شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
«سکوت شکسته» لبیک به خواست رهبر عزیزم بود

محمود پاک‌نژاد، راوی کتاب «سکوت شکسته» در نشست رونمایی این کتاب گفت: همکاری در نگارش این کتاب، تنها لبیک به خواست رهبر عزیزم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست نقد و بررسی کتاب «سکوت شکسته» با حضور محمود پاک‌نژاد به عنوان راوی، سید‌هادی سعادتمند نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محمود مسگری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم، حجت‌الاسلام سید‌احمد طباطبایی‌نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم، زینب عبداللهی، سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری قم، روح‌الله کریمی، رئیس اداره کتاب اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، یحیی نیازی، منتقد ادبی و رئیس مرکز اسناد و دفاع مقدس و جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس  در سالن غدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
 
مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ضمن خیر مقدم به یادگاران هشت سال دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری در بیانات اخیر فرمودند تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس وظیفه همه است؛ بنابراین بر همه واجب است که حرمت پیشکسوتان دفاع مقدس را حفظ کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم.
 
وی تاکید کرد: رهبر انقلاب در مسائل فرهنگی و به‌خصوص کتاب و کتابخوانی تاکیدات خاصی دارند؛ از‌جمله اینکه کتابخوانی را به‌عنوان یک واجب دینی می‌دانند؛ در حالی‌که چنین تعبیراتی را در حوزه فرهنگ کمتر از ایشان شنیده‌ایم و این نشان از اهمیت معظم‌له به ترویج کتاب و کتابخوانی دارد.
 
اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم بیان کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وظیفه خود می‌دانیم که در توسعه و ترویج فرهنگ  کتاب و کتابخوانی انجام وظیفه کنیم و امیدوارم نشست نقد کتاب «سکوت شکسته» که جزو معدود کتاب‌های حوزه اطلاعات و عملیات دفاع مقدس است، برای علاقه‌مندان به کتاب مفید باشد.
 
وی افزود: باعث افتخار است در این نشست خدمت یادگاران هشت سال دفاع مقدس هستیم. وظیفه خود می‌دانم که از ارگان‌ و نهادهای فرهنگی که در برگزاری این نشست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم  را همراهی کردند قدردانی کنم.
 
سعادتمند، نویسنده کتاب «سکوت شکسته» در این نشست گفت: معتقدم که این جلسات نقد به پویا شدن ادبیات دفاع مقدس کمک می‌کند. در اولین جلسه‌ای که خدمت آقای پاک‌نژاد رسیدم، ایشان سه شرط داشتند. اولین آن‌ها این بود که شهدای اطلاعات عملیات لشکر علی ابن ابی‌طالب‌(ع) در این کتاب برجسته شوند و امروز و با برکاتی که این کتاب در شناساندن فداکاری آن شهدا داشته است فکر می‌کنم این شرط محقق شده است و شاهد این سخن، دکتر نیازی هستند که در گفت‌وگویی که مدتی پیش با ایشان داشتم گفتند این کتاب شهیدنامه بود و صرفا بیان خاطرات آقای پاک‌نژاد نبوده است.
  

نیازی، منتقد این اثر گفت: داستان زمانی شکل می‌گیرد که تعادل بهم بخورد و در این هفت روایتی که کتاب از خاطرات محمود پاک‌نژاد داشته است، بهم خوردن تعادل را شاهد هستیم و می‌دانم که نویسنده کتاب علاوه بر تکیه بر این خاطرات و پژوهش در اسناد، به افراد مطلع دیگر نیز برای غنی‌سازی کتاب مراجعه کرده و توانسته روایتی دلنشین را به مخاطب ارائه کند.
  
نیازی ادامه داد: یک روایت سه ظلع مهم دارد: محقق، موضوع و راوی؛ در این کتاب هر سه ضلع محقق شده و به خوبی شکل گرفته است و راوی نیز در این زمینه کمک مهمی کرده است. این هفت روایت هرکدام در هفت فضای متفاوت است اما از دیدگاه من مهم‌ترین روایت، روایت اول است که در مهران اتفاق می‌افتد و برای مخاطب امروز که مهران را به‌عنوان محلی برای رفتن به کربلا می‌داند جذاب است؛ به علاوه اینکه توصیفات ملموس و واقعی در آن ارائه شده است که مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند.
 
 علی‌اصغر کاویانی، دیگر منتقد این نشست بود که در سخنانی گفت: زاویه دید نویسنده در خلق کتاب بسیار مهم است. ابزارهای پردازش داستان، روایت، تلخیص، گفت‌وگو و توصیف هستند و از هر چهار ابزار در خلق این کتاب هنرمندانه استفاده شده است، به‌طوری که نمی‌توان کتاب را زمین گذاشت.
 
در ادامه این نشست، محمود پاک‌نژاد، راوی و فرمانده اطلاعات عملیات لشکر۱۷ علی ابن ابی طالب(ع) گفت: همکاری در نگارش این کتاب، تنها لبیک به خواست رهبر عزیزم بود؛ چرا‌که ایشان فرموده‌اند: «رزمنده‌ای که خاطراتش را ثبت نکرده، مأموریتش پایان نیافته است...» من در این کتاب به‌عنوان یک سرباز، روایت مردانی را گفتم که رشادت‌ آن‌ها سرنوشت یک عملیات را تعیین می‌کرد و به‌دلیل مسائل امنیتی کمتر دیده شدند. آقای دکتر نیازی، زمانی می‌گفتند که خاطرات دفاع مقدس مثل طلا نابی است که نیاز به آلیاژ ندارند؛ خوشحالم که این کتاب زمینه را برای بیان خاطرات دیگر همرزمانم ایجاد کرد.
  
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: از نهاد کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری این نشست تشکر می‌کنم و می‌دانم که کتاب مربوط به خاطرات رزمندگان اطلاعات ـ عملیات است که از مظلوم‌ترین، خادم‌ترین و خطرپذیرترین رزمندگان دفاع مقدس بودند.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به جز نخستین سال جنگ که عملیات‌های پی‌در‌پی و با فاصله زمانی کم انجام شد، در سال‌های بعد، در هر سال یک عملیات مهم داشتیم که از مدت‌ها برای برگزاری آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کردیم، تجهیزات و پشتیبانی فراهم می‌کردم و در این بین نقش رزمندگان اطلاعات عملیات نیز بسیار مهم بود. دشمن از سال 65 فرآیندی را آغاز کرد به‌نام عملیات متحرک که در آن همزمان از مرزهای مختلف به کشور حمله می‌کرد و در نتیجه این حملات، سه‌بار شهر مهران را از دست دادیم و دوباره پس گرفتیم؛ از‌جمله این عملیات‌ها، عملیات کربلای 1 بود که همزمان با عملیات روانی گسترده در دنیا علیه ایران در جریان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها