چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴
حاشیه‌‌نگاری از 11 دیدار به بهانه گرامی‌داشت روز ملی صنعت چاپ

در آستانه 11 شهریور «روز ملی صنعت چاپ» مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار 11 چاپخانه‌دار رفت و دغدغه‌‌ آن‌ها را شنید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه رضا بشردوست، معاون دفتر چاپ و نشر، محسن یگانه کاری، مدیر اجرایی بیست و دومین جشنواره ملی صنعت چاپ و محسن شمس، رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره چاپ، چهارشنبه (۹ شهریورماه) در آستانه 11 شهریور روز صنعت چاپ از ۱۱ چاپخانه شهر تهران بازدید کرد.
 
در این دید و بازدید که از 9 و 30 دقیقه صبح آغاز و تا ساعت 16 ادامه داشت، از چاپخانه‌های چاپ هما، چاپ تندیس برتر، چاپ اوج‌ نیلی، چاپ هادی، چاپ کیمیای نقش الماس، چاپخانه هفتم تیر، چاپ نقش گستر، چاپ گیلان، چاپ شهریور، چاپ خزر، چاپ جامی و چاپ جامع بازدید شد و ابراهیمی در گفت‌وگو با مدیران و مسئولان هر مجتمع علاوه بر تبریک روز ملی صنعت چاپ، در جریان مشکلات، دغدغه‌ها و درد و دل فعالان صنعت چاپ قرار گرفت.
 
         

چاپخانه «هما» در میدان بهارستان نخستین توقفگاه مدیرکل دفتر چاپ و نشر و همراهانش بود، کریم زارع، مدیر این چاپخانه سابقه هفت دهه حضور در صنعت چاپ را دارد و در دهه 60 ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران تهران را به عهده داشته است، زارع در سخنانی با اشاره به مشکلات چاپخانه‌های بخش خصوصی، گفت: چاپخانه‌های دولتی در ابتدا تشکیل شدند تا کار و سفارش‌های چاپی مجموعه خود را چاپ کنند؛ اما نه تنها این کار را انجام می‌دهند بلکه کار سایر چاپخانه‌ها به‌خصوص بخش خصوصی را هم چاپ می‌کنند.
 
وی که این‌روزها به‌عنوان یکی از پیشکسوتان و چهره‌های شناخته شده صنعت چاپ کشور به شمار می‌آید، با گلایه از این روند، ادامه داد: به‌نظرم در این زمینه اتحادیه چاپخانه‌داران به‌عنوان تشکل صنفی باید پیگیر این مساله باشد و با حمایت از صنف در تعامل با سایر مجموعه‌ها از این موضوع جلوگیری کند.
 
ابراهیمی در این دیدار با اشاره به سابقه 70 ساله زارع در صنعت چاپ، عنوان کرد: در طول سال‌های مختلف شما ارتباط و تعامل بسیار خوبی با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتید و این موضوع در دوران دفاع مقدس به یادگار باقی مانده است.
 
دومین مقصد این بازدید چاپخانه «تندیس» در خیابان اکتابان میدان بهارستان قرار داشت، این مجموعه که عملیات صفر تا صد چاپ محصولات چاپی را انجام می‌دهد 12 سال سابقه فعالیت دارد و در حوزه‌های مختلف چاپ نشریات و مجلات، بسته‌بندی و ... فعال است.
 
محمدرضا خسروی، مدیرعامل این چاپخانه با استقبال از علی‌اکبر ابراهیمی و هیات همراه، درباره فعالیت‌های چاپ تندیس، توضیح داد: در این مجموعه خدمات سلفون‌کشی، یووی، لترپرس، دایکات و ... به‌طور کامل انجام می‌شود و در تلاشیم فعالیت‌های خود را توسعه دهیم.

        
 
نیروی آموزش خبره؛ دغدغه صنعت چاپ
در ادامه این دید و بازدید در خیابان اکباتان، مقصد سوم این بازدید چاپخانه «اوج نیلی» بود، مجموعه‌ای که 18 سال سابقه فعالیت در حوزه چاپ افست را دارد و طی یک‌سال اخیر به حوزه چاپ دیجیتال نیز ورود پیدا کرده و مجموعه چاپ افست خود را به خارج از تهران منتقل کرده است و بخش عمد‌ه‌ای از فعالیت‌های خود را در این بخش انجام می‌دهد.
 
محمد مشایخ، مدیر اجرایی این چاپخانه با اشاره به مشکلات  یک کار تولیدی، گفت: وضعیت کسب و کار در حوزه چاپ خیلی سخت شده است، تولیدکننده به حمایت‌های مادی و معنوی نیاز دارد، زیرا  یک بخش تولیدی به‌خصوص در بخش چاپ مشکل شده است، در کنار آن مشکل تامین مواد اولیه گران قیمت و نیروی کار حرفه‌ای یکی از آسیب‌های جدی این بخش است.
 
وی با توضیح درباره اینکه امروز نیروی انسانی متخصص و خبره بسیار کم و با دستمزد بالا در صنعت چاپ خیلی کم است، افزود: در این زمینه طی یک‌سال اخیر رایزنی‌هایی انجام شده است تا یک مرکز آموزش یا آموزشگار صنعت چاپ تاسیس کنیم و نیروهای فارغ‌التحصیل رشته‌های چاپ، گرافیک، طراحی و بازاریابی را در این مرکز با مباحث علمی و عملی چاپ از نزدیک آموزش بدهیم و آشنا کنیم، سپس به‌عنوان نیروی کارآموز به این مجموعه دعوت به کار کنیم.
 
ابراهیمی در ادامه این بازدید با استقبال از ایده آموزش اپراتور در حوزه چاپ ازسوی این مجموعه، از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری در این طرح خبر داد و گفت: کمیسیون آموزش در دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است و به همین واسطه ایده شما را تا جایی که می‌توانیم حمایت می‌کنیم.
 
          

مردی از جنس چاپ
مسیر چهارم این دید و بازدید که با عطر و بوی چاپ همراه بود، خیابان ظهیرالاسلام و چاپخانه «هادی» بود، میزبان این دیدار محمدهادی رمضانی چاپخانه پیشکسوت و سپیدموی صنعت چاپ کشور و پسرانش بودند. انجام صفرتا صد چاپ و بسته‌بندی،‌ طراحی و عکاسی صنعتی از جمله فعالیت‌هایی است که این مجموعه طی بیش از 6 دهه فعالیت انجام می‌دهد.
 
در این دیدار رمضانی با اشاره به آغاز فعالیت خود در صنعت چاپ از سال 1335 به  عنوان چاپچی در این صنعت، گفت: سال 1345 پس از 10 سال فعالیت در این صنعت، برای آموزش چاپ و کار با دستگاه من را به زندان قصر بردند تا به زندانیان آموزش بدهم، کار خیلی سختی بود اما 11 سال صبوری و مقاومت کردم تا مردانی که به هر دلیلی زندانی هستند بعد از آزادی، تخصص و حرفه‌ای بلد باشند.
 
او که 4 دیپلم صنعت چاپ از آلمان و سوئیس دارد، اولین کسی است که ماشین یووی‌ رابه ایران وارد کرد و سرمایه‌گذاری کلان و ارزشمندی در حوزه چاپ انجام داد و یکی از قدیمی‌ترین‌های چاپ ایران به شمار می‌آید.
 
چاپ «گیلان» واقع در خیابان ظهیرالسلام، نبش پاساژ شقایق پنجمین مقصد دید و بازدید مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، چاپخانه‌ای که حدود 75 سال سابقه و قدمت را در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرده است. محمدرضا عبدالرزاق مدیریت این مجموعه که میزبان ابراهیمی و همراهانش بود، در سخنانی گفت: امروز یکی از دغدغه‌های جدی ما به عنوان چاپخانه‌دار این است که بانک‌ها برای تجهیز و نوسازی دستگاه‌های چاپ با ما همکاری ندارند.
 
 

ایران قبرستان ماشین‌های چاپ نشود
مجتمع «چاپ الماس» در خیابان ظهیرالاسلام که برادران حاجیلو مدیریت آن را بر عهده دارند، ایستگاه ششم دید و بازدیدهای امروز بود. سعید حاجیلو که عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران است، میزبان این دیدار بود. او در گپ و گفت‌های خود با مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعاملات خوب و مثبت صنف با وزارت ارشاد به طرح مشکلی در زمینه واردات ماشین‌آلات چاپ پرداخت و گفت: مدتی قبل تصمیم گرفتم یک ماشین مدل 2007 را خریداری کنم که قیمت نهایی آن با توجه به نرخ ارز و هزینه باربری و مالیات بر ارزش افزوده و گمرکی حدود 22 میلیارد تومان تمام می‌شد، مبلغ بسیار بالایی که برای ماشین 15 سال قبل اصلا مقرون به صرفه نیست.
 
او با بیان اینکه قدرت خرید ماشین‌ الان در بین چاپخانه‌داران خیلی پایین آمده است، ادامه داد: من حتی به سراغ ماشین‌های موجود در گمرکات کشور هم رفتم اما متاسفانه هم تاریخ‌های پایین بودند و چنین موضوعی نشان می‌دهد که ایران کم کم به قبرستان ماشین‌های قدیمی تبدیل خواهد شد، بنظرم باید هر چه زودتر به داد این صنعت رسید
 
حاجیلو که از جوانان صنعت چاپ است، با اشاره به اهمیت ورود دستگاه‌ها و ماشین‌های به روز در صنعت چاپ، گفت: معتقدم که صنعت چاپ خیاط همه صنایع است که یک لباس فاخر به تن صنایع می‌کند، به همین دلیل ماشین‌های مستهلک و قدیمی نباید زیاد در این مجموعه‌ها باشد و برای به‌روزرسانی این صنعت راهکاری اندیشید، زیرا با توجه به جهش ارز و نوسان نرخ آن در ایران بعید نیست که در آینده نزدیک ایران به قبرستان ماشین‌های چاپ تبدیل شود.
 
ابراهیمی هم در این دیدار با بیان اینکه از سال 1395 بحث واردات و صادرات صنعت چاپ به وزارت صمت واگذار شده است، گفت: در این زمینه نگاه وزارت ارشاد به توسعه صادرات، برقراری دیپلماسی فرهنگی با کشورهای دیگر است، در این زمینه بهره‌مندی از دستگاه‌های مدرن و به روز ضرورتی است که باید به آن توجه شود.
 
به گفته وی، اکنون پتانسیل بسیار خوبی در صنعت چاپ کشور ما در حوزه صادرات و رقابت با کشورهای منطقه وجود دارد و باید در بحث نوسازی و صادرات اقداماتی پیش‌بینی شود که فعالان صنعت چاپ در منطقه سرآمد باشد.
 


هفتمین مقصد دید و بازدید چاپی علی‌اکبر ابراهیمی، چاپخانه کارگری «هفتم تیر» بود، چاپخانه‌ای که از سال 1363 فعالیت خود را آغاز کرده و حدود 600 سهامدار دارد، در این دیدار منوچهر یارعلی به شرح فعالیت‌های این مجموعه پرداخت. همچنین چاپخانه «شهریور» با سابقه 20 سال فعالیت در خیابان مازندران، مقصد هشتم این دید و بازدید بود.


 
به صادرات صنعت چاپ کمک کنیم
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقصد نهم خود به چاپخانه «خزر» در خیابان لاله‌زار نو رفت و با حسن قنبرزاده، مدیر این مجموعه به گفت‌وگو نشست، قنبرزاده که با گویش شیرین مازنی صحبت می‌کرد، 47 سال است که در صنعت چاپ فعالیت دارد، او از اعضای موسس انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات صنعت چاپ، همچنین اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ است.
 
او مجوز تاسیس چاپ خزر را از سال 1370 دریافت کرده و بخش عمده فعالیت‌هاش را در حوزه چاپ و بسته‌بندی دنبال می‌کند، قنبرزاده در این دیدار با برخی موانع در زمینه صادرات محصولات چاپی اشاره کرد و خواستار حمایت وزارت ارشاد از این بخش، همچنین جلوگیری از واردات برخی کالاها که امکان چاپ آن در کشور وجود دارد شد.
 
ابراهیمی نیز در گفت‌وگو با او با اشاره به حمایت‌های همه جانبه وزارت ارشاد از توسعه صادرات چاپی، اعلام کرد که تلاش می‌کنیم مجوز تولید در این بخش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهیم و به کمک صادرات محصولات چاپی بیاییم.
 
همچنین در مقصد دهم نیز سلیمان اسماعیلی و همکارانش در چاپ «نقش گستر» حوالی خیابان بهار جنوبی، میزبان مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.
 


تامین لوازم یدکی یک ضرورت
چاپ «جامع» در خیابان منوچهری، مقصد دهم مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، محمود کوچکی مدیریت این مجموعه در این دیدار به مشکل تامین لوازم یدکی برای چاپخانه‌ها، گفت: الان مدتی‌ است که پمپ یکی از دستگاه‌های ما خراب شده است، اما نمایندگی می‌گوید این قطعه را ندارد، در حالی که یک نمایندگی باید مجموعه‌ای از قطعات مورد نیاز هر ماشین را موجود داشته باشد.
 
وی که بیش از سه دهه است در صنعت چاپ فعالیت می‌کند، از بلبرینگ، نورد، پمپ و برد ماشین چاپ به عنوان اصلی‌ترین قطعات مورد نیاز نام برد و ادامه داد: بنظرم این صنعت نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، باید به روز شود تا بتواند باقی بماند و در این میان بانک‌ها باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صاحبان صنایع قرار دهند تا بتوانند تجهیزات خود را به روز کنند.
 
ابراهیمی نیز در پاسخ به سخنان کوچکی با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک بحث نوسازی ناوگان صنعت چاپ به تناسب نیاز متقاضی انجام شود، گفت: اکنون آمادگی لازم در میان اهالی چاپ برای این نوسازی وجود دارد ولی بحث ارز و برخی تحریم‌ها مانع آن است که امیدواریم به زودی مرتفع شود.
 
ایستگاه یازدهم و پایانی چاپ «جامی» به مدیریت میریونس جعفری بود، این چاپخانه در خیابان حافظ قرار دارد و از سال 1356 تاسیس شده است. جعفری که سه دیپلم چاپ از آلمان دارد، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و عضو کمیته تحقیق و بررسی کمیسیون رسیدگی به تخلفات است، از سال 1342 به صنف چاپ وارد شده و در حوزه چاپ افست فعال است. او که مرد سپیدموی صنعت چاپ کشور است یکی از اعضای اصلی و بانیان کاروان مهربانی صنعت چاپ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط