پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
انتشار 50 عنوان کتاب از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در نشست خبری ستاد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس گفت: طی یک‌سال گذشته 50 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در این بنیاد منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، نشست خبری ستاد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس استان لرستان، با حضور مجید منعمی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان، سرهنگ محسن رشیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دبیر ستاد گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس در استان، محمد کرم‌الهی مدیرکل روابط عمومی استانداری لرستان و اصحاب رسانه لرستان، پنج‌شنبه‌(24 شهریورماه) در سالن اجتماعات استانداری لرستان برگزار شد.
 
رشیدی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا گفت: جا دارد ذکر و یاد شهدا و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس را قدر بدانیم و ذکر آن‌ها در جامعه باشد و فقط مختص به هفته دفاع مقدس نباشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نقش اصحاب رسانه در ماندگاری آثار رشادت‌های رزمندگان اشاره کرد و افزود: پیشکسوتان رسانه دفاع مقدس نقش بی‌بدیل در دوران جنگ داشتند چراکه اگر رشادت رسانه‌ها نبود آثاری از دفاع مقدس باقی نمی‌ماند. اصحاب رسانه دوشادوش رزمندگان حضور داشتند و اینک آثار ماندگار جنگ با روایتگری خوب آن‌ها را می‌توانیم به نسل‌های آینده نشان دهیم.

 
          

وی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه نه فقط در 8 سال جنگ تحمیلی بلکه در حوزه کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جامعه مردم با شوق و اشتیاق وارد عمل شدند و خوشبختانه کرونا کنترل شد؛ در بحث سیل نیز سنگ تمام گذاشتند.

رشیدی به سخن رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اصحاب رسانه‌ها باید پیروزی مطلق در دفاع مقدس را روایت کنند چراکه اگر روایت‌گری رسانه نباشد، دشمن هر طور که می‌خواهد روایت‌گری می‌کند.

رشیدی با بیان اینکه برنامه‌های چهل و دومین سالگرد هفته دفاع مقدس سال 1401 با شعار «ما مقاوم هستیم» به استقبال هفته دفاع مقدس می‌رویم، افزود: روز ۳۰ شهریور با عنوان روز پیشکسوتان دفاع مقدس نامگذاری شده است؛ به همین مناسبت همایش بزرگداشت پیشکسوتان در «مصلی‌الغدیر» با تقدیر از 1 میلیون پیشکسوت به‌صورت همزمان و کشوری با سخنرانی مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد و مطابق همین برنامه در همه شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به اینکه ۳۱ شهریور اجرای رژه نیروهای مسلح در مرکز استان و رژه موتوری در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، افزود: یکم مهرماه سخنرانی فرماندهان در پیش از خطبه‌ها، تجلیل از خانواده‌های شهدا سلامت، ارائه خدمات پزشکی از سوی لشگر ۸۴ برنامه‌‌های محوری هفته دفاع مقدس در لرستان است.

وی با اشاره به اینکه دوم مهر‌ماه غبارروبی گلزار شهدا، نواختن زنگ مقاومت، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، اجرای سرود خیابانی انجام می‌شود، ادامه داد: شرکت نیروهای مسلح در مراسم عزاداری ۲۸ صفر، نشست روشنگری و جهاد تبیین، دیدار با خانواده شهدا برنامه‌های هفته دفاع مقدس در سوم مهرماه خواهد بود.

رشیدی برگزاری کارگاه پدافند غیرعامل، تجلیل از سربازان، اعزام ۲۰ تیم درمانی به مناطق محروم، نکوداشت فرماندهان شهید را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در لرستان برشمرد و افزود: در باغ موزه دفاع مقدس هر آنچه برای یک موزه استاندارد نیاز است،‌ وجود دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا گفت: سال گذشته 50 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشر شده است. امسال نیز 15 عنوان کتاب آماده شده که در طول هفته دفاع مقدس و یا در یادواره ارتش در مهرماه رونمایی خواهند شد.

رشیدی به روند افتتاح باغ موزه در هفته دفاع مقدس در استان اشاره کرد و افزود: استان لرستان اعلام آمادگی خود برای بهره‌برداری از باغ موزه را اعلام کرده است، اما از سوی نهاد ریاست جمهوری اعلام شد، در 5 استان به‌صورت همزمان افتتاح انجام خواهد شد. با توجه به اینکه استا‌ن‌های گیلان، قزوین، گرگان و زنجان آمادگی افتتاح را نداشتند، باغ موزه لرستان در هفته دفاع مقدس افتتاح نمی‌شود.

وی افزود: باغ موزه دفاع مقدس لرستان بسیار ارزشمند است. بعد از موزه ملی دفاع مقدس تهران به اذعان بسیاری از مهندسین و مشاورین، از لحاظ طراحی و سازه دومین موزه برتر کشور است و در هفته دفاع مقدس نیز تور بازدید خبرنگاران از این باغ موزه را در نظر خواهیم گرفت.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به آماده‌سازی دانشنامه دفاع مقدس لرستان اشاره کرد و گفت: با دست خالی در حال تهیه دانشنامه دفاع مقدس در استان هستیم و شیوه‌نامه بومی دفاع مقدس استان را نیز تهیه کرده‌ایم.

رشیدی به برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: دوره‌های آموزشی داستان‌نویسی از سوی معاونت ادبیات این بنیاد در حال برگزاری است که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

              
در ادامه این نشست منعمی ضمن تسلیت ایام اربعین و گرامی‌داشت ایام پیش روی هفته دفاع مقدس گفت: شهید مرتضی آوینی مصداق بارز روایت واقعیات بودند و کلام ایشان بنا به فرمایش مقام معظم رهبری کلام نافذی است و دغدغه‌ها را با مستندات خود به جامعه معرفی می‌کرد در حال حاضر نیز هنوز در حوزه بیان حقایق دفاع مقدس به آثار او رجوع می‌کنیم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی اجتماعی استانداری لرستان گفت: امروز نیز در دوران دفاع مقدس قرار داریم و باید الگوسازی‌های کنیم و مبنای آن می‌تواند استناد به الگوهای موفق گذشته باشد؛ زیرا هم‌اکنون نیز با عرصه‌ای به‌نام جنگ نرم یا جنگ ترکیبی مواجه هستیم و کار ساده‌ای پیش رو نداریم.

وی افزود: اگر کارهای برزمین مانده زیاد است، تنها دلیل آن ضعف مدیریتی است،  بخش قابل توجه آن شرایط جنگی است که در آن قرار داریم.

وی گفت: رسانه‌ها باید وضعیت و شرایط موجود را نسبت به زمان‌های گذشته واکاوی و تبیین کنند و نقد شرایط و ارائه ضعف‌ها به بیان راهکارها و نقاط مثبت منجر شود.
 
منعمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند انقلاب، حاصل تلاش مردم بود و مردم قهرمان اصلی این رویداد هستند افزود: دولت مردمی یک شعار نیست، بلکه یک راهبرد است، دولت مردمی راهبردی است که به وسیله آن مردم در حل مسائل کشور مشارکت فعال می‌کنند.

وی یکی از وظایف ذاتی رسانه را نقش واسط بین مردم و مسئولان دانست و اظهار کرد: اصحاب رسانه باید الگوهای موفق جامعه را شناسایی و نسبت به احصاء راهکارها تلاش کنند چراکه این موضوع به امیدافزایی بین مردم منجر خواهد شد.

منعمی افزود: نباید اوضاع را ناامیدکننده جلوه دهیم چراکه دولت درصدد کاهش فاصله مسئولان و مردم است. بازدیدهای میدانی و گفت‌وگوی مستقیم جزو دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها