پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل حاضر وظیفه نویسندگان این حوزه است

قنبری گفت: انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل حاضر یکی از وظایف نویسندگان حوزه دفاع مقدس است که رهبری می‌گویند اگر ما بخواهیم در آینده قدم‌های موثری برداریم باید گذشته را خوب بشناسیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «قرائتی جدید از هشت سال دفاع مقدس» صبح چهارشنبه 30 شهریورماه، در «سرای کتاب» خانه کتاب و ادبیات ایران مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

در این نشست که با حضور شاداب عسگری، نویسنده کتاب و عارف قنبری به عنوان منتقد برگزار شد، عسگری عنوان کرد: رابطه ارتش و امام(ره)، یک رابطه خاص بود. امام از سال 1342 که به شاه تاخت، ارتش را خطاب قرار داد و از همان مقطع تا سال 1356، یکی از مخاطبین اصلی پیام‌های امام، ارتش و ارتشی‌ها بودند.

او ادامه داد: این مساله در طول انقلاب تقویت شد و به رابطه‌ای صمیمانه و دوستانه‌ای تبدیل شد. مخاطب امام (ره) اگرچه کلیت ارتش بود اما به گفته خود ایشان روی صحبتش بیشتر با فرماندهان ارتش بود و بعد از پیروزی انقلاب اولین روزی را که امام(ره) در تقویم نام‌گذاری کرد روز 22 فروردین به نام ارتش بود.

او در ادامه با بیان جایگاه ارتش نزد امام خمینی(ره) افزود: بعد از اعلامیه شورای فرماندهی ارتش امام(ره) فرمودند که ارتش برگردد و با تمامی سازوبرگ رژه برود که نشان از حمایت امام از این تشکیلات دارد.

سخنران دوم این نشست عارف قنبری بود که به عنوان منتقد انتقادات خود را از کتاب اینگونه بیان کرد: انتقال دستاوردهای دفاع مقدس به نسل حاضر یکی از وظایف نویسندگان حوزه دفاع مقدس است؛ همانطور که رهبری می‌گویند اگر ما بخواهیم در آینده قدم‌های موثری برداریم باید گذشته را خوب بشناسیم.

او افزود: بیان گفتار به صورت شفاهی و کلامی اهمیت فراوانی دارد ولی به‌صورت گذراست و آنچه در تاریخ به جای مانده آثار نوشته شده است و آنچه به صورت سنگ‌نوشته یا مکتوب شده موجود باشد، در طول زمان باقی‌مانده و امروزه فایل‌ها جای نوشته‌ها را نیز پر کرده‌اند.

قنبری درباره کتاب «قرائتی جدید از هشت سال دفاع مقدس» اظهار کرد: در این کتاب به اهمیت ژئوپولتیکی ایران به خوبی اشاره شده است زیرا معدود کشورهایی در دنیا هستند که مثل ایران پراکندگی جمعیت در سراسر کشور دارند.

او ادامه داد: همچنین علت حمله عراق به عنوان متجاوز به ایران به درستی در این کتاب بیان شده و نقش نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی در آن زمان به خوبی تشریح شده است.

این منتقد در ادامه ضمن بیان این نکته که به هرحال به هرکتابی انتقاداتی وارد است گفت: در این کتاب نیز به حوادث زودگذری که در مقاطع مختلف زمانی رخ داده کمتر پرداخته شده است که بهتر بود به آنها بیشتر توجه شود.

قنبری ادامه داد: حجم زیادی از کتاب به بیان خاطراتی از اسرای عراقی اختصاص یافته و جای خالی منابع و مراجع علمی درباره این موضوع در این کتاب خالی است. ضمن اینکه ذکر منابع متعدد در این کتاب سبب علمی‌تر شدن کتاب می‌شد.

شاداب عسگری مولف کتاب در پاسخ به این انتقادات بیان کرد: از آنجایی که حجم زیادی از کتاب‌های منتشر شده تکراری بود اما درباره خاطرات اسرای عراقی بیش از 10 جلد کتاب موجود نبود که این سبب شد من دست به قلم برده ودر این کتاب درباره این موضوع بنویسم. 

او ضمن اشاره به 24 سال نگهداری ایران از اسرای عراقی بیان کرد: مجهول بودن این موضوع سبب شد که من به آن بپردازم. همچنین با مطالعه آثار دیگر متوجه شدم که گذاره‌های متفاوتی درباره موضوعات مشترک در بین نیروهای سپاه و ارتش وجود دارد که من با ترکیب این نظرات و ادغام آنها با یکدیگر آنچه را که بیشترین درصد پذیرش را داشت نوشتم.

او همچنین درباره عدم استفاده از منابع متعدد در کتابش بیان کرد: این کتاب خود یک منبع برای استفاده اساتید، محققان، فرماندهان و دانشجویان است و از آنجایی که یک سری از اطلاعات موجود در آن برای اولین بار است که مکتوب می‌شود رفرنس‌دهی در آن وجود ندارد.
 
عسگری در انتها افزود: وقتی من شروع به نوشتن این کتاب کردم سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، ژاندارمری و هر ارگان دیگری از منظر خودش حوادث دفاع مقدس را نوشته بودند و حداقل تا زمانی که من این کتاب را نوشتم هیچ کتابی که در بر گیرنده یک سری کلیات کامل از دفاع مقدس باشد که از ابتدا تا انتها بتواند افراد را توجیه کند، نبود و به این نتیجه رسیدم که این کتاب را تالیف کنم.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها