سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
شعر شهریار با ابراز عشق و علاقه به ائمه اطهار گره خورده است

علیرضا نوروزی در آیین بزرگداشت استاد شهریار گفت: شعرهای استاد شهریار با ابراز عشق و علاقه به ائمه اطهار و دین اسلام گره خورده است؛ بنابراین این شاعر در جای جای ادب فارسی و آذربایجان، در اوج می‌درخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، آیین بزرگداشت استاد شهریار با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، دوشنبه 28 شهریورماه، در سالن خانه مطبوعات استان برگزار شد.

نوروزی با تاکید برجایگاه مباحث دینی در شعر شهریار، گفت: شعرهای استاد شهریار با ابراز عشق و علاقه به ائمه اطهار و دین اسلام گره خورده است؛ بنابراین نام این شاعر در جای‌جای ادب فارسی و آذربایجان، در اوج می‌درخشد.

وی افزود: آثار فاخر استاد شهریار به‌ویژه در ابراز علاقه به ائمه اطهار، جایگاه والایی به ایشان در شعر و ادب اسلامی بخشیده است. شعر بهترین و گویاترین زبان بیان دل‌نوشته است که یک نفر می‌تواند از آن طریق حس و حال، عواطف، رویداد و حتی تاریخ را بیان کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم نکوداشت روز شعر و ادب فارسی ادامه داد: شاعران این استان همیشه در جایگاه و رتبه‌های نخست و داوری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور دارند و این جایگاه را همیشه پُر‌آوازه نگاه داشته‌اند و باید اذعان کرد، آذربایجان‌غربی جایگاه رفیعی در حوزه شعر در سطح کشور دارد.

نوروزی با بیان اینکه ۲۳۰ نفر از شُعرای آذربایجان‌غربی عضو صندوق هنر هستند، گفت: این تعداد از شاعران دارای ثبت شعر مکتوب در قالب کتاب هستند؛ درحالی‌که تعداد شاعران این استان بسیار بیشتر از این تعداد است.

شهریار سنبل اتحاد زبان فارسی و ترکی است
ابراهیم‌زاد، استاد دانشگاه ارومیه نیز در این مراسم گفت: اگر بخواهیم استاد شهریار را بررسی کنیم با چهار چهره سروکار داریم، اولی چهره غیراصیل وی است؛ البته در همین غزلیات به ظاهر تقلیدی نوآوری زبانی هم دارد که مرتبط به زمان خودش است. دومی چهره اصیل شهریار است که خودش را در همان ابتدا در رتبه شاعرانی چون حافظ و سعدی بالا می‌برد و عاطفه را در اشعار خود ملاک قرار می‌دهد. چهره بعدی شهریار، نوپردازی وی بوده است.

وی ترکی‌سرایی شهریار را چهره دیگر وی دانست و گفت:  افرادی که شهرنشین هستند، وقتی منظومه ترکی «حیدربابایا سلام» را می‌خوانند با عشق پاک دختران روستا، صمیمیت بین اهالی روستا آشنا می‌شوند. در این منظومه، تابلوی زیبای نقاشی از محیط روستا را می‌توانیم ببینیم. شهریار آشنا به آیه‌های قرآنی بوده و سنبل اتحاد زبان فارسی و ترکی و ملت است.

شهریار و شعر شهریار از همدیگر جدا نبودند
در ادامه این مراسم رحیم کوشش، یکی دیگر از استادان دانشگاه ارومیه گفت: شعر، زبان مادری بشر بوده و شعر به دنیا می‌آید، ساخته نمی‌شود. شعر زندگی است و نباید از زندگی جدا باشد. شهریار و شعر شهریار از همدیگر جدا نبودند و شهریار شعر و زبان فارسی را به نیکی می‌شناخت.

بهنام، یکی دیگر از  سخنرانان این مراسم با اشاره به مهمترین دلایل شهرت جهانی شهریار گفت: اولی بحث عشق و ماجرای عاشقی وی بوده و دومی منظومه ترکی حیدربابایا سلام به‌عنوان یک اثر بی‌بدلیل بوده، است. اشعار ترکی شهریار نسبت به فارسی همان اثر را دارد که شعر کهنه به نو دارا است.

بهنام ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های استاد شهریار، به‌ویژه در غزلیات وی استفاده از زبان محاوره‌، عامیانه و روزنامه‌ای است. از میان سه عنصر به‌وجود آورنده شعر،  تخلیل، موسیقی و زبان؛ عنصر موسیقی در اشعار شهریار قوی‌تر است. در غزلیات وی به وضوح حالات عاشقی، بحران، حیرانی، اضطراب و نگرانی قابل رویت است؛ همچنین طبع خداداد، تسلط به موسیقی و در نهایت دلدادگی سه ویژگی شهرت جهانی استاد شهریار است.

به گزارش ایبنا؛ روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار شاعر پرآوازه اهل آذربایجان و شهر تبریز است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان روز ملی «شعر و ادب فارسی» نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها