سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
شعر و ادبیات فارسی میراث معنوی بشریت است

سرپرست معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در دومین نشست ادبی «شهریار غزل» گفت: شعر و ادبیات فارسی، فقط مختص به ایرانیان نیست و حق بزرگی برگردن ادبیات جهان دارد و از میراث مهم معنوی بشریت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، دومین نشست ادبی «شهریار غزل» به‌مناسبت گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت با حضور منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، علی نوری، دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان، میثاق حیدری، مشاور اجرایی ریاست دانشگاه لرستان، اعظم روانشاد، سرپرست معاونت فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، سیدغلام‌رضا نعمت‌پور، سرپرست معاونت هنری اداره کل، فرشاد سیفی، سرپرست معاونت توسعه و منابع انسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، محمدتقی عزیزیان، مسئول انجمن قلم لرستان و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب در محل سالن شهید حیدریان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.
 
احمدی در این نشست با گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و با اشاره به اینکه خداوند متعال، انسان را به زیور بیان و زینت کلام آراسته می‌کند، افزود: کسانی که صاحب کلام، صاحب بیان و قدرت ماورایی بیان هستند، جایگاه ارزشمند، فاخر و فرهیخته‌ای دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: بارها در جمع هنرمندان و فرهیختگان عرض کرده‌ام، حضور در کنار اصحاب فرهنگ، هنر، به‌ویژه اصحاب شعر و ادب، پارادوکسی است که باعث می‌شود در اوج گرفتاری و دغدغه‌های اداری، چالش‌ها به فراموشی سپرده شوند.


              

احمدی، استاد شهریار را اعجوبه‌ای در غزل معاصر دانست و افزود: استاد شهریار یاد و خاطره‌ای همچون سعدی و حافظ را  زنده کرده است و افتخار داشتیم در عصر و زمانی نفس بکشیم که استاد شهریار نفس کشیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه بنا بر رصد و تحقیقات، توجه به رسالت تربیتی شعر و ادب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند تقویت است، افزود: از جامعه شعر و ادب استان درخواست می‌شود، به مدد و یاری این اداره کل بیایند و این وظیفه و رسالت را دوباره رونق و توسعه دهند.

وی افزود: تربیت، انتقال آگاهی، بینش و خرد است و این موارد همچون گنجی در اختیار استادان و مربیان و شاعران قرار دارد و باید آن‌ها را با بیانی شیوا به مردم انتقال دهند؛ بنابراین لازم است شاعران لرستانی رویکردی به شعر تربیتی داشته باشند و قدرت تربیتی شعر را مد نظر قرار دهند.
 
احمدی با اشاره به اینکه در کتاب‌ها، قدرت تربیتی قرآن سرآمد و خارق‌العاده است، افزود: یکی از معجزات تربیتی قرآن، بیان و قدرت نفود در جان‌ها است؛ شاعران نیز از قدرت نفوذ برخوردار هستند؛ بنابراین لازم است با استفاده از این رسالت، این قدرت را به شعر برگردانید و کنار انتشار مجموعه اشعار، دیوان، قطعات شعر، شعر تربیتی نیز سروده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه در بسیاری از مصرع‌ و بیت شاعران بزرگ، نکات تربیتی، حکمت، تقوا، قدرت بازدارندگی و ... به خوبی نشان داده شده است، گفت: پیشنهاد می‌شود، صاحب‌نظران و انجمن‌های شعر در استان، جشنواره یا مسابقه‌ای در حوزه شعر تربیتی برگزار کنند. 

وی افزود: رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر، کمرنگ شده و لازم است این رسالت تربیتی قدرت‌مند شعر و ادب را برگردانند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر این بازگرداندن آمادگی دارد که حمایت‌های لازم در برگزاری جشنواره‌ها، چاپ کتاب‌ و یا اطلاع‌رسانی‌ها را انجام دهد.

روانشاد در ادامه این نشست، ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و استاد شهریار گفت: شعر و ادبیات فارسی، فقط مختص به ایرانیان نیست و حق بزرگی بر گردن ادبیات جهان دارد و از میراث مهم معنوی بشریت محسوب می‌شود.

             

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: شاعران پارسی‌گو، بیش از 1000 سال است که با اشعار خود توجه اندیشمندان جهان را به خود جلب کرده‌اند.
 
نوری در ادامه این نشست گفت: دردی که گربیان‌گیر جامعه شده، نبود شعر و ادبیات و کمرنگ شدن آن در جامعه است، زمانی که ادبیات از هر جامعه رخت بربندد، درگیری، خشونت، کینه و ... وارد جامعه خواهد شد.

وی ادبیات را زبان ناخودآگاه و درون انسان برشمرد و افزود: ادبیات زبان را می‌پالاید، زبانی که زیر لگدمال فشارهای اجتماعی، فشارهای کاری فرسوده و له شده است به کمک ادبیات و شعر دوباره سرزنده خواهد شد.

نوری با اشاره به انواع شیوه‌های ارتباطی افزود: بهترین شیوه و البته اثرگذارترین آن‌ها، ادبیات است. شعر سرچشمه نوشین، گوارا و سیراب‌کننده عواطف است.

            

این استاد دانشگاه به بیان برخی ویژگی‌های شعر پرداخت و افزود: شعر عبرت‌آموز، شیرین‌تر از واقعیت و تجربه، زلال‌تر از زندگی و موثرتر از فلسفه علم و اخلاق است.

استاد دانشگاه لرستان بر اهمیت شعر و ادبیات در زندگی افراد تاکید کرد و افزود: سهم جامعه امروزی از ادبیات به صفر نزدیک است. تمام نگرانی‌ها، برخوردهای اجتماعی، تحمل نکردن‌ها، نقد نپذیرفتن‌ها ناشی از این است که از زبان دل و ادبیات استفاده نمی‌کنیم. زبان منطق تا جایی اثرگذار است، از جایی به بعد زبان دل و ادب است که تاثیرگذار خواهد بود.

وی کم‌توجهی به شعر و ادبیات را باعث بسیاری از ناهنجاری‌ها و گرفتاری‌ها در جامعه عنوان کرد و افزود: در جامعه امروز از شعر به‌عنوان تفنن و به لایه سطحی از شعر توجه می‌شود و یا آرایش سطحی از زندگی به آن پرداخته می‌شود، و این درحالی است که بسیاری از ناهنجاری‌ها در خانواده‌ها، مدارس و حتی محافل دانشگاهی وجود دارند که اگر به مقوله شعر به درستی پرداخته شود و به محتوای اشعار، توجه ویژه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم در بهبود این ناهنجاری‌ها قدم برداریم.
 
استاد ادبیات دانشگاه لرستان با بیان اینکه سه دلیل برای نام‌گذاری رو شعر و ادب به نام شهریار از نظر او وجود دارد افزود: نخست؛ شهریار بزرگترین و صادق‌ترین شاگرد حافظ و سعدی است. دوم؛ شهریار حد واسط و نقطه اعتدال و میانه و حد وسط شعر سنتی و معاصر است. هم شاعر اندیشه‌ها و مضامین سنتی است و هم اندیشه نو را وارد ادبیات می‌کند. سوم؛ شهریار آیینه دردهای معاصر است البته نیما، اخوان و شاملو نیز بوده‌اند اما شهریار این دو ویژگی دیگر را نیز با خود دارد و خوب است، چنین روزی به نام او نام گذاری شده است.

به گزارش ایبنا در ادامه این نشست هر یک از شاعران شرکت‌کننده به شعرخوانی پرداختند، و از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان مورد تقدیر قرار گرفتند. در پایان این مراسم از کتاب‌های آهسته صدایم کن، مجموعه شعر فاطمه میردریکوندی و ترکیب در زبان لکی، نوشته فرانک نادری و ابراهیم بدخشان منتشر شده از سوی انتشارات پراکنده خرم‌آباد، رونمایی شد. 

              

              

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها