چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
گامی بلند در غربت‌زدایی از خدمات صادقانه ارتش در دفاع مقدس/ تاکید رهبری بر کارآیی رزمی بالای آجا

محمد رستمی، منتقد کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس» نگارش این اثر را گامی بلند در غربت‌زدایی و مقابله با تحریف درباره خدمات صادقانه ارتش در دوران جنگ تحمیلی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس» نوشته حمید کریمی، پژوهشگر پیشکسوت دفاعی آجا، امروز (30 شهریورماه) و در آستانه هفته دفاع مقدس با حضور نویسنده و محمد رستمی،‌ منتقد این اثر به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

این کتاب در پنج فصل با نام‌های ایمان و بصیرت ارتش، مردمی بدون ارتش، ارتش بازوی مستحکم ملت و کشور، ارتش مظهر اقتدار ملی و جهاد خودکفایی ارتش توانسته تولید محتوای ارزشمند و اثری پژوهشی در تبیین اقدامات ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس باشد. «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس» تاکنون دو بار چاپ شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

نویسنده، در نشست نقد و بررسی این اثر با بیان اینکه کتابش محصول دو سال پژوهش در گردآوری و تحلیل توصیف فرمانده کل قوا از مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس است، تاکید کرد: این کتاب را طی سال‌های 93 تا 95 نوشتم که سال 96 مکتوب و در سال 97 نیز رونمایی شد.

کریمی تصریح کرد: این کتاب می‌تواند مرجعی در غربت‌زدایی ارتش جمهوری اسلامی باشد که در دوران دفاع مقدس 10 سال یعنی دو سال بیشتر از سال‌های رسمی جنگ، درگیر دفاع و مقابله با مهاجمان بعثی بود و 48 هزار شهید را فدای کشور کرد. ارتشیان در دوران جنگ اجازه تصویربرداری و فیلمبرداری از دلاوری‌های خود را نداشتند و به این دلیل نتوانستند مانند سایر سازمان‌های درگیر دفاع مقدس خدمات خود را نشان دهند. در چنین شرایطی جمع‌آوری و ارایه خدمات ارتش از زبان مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا می‌تواند در غربت‌زدایی از ارتش موثر باشد.

الگوگیری از روش تفسیر قرآن علامه طباطبایی در تدوین کتاب
این فرمانده و پژوهشگر پیشکسوت آجا با اشاره به اینکه در زمان تالیف کتاب با چالش چگونگی عرضه مطالب به نحو مستند و قابل دفاع روبه‌رو بوده، توضیح داد: مبنای کار در نگارش اثر صحبت‌های مقام معظم رهبری بود و دغدغه داشتم که چگونه فرمایش‌های ایشان را ارایه کنم که حق تمام ایثارگران ارتش رعایت شود و نیز متهم به جعل سخنان معظم له نشوم و تمام مطالب، مستند باشد. از جمله تلاش کردم به سربازان ارتش نیز اشاره کنم که اغلب، خدمات آنها مهجور می‌ماند. ابتدا تصمیم گرفتم با تمام افراد مرتبط با مقام معظم رهبری به مصاحبه بپردازم که امکان آن فراهم نبود. بنابراین الگویی خاص یعنی روش علامه طباطبایی در تفسیر قرآن را برای تدوین کتاب انتخاب کردم. علامه طباطبایی از روایت و حدیث استفاده نکرده بلکه هر آیه را با آیه‌ای دیگر تفسیر کرده است. من نیز ابتدا تمام فرمایش‌های مقام معظم رهبری را از سال 58 که زمزمه آغاز جنگ شنیده می‌شد تا سال 93 را جمع‌آوری کردم که 266 نمایه تهیه شد. جست‌وجو کردم که ایشان چه نقدی از ارتش رژیم گذشته و ارتش کشورهای دیگر دارند و در ذهن معظم له معیارهای ارتش کارآمد چیست؟ ایشان مواردی از جمله در خدمت جاه‌طلبی سیاسی بودن، عدم برخورداری از عزت، عدم ایستادگی در برابر بیگانگان، غلبه هویت نظامی، فقدان ایمان آگانه و عدم کارآیی نظامی را از جمله علل ناهنجاری برخی ارتش‌ها می‌دانند.

کریمی با اشاره به مدل‌سازی خود بر اساس نقدها و نظرهای مقام معظم رهبری عنوان کرد: بایدهای موردنظر ایشان درباره ارتش کارآمد را استخراج کردم و در ادامه با تحلیل کمی به بررسی تعداد تکرار هر مطلب کلیدی در میان بیانات معظم له پرداختم. ایشان در زمان ریاست جمهوری 53 بار به ارتش و 83 دفعه به سه نیروی آجا و در دوران رهبری خود تا سال 93، 74 بار درباره ارتش و 153 بار به سه نیروی آجا به ایراد سخن پرداخته‌اند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری 85 بار در سخنان خود بر کارآیی رزمی ارتش تاکید کرده‌اند، گفت: همچنین بیش از 80 بار به کارآیی رزمی نیروهای ارتش اشاره کرده‌اند که در مجموع به آمار حدود 170 مرتبه‌ای می‌رسیم که قابل توجه است.

ضرورت ترجمه کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس»
در این نشست همچنین محمد رستمی، منتقد ادبی تالیف کتاب «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس» را گامی در راستای جهاد تبیین و مقابله با تحریف روایت‌های دفاع مقدس عنوان و بر ضرورت ترجمه و نشر گستره و نیز اقدام برای چاپ سوم آن تاکید کرد.

این منتقد از این اثر به عنوان نخستین کتاب علمی و پژوهشی سیستماتیک یاد کرد که توانسته است بخشی از خدمات و فداکاری‌های ارتش را در مدت 10 سال به نمایش بگذارد.

رستمی با اشاره به اینکه «مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس» می‌تواند به عنوان یک سند تاریخی مرجع مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بهتر است در مجلد بعدی از کاغذی مرغوب‌تر و نیز جلد گلاسه استفاده شود.

در ادامه نویسنده کتاب مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس به پرسش‌های منتقد اثر خود پاسخ داد.

وی درباره ترتیب توالی فصل‌های کتاب توضیح داد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به برخی ناهنجاری‌ها در ارتش‌های ناکارآمد اشاره و راه‌حل نیز ارایه کرده‌اند که به دسته‌بندی آنها پرداختم. همچنین از اسناد بالادستی از جمله قانون ارتش که سال 67 تصویب و ارایه شده نیز استفاده کردم که در آن اصول و ویژگی‌هایی برای ارتش کارآمد ذکر شده است. به‌عنوان نمونه عنوان فصل اول ایمان و بصیرت است که بیش از سایر موارد اشاره شده و در داخل این فصل بخش‌هایی که توالی آنها نیز بر اساس تکرار بیشتر به کمتر است بخش‌های گام برداشتن ارتش در راه انقلاب، داشتن بنیه قوی اعتقادی و ایمانی، دارای بصیرت، معنویت و قدرت پایداری وگرامی‌داشتن ارزش‌های انسانی و اسلامی را گنجاندم.

این نویسنده با اشاره به اینکه پایان هر فصل به خلاصه‌ مطالب اختصاص دارد، گفت: در بخش خلاصه کلیدی‌ترین جمله‌های فصل گنجانده شده که می‌تواند منبعی برای استفاده سخنرانان در موضوع‌های اختصاصی باشد.

کریمی درباره دیدگاه مقام معظم رهبری درباره اقدامات ارتش در سال اول جنگ تحمیلی عنوان کرد: ایشان بارها در فرمایشات خود به خدمات و توفیق‌های ارتش در سال نخست جنگ که هنوز سپاه و بسیج به صورت منظم وارد عرصه نشده بودند اشاره کرده‌اند. این اثر خوشبختانه به تایید دفتر رهبری نیز رسیده است.

در این نشست همچنین مدیر نشر آتشبار، ناشر کتاب از برنامه‌ِریزی برای چاپ سوم و نیز ترجمه این کتاب تا یک سال دیگر خبر داد و گفت: نسخه مجازی این اثر پس از هفته دفاع مقدس در اپلیکیشن «کتابراه» قرار می‌گیرد.

پایان بخش این برنامه اعطای لوح تقدیر با امضای رییس سازمان حفظ اسناد و نشر ارزش‌های ارتش جمهوری اسلامی به نویسنده و منتقد کتاب مجاهدت ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها