شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
مردم پای کار نگارش تاریخ شفاهی دفاع مقدس باشند

سامان سپهوند در گردهمایی «همیار شهید» گفت: در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اگر به مردم میدان دهیم و درها را باز کنیم، جهاد مردمی و توده‌های مردمی پای کار باشند، قطعا وضع تغییر خواهد کرد و ورق برخواهد گشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان،  گردهمایی «همیار شهید» شنبه‌(12 شهریور) با هدف برگزاری کارگاه روایت‌نگاری از زندگی شهدا از سوی گروه‌های مردمی، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین هبت‌اله هاشمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان، سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری لرستان، محسن مرادی، معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان و جمعی از پژوهشگران، نویسندگان و فعالان تاریخ شفاهی لرستان در سالن ماه حوزه هنری برگزار شد.

سپهوند در این مراسم با بیان اینکه چهل سال از انقلاب و سی و چند سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته افزود: دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با بودجه‌های قابل ملاحظه مدعی هستند که تاریخ انقلاب، تاریخ دفاع مقدس و شهدا را می‌خواهند بنویسند و گاهی حتی با هم رقابت می‌کنند و سعی در حذف یکدیگر دارند، و گاهی به همدیگر کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر از همه آن‌ها سؤال شود که ارزیابی‌تان چیست پاسخ خواهند داد که اول راه هستیم و کارهای روی زمین مانده بسیاری بعد از سی و چند سال از جنگ داریم.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه یکی از این دستگاه‌ها نیز حوزه هنری است افزود: شهدای بسیاری هستند که عکس، زندگی‌نامه و سرگذشت‌نامه‌ای از آن‌ها موجود نیست و از پدران، مادران و فرزندان آن‌ها بی‌خبر هستیم.

سپهوند  اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک پدیده مبتنی بر حضور و ایفای نقش توده‌های مردم و ملت بوده، هر اتفاق و فراز و نشیبی که در این چهل سال اتفاق افتاده مردم در آن نقش داشته‌اند.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه در دوران انقلاب مردم و توده‌های مردم موجب پیروزی انقلاب شده‌اند، نه حزب و تشکیلات آنچنانی افزود: زمانی که گروه‌ها و گروهک‌ها در جای جای ایران به منظور جداسازی بخشی از خاک ایرن ورود کردند، حضور مردم و توده‌های مردم قائله را جمع کرد، دوران جنگ تحمیلی، وقتی کار به دست نیروهای مردمی افتاد عملیاتی چون فتح‌المبین، بیت‌المقدس رقم زده شد، بعد از جنگ نیز هر زمان که  فتنه‌ای رقم خورده توده‌های مردم با حضورشان آن را ختم به خیر کرده‌اند.

سپهوند افزود: به نظر می‌رسد اگر قرار باشد سرگذشت و تاریخ این ملت و فراز و نشیب‌های این مردم را بنویسند باز این ملت هستند، که باید بنویسند.

                 

رئیس حوزه هنری لرستان با بیان اینکه اگر توده‌های مردمی و جریانات مردمی پای کار ثبت و نگارش تاریخ انقلاب، نوشتن خاطرات شهدا، رزمندگان، ایثارگران و انقلابیون باشند از این وضعیتی که قرار داریم خارج می‌شویم، افزود: برای نگارش خاطرات شهدا و تاریخ انقلاب باید به خود مردم رجوع کنیم و مردم پای کار باشند. مردم باید تاریخ رشادت فرزندانشان،‌همسرانشان، پدرانشان را بنویسند که غیر از این چاره‌ای نیست، که اگر بود در این سی سال و چند سال با این همه هزینه و تشکیلات و نیرو انجام شده بود.

سپهوند ایراد جا ماندن نگارش خاطرات شهدا را تعریف نشدن نقش برای مردم دانست و افزود: در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب اگر به مردم میدان دهیم و درها را باز کنیم، جهاد مردمی و توده‌های مردمی پای کار باشند قطعا وضع تغییر خواهد کرد و ورق برخواهد گشت. برگزاری این کارگاه‌ها تدوام خواهد داشت و تثبیت خواهد شد و امیدوارم تا پایان سال که موعد برگزاری کنگره 6544 شهید استان لرستان است تا جایی که در توان داریم خاطرات شهدای استان را بنویسیم.

وی گفت: اگر هر کدام از عزیزانی که در این جمع هستند نیت کنند کتابی از شهیدی از لرستان را بنویسند، قطعا از حالتی که در آن قرار داریم وضعیت بهتری خواهیم داشت.
 
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام هاشمی همیار شهید بودن را سمت سختی دانست و افزود: انتخاب این سمت جز القائات الهی است و کسانی که در این محفل حضور دارند منتخب شده‌اند‌.

                 

وی  طرح «همیار شهید» یکی از ابتکارات حوزه هنری برای ثبت و ضبط خاطرات شهدا است، افزود: برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها با آموزش‌های کاربردی می‌تواند برای افراد علاقه‌مند به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ و شهدا ایجاد انگیزه داشته باشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان با محکوم کردن توهین اخیر برخی افراد به ساحت شهدا افزود: کسانی که به ساحت شهدا توهین می‌کنند به نص صریح قرآن در قلبوشان مرض است‌.

هاشمی قدم برداشتن در راه شهدا را  معامله‌ای دانست که هیچ‌گونه پشیمانی در آن نیست و افزود: شنیدن خاطرات مادران شهدا هیچ‌گونه پشیمانی و ضرری را به دنبال ندارد و خیر دنیا و آخرت را به دنبال خواهد داشت.

وی به دوران 97 روزه مسئولیت خود در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان اشاره کرد و گفت: در این مدت، متأسفانه 30 نفر از پدران و مادران شهدا به فرزندان شهیدشان پیوسته‌اند و این نشان از اهمیت ثبت و ضبط خاطرات آنان را دارد که آن‌ها گنجینه‌هایی هستند که باید خاطراتشان را ثبت کرد.

هاشمی با اعلام آمادگی بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در راه کمک به اهداف ثبت و ضبط خاطرات شهدا گفت: همه باید دست به دست هم دهیم چرا‌که این حرکت فرهنگی بسیار زیبا و در عین حال به یادماندنی است که ریشه قرآنی و اهل بیتی نیز دارد.

                     

به گزارش ایبنا؛ در ادامه این مراسم از کتاب «هیرمان»  خاطرات مردم لرستان از روزهای شهادت حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد. این کتاب نتیجه تحقیق مژگان بیرانوند، ستایش لطیف‌پور، فریبا مرادی‌نسب و تدوین رعنا مرادی‌نسب است. نویسندگان این کتاب از سوی حوزه هنری لرستان تجلیل شدند.

به همت حوزه هنری، کارگاه روایت‌نگاری شامل آموزش مصاحبه، تدوین و پیاده‌سازی برای 100 نفر از پژوهشگران ادبیات پایداری سراسر استان برگزار شد.

«هیرمان» در ۱۳۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات «راه یار» به چاپ رسیده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها