سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
ضرورت تاسیس کتابخانه برای 100 هزار غیرایرانی در شهر جهانی یزد

مراسم تکریم و معارفه مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد با حضور آیت‌الله سید‌محمد کاظم مدرسی، امام جمعه موقت یزد، شاه حسینی، معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استانداری یزد در محل سالن غدیر یزد برگزار شد.

آیت‌الله مدرسی، امام جمعه موقت یزد در این مراسم ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: اربعین نماد قدرت نرم شیعه در دوران معاصر است و با توجه به حضور مردم از اقصی نقاط کشور و کشور‌های اسلامی در این مراسم بزرگ، اربعین را به بزرگترین خیمه اباعبدالله و گسترده‌ترین عرصه خدمت‌رسانی مردمی تبدیل کرده است.

وی افزود:کتابخانه‌ها کندو‌های عسل هر استان و شهری هستند؛ زیرا تولیدات آن هیچ‌گاه فاسد شدنی نیست و تولیدات کتابخانه همچون عسل با دوام و برای تمام جامعه مفید است. استان یزد در طول هفت سال با وجود 110 کتابخانه، دستاورد‌های خوبی را ارائه کرد

امم جمعه موقت یزد با اشاره به کتابخانه شخصی خود بیان کرد: در منزل بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب دارم و مدیون کتابخانه‌های خود هستم اما هر زمانی که دست به کتابی می‌زنم یاد کتابخانه مرکزی یزد می‌افتم.

آیت‌الله مدرسی ادامه داد: در استان یزد ۱۱۰ کتابخانه داریم اما در برخی از بخش‌ها مانند بخش مرکزی یزد با وجود ۷۰ هزار نفر جمعیت تنها یک کتابخانه داریم که‌ امیدواریم با تدابیر ویژه، عقب‌ماندگی‌ها جبران شود  به‌روز‌رسانی کتابخانه‌ها ضروری است و شاید ۹۵ درصد از روز‌رسانی جا مانده‌اند که نیازمند همت بیشتری است. امروزه به تخصصی شدن کتابخانه‌ها نیاز داریم؛ بنابراین بایستی کتابخانه‌های سیار را مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: آثار ارزشمند مانند کتاب‌های خطی را در استان داریم که‌ امیدواریم مدیران دست به دست هم دهند تا کتاب‌های نفیس و ارزشمندی که در خانه‌ها نگهداری می‌شود جمع‌آوری شده و در کتابخانه مرکزی به خوبی نگهداری شود.

احمد‌وند افزود: تأسیس کتابخانه‌ها به زبان‌های مختلف در شهر جهانی یزد یکی از نیاز‌های این استان است زیرا بالای یک‌صد هزار غیرایرانی را در استان داریم که باید از لحاظ علمی نیز آن‌ها رشد پیدا کنند و باید معرفی فرهنگ ایرانی و اسلام و اهل بیتی مورد توجه قرار گیرد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: مطالعات علمی، فکری و عقیدتی باید مورد توجه قرار گیرد.  علاوه بر دیجیتالی کردن و رسانه‌ای کردن کتاب‌ها در این رابطه نیز فکر‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

کتابخانه مرکزی یزد افتخاری برای استان است
شاه حسینی، معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: یکی از مطالبات و درخواست‌های مردم یزد تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی یزد بود که این افتخار به نام مدیرکل سابق این نهاد رقم خورد. این کتابخانه اکنون افتخاری برای استان یزد است. سال 1399 یزد رتبه نخست کشوری را در سرانه مطالعه به  خود اختصاص داد که این دستاورد‌ها را باید حفظ کنیم به اقدامات جدید نیز دست بزنیم. ایجاد تحول، کلید‌واژه دولت سیزدهم است؛ باید با استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی و نخبگان برای تحقق این شعار قدم برداریم. 

به‌روزرسانی منابع کتابخانه های کشور تا پایان سال جاری
احمدوند، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: به نتیجه رساندن کتابخانه مرکزی یزد پس از سال‌ها، به‌عنوان یکی از خدمات اصلی و ارزنده مدیرکل سابق نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، ناشی از تلاش و پیگیری فراوان بود. در نهاد معتقدیم، کتابخانه مرکزی به‌عنوان کتابخانه استان است و خدمات آن به استان اختصاص دارد. تعداد خدماتی که در این کتابخانه ارائه می‌شود بسیار زیاد است که نمونه آن برنامه آموزشی، گالری، اتاق‌های ویژه پژوهشگران است.

کتابخانه یزد باعث شده در نقاط مختلف کشور نیز بتوانیم کتابخانه را به شکل بهتری معرفی کنیم و این افتخاری برای استان یزد است. نباید به این کتابخانه مرکزی بسنده کنیم و در حال حاضر ظرفیت‌های دیگری نیز دارد که قابلیت  دارد و مسئولان جدید آن را پیگیری خواهند کرد.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: استان یزد جز باشگاه بالای ۱۰۰ کتابخانه است که تعداد آن‌ها ۱۱۵ مورد است که سرانه متراژی رتبه اول کشوری دارد ولی نسبت به نقطه آرمانی فاصله داریم. آنچه در انتصاب مدیران، مورد توجه بوده تلاش بر انتخاب از داخل نهاد بوده است و کماکان نیز این تلاش وجود دارد. در کشور ارتباط خوبی با شهرداری‌ها داریم و استان یزد نیز از این حیث رتبه اول را داراست.

احمد‌وند ادامه داد: به لطف الهی، میزان قابل توجهی کتاب جدید خریداری کردیم که تا پایان سال توزیع می‌شود. استان یزد نیز سهم خوبی از این خرید‌ها دارد. در کتابخانه‌های شهری و روستایی به نسبت سایر استان‌ها از لحاظ سرانه وضعیت خوبی داریم؛ اما کتابخانه سیار تنها یک دستگاه در استان وجود دارد که درخواست داریم، با استفاده از ظرفیت خیرین این ظرفیت را در استان افزایش دهیم.

در پایان این مراسم نیز از زحمات رقیه دوست‌فاطمی‌ها، قدردانی و محمد‌محسن رفیعی به‌عنوان مدیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط