثر باشد. البته کار پژوهشی مخاطب خاص خود را دارد. ممکن است بازار فروش آن زیاد نباشد بنابراین نیاز به پشتیبانی خاصی دارد و امیدواریم اهل فرهنگ دست ما را بگیرند.

گلایه رهبر از نویسندگان دفاع مقدس
وی با اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب درباره معرفی نقش امام (ره) در دفاع مقدس گفت: رهبری می‌گوید امام خمینی (ره) در جزییات جنگ نظر داشت و پیروزی‌ها در جنگ مرهون اوست.
 
وی ادامه داد: نیاز به کارهای پژوهشی داریم و از رئیس خانه کتاب و اصحاب رسانه و همکاران برای ترتیب دادن چنین جلسه‌ای تشکر می‌کنم.

 
رونمایی‌های خانه کتاب روشنگر است
در بخش دیگری از این مراسم حسین صفری، معاون اقتصادی و فرهنگی خانه کتاب و ادبیات ضمن تسلیت ایام رحلت پیشوایان دینی گفت:‌ خانه کتاب براساس وظیفه ذاتی خود در میزبانی اهالی فرهنگ به‌ویژه دفاع مقدس وظایفی برعهده دارد و می‌خواهد این وظیفه را به کمال برساند.
 
وی ادامه داد:‌ رونمایی و نشست‌ها در خانه کتاب و ادبیات جمهوری اسلامی ایران بسیار باعث اتفاقات خوبی می‌شود و به این موضوع اذعان داریم. این رونمایی‌ها می‌تواند باعث روشنگری شود. برای دفاع مقدس لازم است کار ویژه‌ای بشود و هرچه این موضوع را برای مردم بشکافیم و بیش از پیش روشن کنیم خوب و جایز است.
 
صفری سپس گفت: نقد آثار دفاع مقدس و ادبیات این حوزه بسیار ضروری است چرا که اتفاقات این حوزه نیاز به بازگویی و روایت‌گری دارد و ورود به جزییات دفاع مقدس باعث می‌شود کارها بهتر شود. به‌ویژه برای نو قلمان این کار اهمیت دارد. به ناشران این حوزه نیز کمک می‌کند.
 
وی افزود: دفاع مقدس سرشار از سوژه و روایت است که خواننده را مجذوب می‌کند. نمونه آن را در نمایشگاه‌های مختلف مجازی می‌بینیم که کتاب‌های این حوزه پرفروش می‌شوند.

 

سابقه 100 ساله نقد رتوریک در جهان
کریم شنی، نویسنده کتاب «نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر» در بخش پایانی این مراسم گفت: پژوهش این کتاب برای اولین بار در ایران منتشر می‌شود، درحالی که در اروپا و آمریکا نقد رتوریک کرسی تدریس دارد و سابقه‌ای 100 ساله دارد.
 
وی افزود: رتوریک از ریشه «ریطوقیا» از آثار ارسطو می‌اید که در آن به فن خطابه می‌پردازد. این فن بنیان آرایه‌های ادبی از رتوریک است. در این حوزه فلسفه و ادبیات یکی می‌شوند. ارسطو در اینباره فکر کرده بود که چطور یک خطیب می‌تواند در خطابه خود موفق شود.
 
وی تاکید کرد: می‌توانیم هنر امام (ره) را نیز به شکل رتوریکی نقد کنیم که از چه ابزاری استفاده می‌کرد.
 
استفاده روابط عمومی‌ها از فن رتوریک
شنی سپس گفت: روابط عمومی هم از این فن در اقتصاد و سیاست استفاده می‌کند. با این فن تلاش کردند که سیاست و اقتصاد جهان را کنترل کنند. بنیان روابط عمومی بر رتوریک است.
 
نویسنده این اثر با اشاره به اینکه اساتید پیشنهاد دادند که عنوان کتاب را نقد مخاطب محور و نقد تاثری بگذارم، خاطر نشان کرد:‌ در رتوریک باید از دانش روانشناسی، جامعه شناسی و هنر استفاده کرد و رتوریسین از مجموعه دانش‌ها استفاده می‌کند.
 
وی با اشاره به همکاری‌اش با آژانس «تماس» به عنوان تنها آژانس بین المللی فارسی که کتاب‌های دفاع مقدس را به دنیا معرفی می‌کند و از آن طرف کتاب‌های محور مقاومت را برای ترجمه به ایران می‌آورد.

 
برای متقاعد کردن جهان نیاز به نقد رتوریک داریم
وی با بیان اینکه در دنیا نگاه به جنگ منفی است، افزود: ما ادبیات دفاع مقدس قدسی داریم و می‌خواهیم آن را به دنیا معرفی کنیم. ما برای متقاعد کردن باید -ناشران کشورهای دیگر را- متقاعد کنیم. وقتی با داده‌های خودشان «جدال احسن» می‌کنیم و با داده‌های طرف صحبت کنیم و اصول رتوریک را صحبت کنیم آن کشورها می‌پذیرند.
 
شنی در بخش دیگری با بیان اینکه نقد رتوریک باید در ایران مطرح شود، به طرح این موضوع پرداخت که نقد رتوریک خیلی فلسفی است و اولین بار خبرنگاران جنگی و روانشناسان از آن استفاده کردند. ما در این کتاب در حوزه ادبیات استفاده کردیم.
 
وی با بیان اینکه در ایران سازمان‌ها پول می‌دهند تا کتاب را ترجمه کنند اما ناشر خارجی می‌گوید کتاب به درد ما نمی‌خورد، افزود: اما اگر کتاب نقد رتوریک شود ناشر خارجی حق کپی رایت می‌دهد و اقتصاد کتاب نفس می‌کشد.
 
سازمان‌های اروپایی و آمریکایی که به نویسندگان خط می‌دهند
این نویسنده و استاد دانشگاه تاکید کرد: سازمان‌هایی در اروپا و آمریکا هستند که به نویسندگان خط فکری می‌دهند. حتی در طول کار [نه بعد از انتهای کار و چاپ اثر] آن را نقد می‌کنند و به نویسنده می‌گویند چگونه بنویسد و برچه اساسی رمانش را پیش ببرد و به انتها برساند.
 
وی افزود: نقد رتوریک انواع و اقسامی دارد و در این کتاب هم از دوره ارسطو تا دوره الان را بررسی کرده‌ام.
 
شنی با بیان اینکه درباره عنوان اولیه کتاب مبنی بر «نقد رتوریک رمان در دفاع مقدس» با دانشگاه تهران به تفاهم نرسید ادامه داد: بعد از آن عنوان کتاب را به «نقد رتوریک در ادبیات حماسی معاصر» تغییر دادم که همان دوران دفاع مقدس است.
 
وی افزود: اگر می‌خواهیم ادبیات حماسی‌مان را پیش ببریم و منویات رهبر را پیش ببریم باید فرصت مطالعاتی ما بیشتر شود.

استفاده از دستاوردهای روس‌ها در کتاب
وی گفت: این کتاب مطالعاتی درباره بریتانیا دارد، در آن هم از دستاوردهای مطالعاتی روسیه استفاده کردم و روانشناسی این ملت را مورد استفاده قرار دادم. همچنین یک کتابشناسی دفاع مقدس (رمان‌ها) را پیدا کردم و خوشه بندی آن را انجام دادم. براساس روحیه ملت‌ها و بررسی خوشه‌ها کتاب‌های –دفاع مقدس را- بررسی کردم و جالب بود کتابی نمره آورد که هنوز چاپ نشده است.
 
وی ادامه داد: ما –با این کتاب- درباره انگلستان اطلاعات داریم و امید داریم در مورد دیگر زبان‌های اسپانیولی و عربی هم که شروع کرده‌ایم کار را ادامه دهیم و به شکل هدفمند کتاب‌هایی را برای کشورهای خارج بنویسیم.

در پایان این مراسم با حضور جمعی از مدیران سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و چهره‌های نظامی و فرهنگی از کتاب «نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر» رونمایی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها