شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
لزوم نگاه حمایتی دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه، بر لزوم نگاه حمایتی دولت و مجلس به حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه شنبه‌(19 شهریورماه) به ریاست فرماندار و با حضور نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در محل سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

بهزاد رحیمی، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه وضعیت کتاب و حوزه نشر در کشور مناسب نیست و دولت و مجلس باید اقدامات حمایتی انجام دهند.

وی حمایت از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و چاپ و نشر را از نیازهای ضروری در این بخش عنوان کرد و گفت: جامعه بدون کتاب رو به نابودی می‌رود و توجه به این امر یکی از مهم‌ترین نیازهای امروز حوزه فرهنگ در کشور است.

رحیمی بیان کرد: به‌عنوان یک نماینده و یکی فرد حقوقی تمام تلاش خود را برای حمایت از این حوزه صورت می‌دهم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد آشتی هرچه بیشتر مردم با حوزه کتاب و کتابخوانی باشیم.

سرپرست فرمانداری بانه نیز در این جلسه توجه به کتاب و کتابخوانی در جامعه را مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با هدف ارتقای سرانه مطالعه نیاز به همت و تلاش جمعی دارد و مسئولان شهرستان در این زمینه باید با متولیان این حوزه به خوبی همکاری کنند.

کمال خدری تاکید کرد: با توجه به بدهی شهرداری بانه به کتابخانه های عمومی این نهاد باید هر چه زودتر نسبت به پرداخت 50 درصد از معوقات سال جاری به حساب انجمن اقدامات لازم را صورت دهد.

وی افزود: برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی با هدف رفع مشکلات این حوزه و ارتقاء وضعیت کتاب و کتابخوانی در شهرستان بانه نیز امری است که که باید به آن توجه اساسی صورت گیرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه مناطقی که بیش از یک هزار و 500 نفر جمعیت دارند باید کتابخانه داشته باشند، گفت: رسالت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی این است که خدمات کتابخوانی را به همه اقشار جامعه ارائه دهد.

محمد مخدومی عنوان کرد: ایجاد کتابخانه عمومی در مناطق فاقد کتابخانه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است؛ بنابراین همکاری مسئولان در شهرها و روستا با این نهاد فرهنگی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی اکنون یک پاتوق فرهنگی هستند، افزود: نسل جدید کتابخانه‌های عمومی تنها محدود به امانت کتاب نیست؛ بلکه برنامه‌های متنوعی در این نهاد به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان توجه به منابع موجود در کتابخانه‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: تلاش می‌شود با غربالگری، کتابی که ارزش خواندن ندارد، وارد فضای کتابخانه‌ها نشود و علاقه‌مندان بتوانند از کتاب‌ها و مجلات مفید بهره‌مند شوند.

مخدومی تعداد کتابخانه‌های عمومی فعال در استان کردستان را 81 باب برشمرد و عنوان کرد: از این تعداد 53 باب نهادی و 28 باب دیگر مشارکتی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بانه نیز در این جلسه با بیان اینکه در این شهرستان پنج باب کتابخانه نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد، گفت: زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان بانه یک‌هزار و 939 متر مربع است و در کتابخانه‌های شهرستان 67 هزار نسخه کتاب وجود دارد.

علی‌حیدر آقایی با اشاره به فعالیت‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: حتی در زمانی که به خاطر شیوع ویروس کرونا با محدودیت ارائه خدمات به صورت فیزیکی روبه‌رو بودیم فعالیت‌ها در فضای مجازی انجام و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی از سوی کتاب دوستان مواجه شد.

وی گفت: تعمیر، بازسازی و تجهیز سالن امفی تئاتر کتابخانه نبی‌اکرم(ص) یکی از مهم‌ترین مطالبات فرهنگ‌دوستان در شهر بانه است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و همکاری برخی ارگان‌ها مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این فضای فرهنگی هرچه زودتر آماده استفاده عموم شود.

آقایی اضافه کرد: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی امری ضروری است و می‌تواند در نهایت به ارتقاء سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی شهرستان منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها