سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
شهریار نقطه اتصال بین ملت‌های مسلمان است

عابدین خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی در همایش روز ملی شعر و ادب فارسی بیان کرد: استاد شهریار، ظرفیت تبدیل شدن به‌ نقطه اتصال فرهنگ‌‌ها و آغازگر تمدن نوین اسلامی، بین ملت‌های مسلمان به‌خصوص در حوزه قفقاز و آناتولی را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار با حضور سید‌قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی و جمعی از علاقه‌مندان به هنر و ادبیات دو‌شنبه(28 شهریورماه) در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.
 
عابدین خرّم، استاندار آذربایجان‌شرقی در این مراسم گفت: استاد شهریار، ظرفیت تبدیل شدن به‌ نقطه اتصال فرهنگ‌‌ها و آغازگر تمدن نوین اسلامی، بین ملت‌های مسلمان به‌خصوص در حوزه قفقاز و آناتولی را دارد.
 
وی شعر و ادب فارسی را ریشه صلح و دوستی ایرانیان و شهریار را عصاره و نماد ملی شعر و ادبیات فارسی دانست.
 
خرّم افزود: به جرات می‌توان گفت، هیچ شاعری به اندازه استاد شهریار در دوران معاصر نتوانسته است چنین، مردمی شود و اینکه هنوز مردم در چنین روزی بعد از سال‌ها یاد استاد را گرامی می‌دارند، گواهی بر این ادعا است.
 
وی ادامه داد: آثار ماندگار شهریار همواره در حافظه ملت باقی می‌ماند، چراکه او هیچ‌گاه از حوادث مهم زمانه غافل نشد و در تمام اشعار او می‌توان رد پای مهم تاریخ ایران و آذربایجان را مشاهده کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر بی‌پروایی شهریار در به‌کار بردن مضامین نو افزود: استاد به تحول و تجدید حیات در شعر ادبی توجه داشت و آثار این نوگرایی در بیشتر اشعارش دیده می‏‌شود، به‌طوریکه او از به‌کار بردن مضامین نو، پروایی نداشت.

خرّم گفت: زبان و شعر، بهترین وسیله برای برقراری ارتباطات فرهنگی و انتقال ارزش‌های الهی است و استاد شهریار با عنایات خاصه حضرت امیرالمومنین‌(ع) به خوبی این خصیصه را در خود پرورانده بود و بزرگترین شاهکارهای تاریخ معاصر مثل «حیدربابایه سلام» و «سهندیه» و «خان ننه» را خلق کرده است.
 
استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: شهریار به تمام مناسبات ملی، دینی و تاریخی ایران از اساطیر کهن ایرانی تا پیشوایان مذهبی، از مشروطه تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رسوم محلی خود توجه داشت و همواره در  ایران‌دوستی و اسلام‌خواهی پیشتاز بود.
 
خرّم گفت: اشعار استاد آنقدر زیبا و متفاوت هستند که حتی کسانی که آشنایی زیادی هم با فن شعر ندارند تفاوت آنها را با شعرهای معمولی درک می کنند؛ باید این درّ ثقیل را ارج نهاد و شجره طیبه‌ای از شاگردان خلف او تربیت کرد.
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره حفظ زبان و ادبیات فارسی پس از اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، به‌عنوان دومین رکن هویت ملی ایرانیان افزود: فارسی زبان گسترش و تبلیغ تمدن بزرگ اسلامی بوده است به‌طوری‌که همزیستی خارق‌العاده زبان فارسی با زبان‌های سایر اقوام از ویژگی‌های بارز تمدن ایران اسلامی است که در هیچ‌یک از مللِ به اصطلاح متمدن یافت نمی‌شود. جالب است که این زبان از شرقی‌ترین نقطه جهان یعنی هند و چین تا غربی‌ترین نقطه یعنی آلبانی گسترش داشته است.
 
خرّم با تاکید بر اینکه شهریار در عین اینکه بزرگترین شاعر ملی دوران معاصر است و همزمان بزرگترین شاعر زبان قومی خود نیز محسوب می‌شود، گفت: همسویی و همراهی قومیت‌های مختلف در ایران، بعد از دین و مذهب، برپایه ادبیات فارسی که ادبیات عشق و صلح و حماسه است، رقم می‌خورد.
 
وی ادامه داد: حاصل این همزبانی، تمدنی با شکوه و وحدتی ملی و ناگسستنی است و نمی‌توان وحدت ملیِ ترک و عرب و لُر و تهرانی و اصفهانی و شیرازی و خراسانی و سیستانی را که سرمایه‌های فرهنگی و ادبی مشترکی چون فردوسی، حافظ، سعدی، مولوی، نظامی و شهریار دارند، از هم گسست.



                   

استفاده از ظرفیت‌های شعری هر دو زبان فارسی و ترکی برای طرح مفاهیم انسانی
 سید‌قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این مراسم با بیان اینکه نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به‌نام استاد شهریار برای ادبیات تبریز و آذربایجان افتخار بزرگی است، افزود: امیدواریم از این فرصت برای تبیین ظرفیت‌های ادبی و ذوقی ملی و محلی استفاده شود.

در ادامه انی مراسم، سید‌قاسم ناظمی، جامعه ایرانی با اشاره به اینکه مردم ایران با همواره در طول تاریخ با شعر و ادبیات زندگی کرده و می‌کنند، تاکید کرد: همین دلیل به‌تنهایی برای پاسداشت شعر فارسی کافی است، البته همزمان باید از ظرفیت‌های شعری در هر دو زبان فارسی و ترکی برای طرح مفاهیم انسانی و معنوی در سطح جهانی بهره ببریم.

وی درباره حضور پیدا نکردن برخی از مهمانان داخلی و خارجی دعوت شده به این همایش را لغو پروازها به دلیل همزمانی این رویداد با اربعین حسینی و اعزام هواپیماها برای جابه‌جایی مسافران حرم حسینی عنوان کرد و افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ازجمله مهمانان این همایش بود، اما به دلیل لغو پرواز امروز از حضور در این همایش ملی بازماند.

ناظمی در پایان سخنان خود پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خطاب به همایش ملی روز شعر و ادب فارسی قرائت کرد.

در کشور آذربایجان شهریار را بیشتر شخصیتی انقلابی می‌شناسند تا ادبی
 
ماهیر شریف‌زاده، شاعر و ادیب آذربایجانی گفت: در کشور آذربایجان، شهریار را بیشتر شخصیتی انقلابی می‌شناسند تا انقلابی.
 
وی ادامه داد: به‌گفته مقام معظم رهبری، شهریار از قلم خود به‌عنوان سلاح برای دفاع از این انقلاب استفاده کرده است.
 
شریف‌زاده با بیان اینکه هر ملتی ویژگی‌های متمایزی از سایر ملت‌ها دارد، افزود: ادبیات غنی و شاعران پرآوازه ایرانی وجه تمایز فرهنگ ایرانی هستند، به‌طوری‌که اشعار حافظ و سعدی در جهان مطرح هستند، و نام استاد شهریار بدون شک در جهان به عنوان نمود شعر ایرانی به‌خصوص در حوزه قفقاز مطرح است. استاد شهریار محدود به ایران نیست و در همه کشورهای همسایه که به زبان ترکی سخن می‌گویند، شناخته شده است و در میهن‌پرستی و تعلق خاطر دینی و معنوی الگوی سایر شاعران است.
 
 شاعر و ادیب آذربایجانی با اشاره به اینکه استاد شهریار در مضامین دینی با عشق و محبتی وصف نشدنی عشق زمینی را معنویت وصل پیوند می‌دهد، افزود: اشعار او در رسای امیرالمومنین علی‌(ع) و امام حسین‌(ع) از نمونه‌های معدود در این حوزه است. و به واسطه همین غنا است که امروز در هر مجلس اهل بیتی به اشعار استاد شهریار تمسک جسته می‌شود. شهریار از شاعرانی است که اگر آثار وی از ادبیات حذف شود، جای خالی آن در ادبیات ایران و کشورهای همسایه حس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها