یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
240 کتاب در هفته دفاع مقدس رونمایی می‌شود

طی مراسمی به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمع خبرنگاران اعلام کرد در هفته دفاع مقدس 240 کتاب رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس و آغاز هفته دفاع مقدس (از 31 شهریورالی ششم مهرماه) با شعار «ما مقاوم هستیم» در محل سالن قصر فیروزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. در این مراسم سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر به عنوان رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس و همچنین رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس صحبت کرد و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی با گرامیداشت دفاع مقدس و ادای احترام به روح امام و شهدای مدافع حرم و سردار سلیمانی و همچنین تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گفت: در سال جاری با شعار ما مقاوم هستیم، برنامه‌های امسال را خواهیم داشت و در کل کشور ستاد گرامیداشت ملی دفاع مقدس ایجاد شده است.

477 ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس
وی افزود: در کل کشور 477 ستاد فعال هستند که در بخش نیروهای مسلح 18 ستاد گرامیداشت فعالیت خواهند کرد و در وزارتخانه‌های دولت نیز 28 ستاد فعال شده‌اند. همچنین در 31 استان نیز ستادهای گرامیداشت شکل گرفته‌اند و در شهرستان‌های کشور هم 400 ستاد به فعالیت می‌پردازند.

سردار کارگر سپس با اشاره به اینکه مسئولیت‌های ستادها در بخش‌های مختلف برعهده چه شخص یا اشخاصی است درباره تعداد برنامه‌های گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس برای سال جاری گفت: امسال تعداد 1264 برنامه در نظر گرفته شده است که در طول هفته دفاع مقدس برگزار خواهند شد. همچنین 4977 برنامه نیز خواهیم داشت که تعدادی از این برنامه‌ها و فعالیت‌ها در بخش‌های لشکری، ارتش، سپاه، فرماندهی انتظامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواهند بود.
1264 برنامه فعال در استان ها
وی ادامه داد: در بخش وزارتخانه‌ها نیز 1497 فعالیت تدارک دیده شده و 254 برنامه خواهند داشت. در سازمان‌ها و نهادهای کشور نیز 1010 برنامه مدنظر قرار گرفته و 3480 فعالیت خواهیم داشت. در استان‌ها نیز 1264 برنامه اجرا می‌شود و 4977 فعالیت خواهیم داشت.

سردار کارگر با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه اجرای این برنامه‌ها بتواند یاد و خاطره دفاع مقدس را زنده کند، ضمن تاکید بر اینکه براساس یک جدول از پیش مشخص شده برای هر روز دفاع مقدس عنوانی مشخص شده است و ادامه داد: این برنامه‌ها از روز پنج شنبه 31 شهریور آغاز می‌شود. عنوان روز اول پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت است. عنوان روز دوم (جمعه اول مهر) معنویت، زنان، خانواده و سلامت است. عنوان روز سوم (شنبه دوم مهر) ولایتمداری، جوانان، علم و دانش پژوهی است.

انتخاب عناوین برای هر روز هفته دفاع مقدس
وی ادامه داد: عنوان روز چهارم (یکشنبه سوم مهر) شهیدان، جانبازان، آزادگان، صلابت و فخر آفرینی است. عنوان روز پنجم (دوشنبه چهارم مهر) دفاع همه جانبه، پشتیبانی مردمی و اصناف، سربازان است. عنوان روز ششم (سه شنبه پنجم مهر) وحدت ملی، بصیرت، دشمن شناسی و استکبار ستیزی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره عناوین روزهای پایانی این هفته گفت: عنوان مدنظر گرفته شده برای روز هفتم (چهارشنبه ششم مهر) نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیت، عشایر، روستاییان و پیشمرگان کرد مسلمان خواهد بود و برای روز پنج شنبه (هفتم مهر) به عنوان روز هشتم نیز عنوان فرماندهان، عزت مداران، حماسه افرینان انتخاب شده است.

وی درباره برنامه‌ای به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در محضر رهبر معظم انقلاب گفت: روز چهارشنبه -30 شهریور- در حسینیه امام خمینی (ره) تعدادی از فرماندهان دفاع مقدس همراه با خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و مداحان اهل بیت و اقوام مختلف ایرانی حضور خواهند داشت. همراه این برنامه ارتباطی با استان‌ها بر قرار می‌شود و این برنامه از شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

رونمایی از 240 کتاب در هفته دفاع مقدس
سردار کارگر ضمن ارائه توضیحاتی از تدارک و پخش ویژه برنامه‌هایی به مناسبت هفته دفاع مقدس در شبکه‌های مختلف استانی گفت: امسال همچنین قرار است از 240 کتاب رونمایی شود. 106 نماهنگ نیز در یادبود شهدا و تکریم‌شان آماده شده است. همچنین نمایشگاه کتابی از آثار هنری همچون آثار گرافیکی، نقاشی و خوش‌ نویسی نیز قرار است برگزار شود.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس برگزاری 416 نشست و برپایی 224 برنامه شب شعر و خاطره در سراسر کشور است. اجرای 29 نمایش و تئاترهای خیابانی هم از جمله دیگر برنامه‌های امسال است.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس با اشاره به اینکه به دلیل فروکش کردن شرایط کرونایی امسال رژه نیروهای مسلح در تهران و استان‌ها و رژه دریایی در استان هرمزگان نیز برگزار می شود، افزود: بزرگداشت عملیات کمان 99 و گرامیداشت عملیات ثامن الائمه هم یکی دیگر از برنامه‌های امسال است. همچنین یادواره شهدای محلات را با عنوان طرح «آبروی محله» قرار است برگزار کنیم و این برنامه در اکثر محلات برپا می‌شود.

نواختن رنگ ایثار در روز اول مدرسه
وی ادامه داد: نواختن زنگ ایثار در روز بازگشایی مدارس (اول مهر) هم یکی دیگر از برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سال جاری است.

سردار کارگر یکی از برنامه‌های مشترک با وزارت ارشاد را برپایی طرح «شنبه‌های با کتاب» عنوان کرد که قرار است در هفته دفاع مقدس این طرح با بنیاد حفظ آثار به صورت مشترک دنبال شود.

وی دیگر برنامه‌های این هفته را تجدید میثاق و عطرافشانی مزار شهدا عنوان کرد و ادامه داد: برنامه تجدید میثاق با شهدا به‌ویژه در دانشگاه‌ها دنبال مي‌شود. همچنین قرار است همایش سنگرسازان بی سنگر نیز توسط جهاد سازندگی به روال سال‌های قبل برگزار شود.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت چهل و دومین سالگرد دفاع مقدس برپایی مسابقات چهار جانبه فوتبال با تیم‌هایی که شهدای زیادی داشته‌اند را یکی دیگر از برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: تیم چوار ایلام و یک تیم ورامینی از جمله شرکت کنندگان این مسابقات هستند.

وی افزود: سخنرانی فرماندهان دوران دفاع مقدس پیش از خطبه‌های نماز جمعه در روز دوم مهر نیز یکی از برنامه‌های امسال است.

یادواره شهدای دانش آموزی و دانشجویی
سردار کارگر خاطر نشان کرد:‌ برگزاری یادواره شهدای دانش آموز و دانشجو و نیز برپایی اجلاس منطقه‌ای شهدای هنرمند و پیشمرگ کرد مسلمان و رزمایش کمک‌های مومنانه از دیگربرنامه‌های امسال است.

وی برگزاری مراسم شب خاطره و روایت‌گری را از دیگر برنامه‌های گرامیداشت سالگرد دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: قرار است در این مراسم وصیت‌نامه خوانی شهدا نیز صورت بگیرد که از تاکیدات رهبر انقلاب است. همچنین دیدار و تکریم از جانبازان در آسایشگاه‌ها نیز قرار است اتفاق بیفتد.
کم و کیف کتاب‌هایی که رونمایی می‌شوند؟
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره رونمایی از 240 کتاب در هفته دفاع مقدس و کم و کیف این کتاب‌ها گفت: این کتاب‌ها آثاری هستند که در مجموعه ادارات استانی بنیاد آماده شده‌اند و آنها موظف هستند سالانه 60 کتاب آماده کنند. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز موظف است 100 عنوان کتاب آماده کند و کتاب‌هایی که رونمایی می‌شوند در واقع بخشی از همین آثار است. سایر آثار نیز تا پایان سال و در مناسبت‌های مختلف رونمایی می‌شوند.

وی همچنین یکی از برنامه‌های مرتبط با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس را تا پایان سال افتتاح 5 موزه دفاع مقدس عنوان کرد که می‌توانند به عنوان پاتوق فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها