دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
نویسندگان کودک سراغ سوژه‌های عینی دفاع مقدس بروند

با حضور دست اندرکاران سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس دو کتاب «قهرمان قهرمانان» و «دنیا را تکان می‌دهم» در حوزه کودک و نوجوان رونمایی شدند. حاضران و نویسندگان اثر از نهادهای فرهنگی خواستند تا از این دو کتاب حمایت مادی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی و بررسی کتاب‌های «قهرمان قهرمانان» و «دنیا را تکان می‌دهم» در حوزه کودک، منتشر شده توسط انتشارات صریر در محل سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. این نشست صبح امروز با حضور و صحبت‌های سردار بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همراه با فریبا حداد و زهرا خسروی از نویسندگان کتاب‌های فوق همراه بود.
 
در ابتدای این نشست، سیدرضا میربابا، مدیر انتشارات صریر و مجری این نشست ضمن تسلیت روزهای شهادت حضرت رسول (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس به معرفی مختصری از کتاب‌های کودک و نوجوان نشر صریر پرداخت.

 
نیاز به برنامه‌ریزی در تولیدات کودک و نوجوان
در ادامه سردار سرتیپ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نیز ضمن تسلیت به مناسبت روزهای یاد شده و تبریک به مناسبت آغاز چهل و دومین سال دفاع مقدس گفت: در بین آثاری که در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شوند، در حوزه کودکان و نوجوانان در ابتدای راه هستیم. در این حوزه نیاز به برنامه ریزی، ساختاربندی و پشتیبانی وجود دارد.
وی افزود: اگر قرار است در مباحث بالادستی موفق باشیم، باید به فونداسیون [پایه] که نونهالان هستند توجه بیشتری کنیم. در این خصوص لازم است متولیان حوزه فرهنگی و متولیان کودکان و نوجوانان نگاه خاصی داشته باشند.
 
در بخش دیگری سردار بایرامی تاکید کرد: در تاریخ معاصر ایران هیچ واقعه‌ای الهام‌بخش‌تر از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیست. وقوع انقلاب اسلامی و بیرون کردن استکبار از کشور و پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران و برپایی یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی همه الهام بخش هستند.
 
دفاع مقدس تاریخی عجیب برای کشور
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب –ملت ایران- کارهای خوبی انجام دادند و در پی آن وقوع جنگ تحمیلی ناخواسته به مدت هشت سال تاریخ عجیبی را برای کشور رقم زد و باید با زبان‌های مختلفی این موضوعات را –به نسل‌های بعدی- انتقال دهیم.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس یکی از بهترین ابزارهای انتقال این پیام را بهره‌گیری از زبان کودکان و نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: در کتاب‌هایی که مربوط به کودکان و نوجوانان است اگر درست عمل کنیم این پیام منتقل می‌شود.
 
وی خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در حسینیه امام (ره) هم در سومین آیین تجلیل از پیشکسوتان خطاب به متولیان حوزه دفاع مقدس تاکید کردند که خروجی کار شما باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان همچون یک رزمنده درک درستی از دوران دفاع مقدس داشته باشند.
 
دفاع مقدس عنوانی هوشمندانه برای جنگ
سردار بایرامی همچنین گفت: بعید می‌دانم در دوران جنگ تحمیلی رزمنده‌ای با انگیزه کشتن به جبهه رفته باشد؛ ممکن است برخی از صحبت من برداشت عوام فریبی بکنند، اما باور این نبود بلکه برای حفظ خود بود. [اشاره به اینکه مجبور بودیم برای این حفظ خود به دشمن تلفات وارد کنیم.]
 
وی با بیان اینکه هرکس مقابله ایران در جنگ با عراق را «دفاع مقدس» گذاشت، فرد هوشمندی بود، ادامه داد: ما در این جنگ قاطعانه و محکو در برابر تهاجم صدام ایستادیم. درحالی که کل دنیا اعم از بلوک شرق و غرب پشت صدام بود و از این طریق یک جنگ نیابتی با ایران به راه انداختند.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همچنین با اشاره به حضور نوجوانان در جنگ گفت: در مورد نوجوانان سیزده ساله شهید حسین فهمیده و شهیدانی مانند بابازاده و داداش زاده که نوجوان بودند، اینها با فرماندهان دست در دست مقابل دشمن ایستادند و برای اولین بار بعد از 250 سال خفت و خواری قبل از انقلاب اسلامی باعث شدند حتی یک نیم بند [خاک کشور] جدا نشود.
 
وی افزود: این موارد را باید به عنوان پیام الهام بخش و به شیوه‌های مختلف انتقال دهیم. باید این تاریخ بی نظیر را منتشر کنیم.

 
نویسندگان کودک سراغ سوژه‌های عینی دفاع مقدس بروند
وی با بیان اینکه دست نیاز، احتیاج و اخلاص خودم را به سوی اهالی متولی حوزه کودک دراز می‌کنم، تاکید کرد:‌ از اساتید حوزه روانشناسی کودک و جامعه شناسی کودک و رزمندگانی که این حوزه را می‌شناسند درخواست دارم به ما کمک کنند و همه تلاش کنیم تا بهترین‌ها ارائه شود.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در بخش دیگری کتاب‌های تولید شده در حوزه کودک و نوجوان نشر صریر را به لحاظ روایت‌گری خوب توصیف کرد و گفت: در این کتاب‌ها سوژه‌های خوبی معرفی شده، تصویرگری خوب است و ویرایش خوبی برای آثار صورت گرفته است و امیدواریم از این نویسندگان بهترین آثار را در آینده ببینیم.
 
وی در پایان از نویسندگان کودک دفاع مقدسی حاضر در جلسه خواست سراغ سوژه‌های عینی دفاع مقدس بروند.
 
کم کار بودیم در حوزه کودک!
در بخش دیگری از این مراسم فریبا حداد، نویسنده کتاب نوجوان «دنیا را تکان می‌دهم» (زندگی‌نامه شهید محمد رسول رضایی) گفت: ما کتاب‌های بزرگسال دفاع مقدسی زیاد داریم، اما به حوزه کودک نپرداخته‌ایم. همچنین کار داستانی هم برای شهیدان زیاد کردیم اما کتاب کمیک استریپ در این حوزه کم داریم.
 
وی با معرفی شهید رضایی و اینکه متولد سال 53 شهر اسدآباد همدان بوده ادامه داد: این شهید از کودکی دستگیر دیگران و نوع دوست بود. حتی برای همسایه خودشان که نفت نداشتند، نفت تهیه می‌کرد و این را به نوعی در کتاب آوردیم.
 
حداد سپس گفت:‌ شهید از کودکی دارای ویژگی‌های بارزی بود و از 11 سالگی پای منبر جنگ و جبهه رفت. اوایل جنگ هم بیشتر از 13 سال نداشت. در مغازه پدرش که شغل ساندویچی داشت با رزمندگان برخورد می‌کرد و علی‌رغم مخالفت خانواده‌اش راهی جبهه شد.
 
وی افزود:‌ او با دستکاری شناسنامه، دوبار عازم جبهه شد و یکی از چیزهایی که از این شهید ماندگار شد قاب عکسی بود که از شهید در اتاق رهبری نصب بود. همچنین وصیت شهید هم یکی از یادگاران اوست. این شهید وصیت کرده بود در مراسم تشییع جنازه‌ام پرچم آمریکا را به آتش بکشید تا همگان بدانند پیرو ولایت فقیه هستم.
 
نویسنده کتاب «دنیا را تکان می‌دهم» سپس گفت: البته وصیت شهید در زمان تشییع جنازه  پیدا نشده بود و بعدها در قران سوره یوسف پیدا شد.

نیاز به مساعدت مسئولان در تولیدات کودک
وی گفت: امسال شهید رضایی به عنوان شهید شاخص دانش آموزی معرفی شد و کتاب دیگری از او به شکل انبوه چاپ شده اما ما کتاب کمیک استریپ کار کردیم.
 
حداد در ادامه تاکید کرد: چاپ و تولید بیشتر این کتاب مساعدت مسئولان در حوزه کودک و نوجوان را می‌طلبد درحالی که همجه فرهنگی غرب علیه نوجوانان را داریم. این کتاب پله اول است و این کتاب می‌تواند سرلوحه‌ای برای نوجوانان باشد.

 
کارهای کودک از لحاظ کمی و کیفی کم بوده‌اند
زهرا خسروی، از نویسندگان کتاب «قهرمان قهرمانان» در بخش دیگری ضمن تسلیت ایام رحلت پیشوایان دینی و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس گفت: موارد مربوط به دفاع مقدس باید ثبت شوند. با وجودی که بعد از 30 سال پژوهشگران کارهای خوبی در حوزه دفاع مقدس انجام داده‌اند، اما در حوزه کودک و نوجوان کار اندکی انجام شده است. در حوزه کیفی هم آثار کیفیت لازم را نداشته‌اند.
 
وی افزود: بچه‌ها جنگ را ندیدند، پدران و مادرانی هم که جوان هستند با جنگ آشنا نیستند، بنابراین این وظیفه ما –نویسندگان و دست اندکاران کودک و نوجوان- را سنگین می‌کند. باید به نسل‌های جدید فرهنگ ایثار و شهادت را انتقال دهیم.
 
وی ادامه داد: اینها آینده‌ساز مملکت هستند، ما برای تولیدات گروه سنی کودکان و نوجوانان به لحاظ آسیب پذیری و تاثیر پذیری ماندگار بر آنها و تهاجم فرهنگی تصمیم داریم کار ماندگاری انجام دهیم.
 
نتایج یک تحقیق از نمایشگاه کتاب
خسروی با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب تحقیقی انجام دادیم و متوجه شدیم کتاب‌های کمیک استریپ مورد استقبال است از تصمیم برای تولید کتاب در این حوزه در نشر صریر صحبت کرد.
وی کتاب «قهرمان قهرمانان» را مناسب برای گروه سنی هفت الی 10 ساله عنوان کرد و ادامه داد: این کتاب روایتی از حماسه خرمشهر است. در کتاب گفتیم اتفاق خرمشهر چه بوده و سعی شده روایت خرمشهر و مفاهیم ایثار و شهادت را بازگو کنیم.
 
وی تولیدات کتاب‌های کودک در نشر صریر را قدم اول کار مجموعه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: امیدواریم با حمایت سازمان‌های مختلف جلدهای دیگری از کتاب تولید شوند.
 
خسروی در بخش دیگری از تحقیقات برای ذائقه‌سازی آثار کودکان و نوجوانان صحبت کرد.
 
یک سوال درباره تفاوت فضای جامعه امروز با دیروز
حداد نیز در ادامه با تاکید بر نیاز به حمایت سازمان‌ها و نهادها از تولیدات حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس افزود: کتاب «قهرمان قهرمانان» دارای دو شخصیت ندا و نیماست و قابلیت تولید ماجرایی دنباله‌دار و مصور را دارد. اگر با آموزش و پرورش ارتباط گرفته شود می‌توان این کتاب را به صورت سریالی تولید کرد.
 
این نویسنده در بخش دیگری در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه فضای زندگی و جامعه در دهه 50 و 60 متفاوت بود و به عنوان مثال نوجوان امروز تصوری از تهیه نفت برای همسایه ندارد چون اصلا نفت را استشمام نکرده، و برای همین جای سوال است که چطور این فضاهای متفاوت جامعه را در کتاب آورده‌اید این‌طور پاسخ داد: ما براساس مصداق‌ها کار را جلو برده‌ایم. این کتاب «دنیا را تکان می‌دهم» یک زندگی نامه است و سعی می‌کنیم با مصداق‌ها مفاهیم را ملموس کنیم.

 
سوالی درباره خلاء تولیدات حوزه کودک
همچنین محمد کرمی، مسئول بخش تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این جلسه در سوالی پرسید از دهه شصت تا امروز یک خلاء در تولید آثار دفاع مقدس ایجاد شده و آیا در تولید این کتاب‌ها این موارد را مدنظر گرفته‌اید که زهرا خسروی در واکنش گفت: یک زمانی برای تولیدات آثار کودک و نوجوان تلف شده است و کار ما امروز سخت شده است. این سختی با توجه به تهاجم فرهنگی بیشتر هم هست.
 
وی افزود: الان با تولید انبوه کتاب به لحاظ کیفی و کمی لازم است کار شود و نیاز است مشارکت هم در این زمینه صورت بگیرد. شاید برای این کارها دیر هم شده باشد. نیاز به سرمایه گذاری داریم و باید بودجه‌ای اختصاصی برای تولیدات درنظر گرفته شود تا کار خوب برای کودکان و نوجوانان تولید شود.
 
خسروی با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب برای تولیدات چنین کتاب‌هایی، ظرفیت فضای مجازی برای تولیدات مالتی مدیایی (چند رسانه‌ای) برای کتاب‌های کودک و نوجوان خوب ارزیابی کرد.
 
در بخش دیگری مدیر نشر صریر از عرضه کتاب‌های «قهرمان قهرمانان» و «دنیا را تکان می‌دهم» در فروشگاه نشر صریر صحبت کرد و در پایان این مراسم نیز با حضور سردار بایرامی و نویسندگان اثر و دیگر دست اندرکاران سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس این دو اثر در سرای کتاب رونمایی شدند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها