چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
رهبر معظم انقلاب: اهل فن به شبهات دفاع مقدس پاسخ دهند

رهبر معظم انقلاب در سومین آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس ضمن با اهمیت برشمردن موضوع روایت‌گری از دست‌اندرکاران فرهنگی دفاع مقدس خواستند پاسخ شبهات مطرح درباره دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را بدهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدمهدی شیخ صراف؛ سومین آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس صبح امروز در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد. در این مراسم که از یک میلیون پیشکسوت حوزه دفاع مقدس تجلیل شد، برخی از حاضران از جمله فرماندهان، رزمندگان، جانبازان، پزشکان دوران جنگ، فیلم‌سازان عرصه دفاع مقدس و فعالان فرهنگی و نویسندگان در حسینیه امام خمینی (ره) حاضر شدند و پیشکسوتان دفاع مقدس در کلانشهرها و شهرستان‌ها نیز از طریق ویدئو کنفرانس (ارتباط مجازی) با حسینیه امام خمینی (ره) ارتباط داشتند و سخنان آیت الله خامنه‌ای را به صورت زنده شنیدند.
 
در شهر تهران نیز سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس پایتخت بود.
 
کارهای زیرساختی انجام شده است
رهبر معظم انقلاب در فرازهایی از این سخنرانی ضمن با اهمیت برشمردن دفاع مقدس و زنده نگاه داشتن یاد آن برای امروز و فردای کشور، در بخشی از مراسم به اهمیت روایت درست از جنگ تاکید کردند و فرمودند: فعالیت‌ها در این حوزه خوب است اما آنچه درباره روایت‌ها تاکنون اتفاق افتاده مربوط به زیرساخت‌هاست. این موارد برای فعالیت فرهنگی، سیاسی، تاریخی قابل استفاده است اما باید خروجی کارها قابل ملاحظه باشند.

 
ایشان خطاب به حاضران به‌ویژه دست‌اندرکاران فرهنگی فرمودند: وقتی احساس رضایت کنید که یک نوجوان دبیرستانی یا جوان دانشگاهی نیز به دفاع مقدس به همان چشمی نگاه کند که شما پیشکسوتان و فعالان این حوزه به آن می‌نگرید.
 
تاثیر روایت‌‌گری دفاع مقدس بر مدافعان حرم
آیت الله خامنه‌ای در ادامه تاکید کردند: اگر این مورد شد، آن وقت موفقیت در آینده و در میدان‌های گوناگون حتمی است. البته تاکنون هم تاثیر روایت‌های درست را دیده‌ایم. به عنوان مثال مدافعان حرم نمونه‌ای از جوانانی بودند که سال‌ها بعد از جنگ به دنیا آمدند و مجاهدت کردند.
 
ایشان در فراز پایانی سخنرانی خود افزودند: در مساله روایت‌گری، دشمن سعی می‌کند نقطه مقابل حقیقت را بگوید. اگر حضیض بود آن را بزرگ می‌کند. دشمن مایل هستند کار تبلیغی و رسانه‌ای را با شدت انجام دهند. سعی می‌کند هیبت و شوکت استکبار را به رخ جوانان بکشد و فیض ناشی از دفاع مقدس را پنهان کند.
 
رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران حوزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت خواستند پاسخ روایت‌های مخدوش از دفاع مقدس داده شود و خاطر نشان کردند: دشمنان تلاش می‌کنند به دفاع مقدس و انقلاب ضربه بزنند. در این خصوص صهیونیست‌ها سعی می‌کنند فیلم‌هایی بسازند و نقاط تاریک انقلاب را نشان بدهند که در این خصوص لازم است اهل فن پاسخ دهند.
 
مشروح این سخنان را از سایت پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای از اینجا بخوانید.

 
جنگ تبدیل به عزت شد
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیش از سخنرانی مقام معظم رهبری، در حسینیه امام خمینی (ره) ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد و مجموعه نیروهای مسلح سخنرانی کرد. وی با تسلیت به مناسبت فرارسیدن روزهای رحلت حضرت رسول (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و گرامیداشت پیشکسوتان دفاع مقدس، هدف از برگزاری این مراسم را تجلیل و تکریم و یادآوری سبک زندگی شهدا عنوان کرد.
 
در ادامه وی افزود: نگاه به دفاع مقدس بعد از 4 دهه نشان می‌دهد جنگ تحمیلی با الطاف خدا و خون شهیدان و ملت ایران به یک گنجینه بزرگ برای تلاش و عزت کشور تبدیل شد.
 
سرلشکر باقری تصریح کرد: سختی طاقت فرسا در جنگ تحمیلی با ابتکار خداوند و مجاهدت خالصانه به پیروزی رسید و تغییراتی ایجاد شد که بن بست شکست در ماه‌های اول جنگ به تغییر شیوه جنگ از نوع کلاسیک به مدل انقلابی و بومی مبدل شد.
 
فاصله بین ارتش و سپاه کم شد
وی با اشاره به اینکه در ابتدای جنگ بین ارتش و سپاه فاصله بود و بعدها این فاصله به وحدت تبدیل شد، از جمله نشانه‌های این وحدت را در پیروزی عملیات‌هایی چون ثامن الائمه، طریق القدس و آزادسازی خرمشهر عنوان کرد و گفت: امروز اتکا به جوانان کشور بر اساس ابتکارات دانشی و عمل مجاهدانه مسیر حل مشکلات کشور است.
 
این مقام نظامی تصریح کرد: انتظار و خواست ملت ایران حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است و این را وظیفه ملی و دینی خود می‌دانیم.
 
وی با ابراز امیدواری از اینکه گنج دفاع مقدس را در راه سلامت و اعتلای –کشور- به کار بگیریم خاطر نشان کرد: باید این عرصه از دروغ مصون داشته شود و اجازه ندهیم فراموش شود.

 
برگزاری 40 مراسم ملی
وی در بخش دیگری با ارائه گزارشی از فعالیت‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تشکیل ستاد ملی گرامیداشت در سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و سازمان‌های کشوری و لشکری و حتی سطح روستاها گفت: 40 مناسبت ملی در سال جاری درنظر گرفته شده و سامانه یکپارچه برای ثبت فعالیت‌های دفاع مقدس طراحی و ایجاد شده است.
 
وی گفت: سیاست‌گذاری‌های کلانی برای نشر کتاب ایجاد شده و 20 سند اصلی تصویب و ابلاغ شده و در حال نظارت است. همچنین سامانه جامع مجازی اسناد دفاع مقدس با ساماندهی 38 میلیون سند دفاع مقدس ایجاد شده است.
 
سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه سرفصل‌های درسی دفاع مقدس و توسعه 2 واحد درسی در حال انجام است از تاسیس رشته‌هایی در حوزه دفاع مقدس صحبت کرد.
 
تولید 1200 کتاب صوتی
باقری در بخش دیگری از تولید 1200 کتاب صوتی ویژه تلفن همراه در خصوص دفاع مقدس صحبت کرد و گفت: برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس با همکاری وزارت ارشاد نظارت بر تولید 7 هزار کتاب انجام شده است و این روند رو به رشد است.
 
وی با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب درباره خاطره گویی گفت: 500 جلسه کارگاهی در این خصوص برگزار شده و جلسات خاطرات دفاع مقدس رشد کرده و 10 هزار ساعت مراسم خاطره‌گویی برگزار شده است.


دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ 
در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز سردار محمد ناظر، رئیس این موزه پیش از شروع سخنرانی رهبر انقلاب و برقراری ارتباط مجازی گفت: دفاع مقدس یک سند محکم درباره شجاعت ملت ایران است و نقطه عطفی در تاریخ ایران است.
 
وی دفاع مقدس را یک میراث گرانبها خواند و گفت:‌ پیشکسوتان دفاع مقدس ثابت کردند وقتی صحبت از وطن باشد اراده‌ای نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

 
رشد علمی کشور مرهون دفاع مقدس
حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نیز در این مراسم ضمن تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و صبر آزادگان آنها را مصداق کسانی دانست که برای ایران اقتدار ایجاد کردند.
 
امام جمعه موقت تهران گفت: رشد علمی کشور مرهون دفاع مقدس است در حوزه‌های پزشکی، فنی، صنعتی تمام دستاوردهای علمی مرهون مقاومت هشت سال ملت است.
 
وی با بیان اینکه در مورد اتفاقات و حوادث اخیر همه کشور و نظام ناراحت هستند و برای اتفاق نیفتادن چنین موضوعاتی تلاش می‌کنند، به دستورات ابراهیم رئيسی، رئيس جمهور در این خصوص اشاره کرد و آن را مصداقی برای ناراحتی کارگزاران نظام دانست و گفت: پلیس امنیت کشور را تضمین کرده است.
 
وی در پایان از پاسداران و کسانی که در کشور امنیت ایجاد کرده‌اند تشکر کرد.
 
جنگ کارنامه پرافتخار کشور
در بخش دیگری محسن منصوری، استاندار تهران نیز با بیان اینکه شرایط کشور سخت است و عبور از این شرایط با روحیه دفاع مقدسی امکان‌ پذیر است ادامه داد: 8 سال جنگ برای کشور کارنامه پرافتخاری است. در دفاع مقدس با کمترین امکانات رفتیم و با بیشترین امکانات برگشتیم. با جمع‌های گسسته رفتیم و با جمع‌های پیوسته برگشتیم.
 
وی با بیان اینکه تجربیات موفق جنگ امروز در دانشگاه‌های جنگ جهان تدریس می‌شود و دفاع مقدس فرهنگ کشور را اصلاح کرد افزود: در استفاده از ظرفیت‌های کشور ضعف داریم.
 
استاندار تهران در بخش دیگری با اشاره به تظاهرات‌های شبانه اخیر در کشور گفت: در این تجمعات علاوه بر کسانی که نقش اصلی را برعهده دارند افراد عادی هم بنا به دلایلی حضور دارند. تعداد این افراد بین 2 تا 3 هزار نفر است اما براساس برآورد سپاه و نیروی انتظامی در راهپیمایی جاماندگان اربعین امسال بین 3.5 تا 4 میلیون نفر شرکت کردند علاوه برکسانی که در عراق بودند.
 
وی چنین مواردی را نشانه آن دانست که مردم پای کار نظام هستند.

 
در بخش دیگری از این مراسم به شکل نمادین از برخی چهره‌های پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل شد و لوح‌های یادبودی به آنها داده شد. در پایان مراسم نیز به پیشکسوتان دفاع مقدس حاضر در سالن لوح های یادبودی داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها