یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
باید قدردان خون شهیدان باشیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان در نشست مطالعاتی کتاب «من زنده‌ام» با تاکید بر اینکه باید قدردان خون شهدا باشیم گفت: ملت ایران نه فقط با رای و اظهار و نظر؛ بلکه در راه حفظ عفاف و حجاب خون‌ها و جان‌های بسیاری را فدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در لرستان، نشست مطالعاتی با محوریت کتاب «من زنده‌ام» به مناسبت فرارسیدن چهل و دومین هفته دفاع مقدس و به منظور پاسداشت نقش زنان در این حماسه عظیم عصر شنبه (2 مهرماه) با حضور سیدسجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، حسین فلاح‌کردی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرم‌آباد، نصرت‌اله امیری‌‌خواه، مسئول کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد، کارشناسان ستادی اداره کل کتابخانه‌های استان، جمعی از کتابداران خرم‌آباد، و همچنین جوانان، نوجوانان و بانوان خرم‌آبادی در کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد برگزار شد.

راستخانه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این جلسه با بیان اینکه در بحث‌های فرهنگی، شناسایی مسائل، اهمیت ویژه‌ای دارد افزود: پس از شناسایی مسائل  دسته‌بندی و اولویت‌بندی آن‌ها باید انجام شود. پاسخ مسأله مهم را باید پیدا و آن را به گفتمان تبدیل کرد تا حول محور گفتمان، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی محقق شود.

وی با اشاره به عملکرد صحیح کتابخانه غدیر خرم‌آباد در شناخت مسائل مختلف فرهنگی افزود: انتخاب کتاب «من زنده ام» خانم معصومه آباد با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس قرار داریم و مسائلی که کشور درگیر آن هست (بحث حجاب و عفاف) انتخاب دقیقی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در ادامه به بیان نکاتی درباره کتاب «من زنده‌ام» پرداخت و افزود: این کتاب از کتاب‌های شاخص دفاع مقدس است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریظی بر آن نگاشته شده و تلاشی برای نشان دادن مجاهدت‌ و مرارت‌های زنان و دختران این سرزمین در طول هشت سال دفاع مقدس است. خواندن آن به نسل جوان و نوجوان پیشنهاد می‌شود.

راستخانه حجاب و عفاف را واژه بسیار عظیم و عمیقی دانست و افزود: می‌پذیریم که جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اسلامی بودن خود، براساس آیات و روایات و براساس نص صریح قرآن (آیه 31 سوره نور) حجاب را مورد تاکید قرار داده است.

                

وی افزود: ملت ایران نه فقط با رای و اظهار و نظر، بلکه در راه حفظ عفاف و حجاب خون‌ها و جان‌های بسیاری را فدا کرده است. در لرستان بیش از 6544 شهید در راه انقلاب و دفاع از میهن تقدیم شده است این امنیت و آزادی به راحتی به دست نیامده است، بنابراین باید قدردان آن باشیم.  

در ادامه سیدخدیجه قاسمی، مشاور دبیرستان‌های ناحیه 2 آموزش و پرورش خرم‌آباد به معرفی و بررسی کتاب «من زنده‌ام» پرداخت. وی ابتدا با طرح سؤال‌های مختلف در زمینه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در نشست را با بحث خود همراه کرد و درباره تاریخچه 8 سال دفاع مقدس توضیحاتی بیان شد.

                 

قاسمی به بیان نکاتی درباره نقش زنان در دفاع مقدس پرداخت و افزود: در سال‌های پُرالتهاب و حماسه دفاع مقدس، شاهد نقش‌آفرینی زنان و دختران بودیم. زنان و مادران، با اعزام مردان و پسران خود به جبهه‌های نبرد و با پشتیبانی از آن‌ها به عناوین مختلف به تشجیع و تشویق آن‌ها برای ادامه نبرد علیه دشمن می‌پرداختند و در عرصه‌های مختلف، دست از حمایت رزمندگان نکشیدند. از گروه‌های مقاومت بسیج گرفته تا مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، حتی منازل خود را به مراکزی برای مقاومت و در نهایت پیروزی تبدیل کردند.

وی افزود: گروه دیگری از بانوان نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به امدادرسانی مشغول شدند، بعضی از آن‌ها حتی در جبهه‌های نبرد، حضور فعال داشتند. بانوانی همچون طاهره دباغ، اشرف‌السادات منتظری، صبا بابایی که به بهترین شکل نقش خود را در دوران انقلاب و دفاع مقدس ایفا کردند.

قاسمی در ادامه به ویژگی‌های خانم معصومه آباد و همراهان ایشان در دوران اسارت پرداخت و افزود: تقویت مهارت‌های زندگی موجب می‌شود، خانم‌‌ها معصومه آباد با 17 سال سن، حلیمه آزموده، شمسی بهرامی، فاطمه ناهیدی با 27 سال سن زمانی که به جبهه اعزام می‌شوند و اسیر می‌شوند رنج‌ها و مرارت‌های دوران اسارت را تحمل کنند.
 
             
 قاسمی، توکل به خداوند، تاب‌آوری، تفکر خلاق، مهارت حل مسأله، تفکر نقادانه، همدلی، هوش هیجانی را مهم‌ترین مهارت‌های زندگی دانست که در کتاب «من زنده‌ام» به خوبی به آن‌ها پرداخته شده است.

 وی افزود: در کتاب «من زنده‌ام» مهارت‌های زندگی یک زن ایرانی و استقامت زنان ایرانی به خوبی بیان شده است و توصیه می‌شود برای یک بار نیز شده این کتاب مطالعه شود.

در پایان این نشست از سوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از سیدخدیجه قاسمی تقدیر شد.

             

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها