یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
«شبیه» جلوه‌گاه شعر انتصار است

احمد نادمی، شاعر و پژوهشگر ادبیات آیینی در نشست رونمایی مجموعه شعر نیمایی عاشورایی «شبیه» به قلم علی داودی تاکید کرد که اشعار این کتاب با بوطیقای شعر شیعه یعنی انتصار نسبت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیداحمد نادمی در این جلسه رونمایی که در راستای برپایی سلسله نشست‌های «تکیه کتاب» عصر امروز، 20 شهریور با حضور جمعی از شاعران و اهالی ادب در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه علی داودی، صاحب اثر «شبیه» از شاعران حوزه انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: داودی به تمام ظرافت‌های شعر انقلاب واقف است و نیز شاعر مردمی و اجتماعی محسوب می‌شود.

نادمی با بیان اینکه شعر شیعی دارای دو ویژگی منحصر به فرد یعنی داشتن مفهوم انتظار و انتصار (دادخواهی در برابر ظلم) است، افزود: شعر شیعی باید تجلی‌گاه انتصار باشد که در کتاب «شبیه» آن را شاهدیم. البته شعر انتصار که بوطیقای شعر شیعی است، لزوما عاشورایی نیست و اشعار آیینی دیگر شامل فاطمی،‌علوی، مهدوی و غیره می‌توانند از این نوع باشند.

وی تصریح کرد: شاعر به مثابه هنرمندی ناظر است که ابزارهای هنری برایش دارای اهمیت است و هنر نمایش و شبیه‌خوانی می‌تواند ابزاری مفید در اختیار شاعران باشد. علی داودی نیز به این ابزارها توجه داشته و به تصویرسازی و نمایش اهمیت داده است. می‌توان گفت «شبیه» دارای تمام ویژگی‌های شعر آیینی است و می‌توان از اشعار آن در آیین‌ها و مداحی‌ها بهره برد.

نادمی همچنین به بسامد بالای مفاهیم تولا و تبرا در این اثر اشاره کرد و گفت: تولا و تبرا از مفاهیم کلیدی شیعی هستند که در حدود 10 شعر این کتاب به آنها اشاره شده است. همچنین از دیگر ویژگی‌های این اثر می‌توان از تداوم زمانی عاشورا از گذشته تا آینده نام برد.

قافیه را قربانی محتوا کرده است
همچنین در این نشست، مرتضی امیری اسفندقه، شاعر آیینی و دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه شعر و ادبیات فارسی در سخنانی با تاکید بر اینکه داودی با ظرافت‌های شعر نیمایی آشنایی کامل دارد، عنوان کرد: داودی در کتاب شبیه نسبت به آثار قبلی پیشرفت کرده است. وی به تمام کوچه‌پس‌کوچه‌های شعر نیمایی آشناست و وزنی را به کار برده که سابقه تاریخی دارد و نخستین بار این وزن را  در روضه و نوحه استفاده می‌کردند. با اینکه قافیه را گاه رعایت نکرده ولی اشعارش دارای موسیقی کناری است. به عبارت دیگر واژه ها را توانسته با فکر و اندیشه خود به سمت موضوع موردنظرش هدایت کند و قافیه را قربانی بیان فکر برتر خود با رعایت موسیقی کناری در قابی دیگر کرده است.

وی با بیان اینکه ردپای امام حسین(ع) در هرجا که صحبت از شجاعت و پاکی می‌شود، دیده می‌شود، افزود: بنابراین تمام شاعران به نوعی ستایشگر امام حسین(ع) هستند. اشعار این اثر نیز به نوعی روضه منظوم است که البته تنها روضه شکست و حسرت نیست و توانسته از منظری جدید به عاشورا نگاه کند.



از خواندن «شبیه» شگفت‌زده شدم
در این نشست همچنین هادی خورشاهیان، شاعر و پژوهشگر ادبی در سخنانی با بیان اینکه «شبیه» متفاوت از شایر مجموعه اشعار عاشورایی است که از خواندن آن ناخودآگاه احساس شگفتی می‌کنیم، عنوان کرد: اشعار «شبیه» نه مانند آثار کلاسیک مخاطب عام دارد و نه مانند اشعار آزاد تنها مخاطب خاص را جذب می‌کند بلکه ساختار خاصی دارد که با مخاطب میانه ارتباط برقرار می‌کند.

وی به مقفا بودن و کوتاه و بلندی مصراع‌های اشعار کتاب اشاره کرد و افزود: این بسامد و کوتاهی و بلندی به تنوع سنی و موقعیتی شهدای عاشورا نیز اشاره دارد.

داودی هم شاعر است و هم آیینی
علی محمد مودب، شاعر و مدیر موسسه شهرستان ادب نیز در این مراسم انتشار مجموعه «شبیه» را گواهی بر زنده و سیال بودن جریان شعر مذهبی و انقلابی دانست و گفت: «شبیه» نشان داده که شعر انقلاب با زمانه همراه است و اتفاق‌های تازه‌ای را رقم می زند.

مودب تصریح کرد: اشعار «شبیه» پرعاطفه پیش می‌رود و دریافت‌هایی دارد که یک مجموعه فکری را می سازد.

وی با بیان اینکه داودی توانسته هم شاعر و نیز آیینی باشد، گفت: «شبیه» یک نمونه کامل از شعر آیینی محسوب می‌شود.

در پایان این نشست، همچنین علی داودی، صاحب اثر در سخنانی با تاکید بر اینکه صاحب اصلی این کتاب امام حسین(ع) است و تنها وظیفه خود را در قبال آن حضرت به انجام رسانده، عنوان کرد: طلیعه این کتاب به سال 87 و سرودن نخستین شعر این مجموعه «شیر آب/ چکه می‌کند/ قلب اهل روضه را/ تکه/ تکه/ می‌کند» بود و به تدریج اشعار بیشتری سرودم ولی در اندیشه چاپ آنها نبودم. این کتاب با اصرار و هدایت مدیر انتشارات شهرستان ادب این اثر به چاپ رسیده و مشقی از سرمشق استادان را در آن عرضه کرده‌ام.

مجموعه اشعار نیمایی «شبیه» شامل 63 شعر نیمایی عاشورایی به قلم علی داودی است که توسط موسسه شهرستان ادب در 132 صفحه عرضه شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها