چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
رویکرد ترکیبی پژوهش در نگارش «گذر از طوفان حوادث» استفاده شده است

رضا جهانفر از نویسندگان کتاب «گذر از طوفان حوادث» شامل زندگی‌نامه و خاطرات امیر سرتیپ دوم آزاده، حسین یاسینی تاکید دارد که در نگارش این اثر از رویکرد ترکیبی شامل قلم‌زنی ارضی، روش اسنادی، مصاحبه، مطالعات میدانی و تاریخ شفاهی استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا جهانفر در این نشست که امروز (نهم شهریورماه) در سالن زنده‌یاد عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، عنوان کرد: این اثر اولین کتاب معرفی‌شده توسط ناشران ارتش است که به زندگی‌نامه و عملکرد یکی از تکاوران زبده ارتش، فرمانده تیپ 45 تکاور و آزاده ممتاز و جانباز، سرتیپ دوم حسین یاسینی می‌پردازد. همچنین این کتاب حاصل پانزدهمین همکاری من و فهیمه کرمی است.
 
جهانفر با اشاره به شهرت و تبحر سرتیپ یاسینی در امر روایت‌گری دفاع مقدس افزود: سرتیپ دوم یاسینی چنان تبحری دارد که اقشار مختلف پای سخنانش می‌نشینند و مداحی‌هایش نیز سوزناک و اثربخش است.
 
وی با بیان اینکه «گذر از طوفان حوادث» به نوعی حدیث عزت و اقتدار سربازان و جانبازان و اسیران دفاع مقدس است، گفت: این کتاب به مادر این جانباز، همسر و هم‌محله‌های یاسینی و خانواده تمام آزادگان هشت سال دفاع مقدس که لحظه‌لحظه زندگی‌شان در انتظار گذشت و به یاد آخرین دیدار، صبورانه محنت تنهایی را تحمل کردند، تقدیم شده است.
 
این نویسنده با تاکید اینکه «گذر از طوفان حوادث» رمان نیست بلکه اثری پژوهشی است، عنوان کرد: در نگارش این اثر از پژوهش‌های مختلف از جمله قلم‌زنی ارضی، روش اسنادی، مصاحبه، مطالعات میدانی و تاریخ شفاهی استفاده شده است.
 
در این نشست همچنین عارف قنبری، کتابشناس و منتقد ادبی در سخنانی با تاکید بر اینکه امثال سرتیپ جانباز یاسینی از اسطوره‌هایی است که سرمایه این کشور محسوب می‌شوند، گفت: از نکات مثبت کتاب «گذر از طوفان حوادث» می‌توان به طرح جلد زیبا و هنرمندانه و شمارگان بالای آن یعنی 5000 نسخه اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های این کتاب نیز حجم بالای آن است که 573 صفحه را شامل می‌شود.
 
این منتقد همچنین با بیان اینکه با توجه به حجم بالای کتاب بهتر بود از تصاویر بیشتری در متن استفاده می‌شد، و نیز اذعان بر ضرورت ترجمه کتاب، از نویسنده خواست درباره دلیل پرداختن زیاد وی به شخصیت اصلی و نیز علت برخوردار نبودن کتاب از لحنی حماسی و هیجانی توضیح دهد.
 
جهانفر درباره دلیل پرداختن زیاد به شخصیت اصلی بیان کرد: گاه نویسنده قصد دارد که از دل یک حادثه قهرمان را بیرون بیاورد ولی گاه برای شناساندن بیشتر لازم است به زندگی وی بپردازیم و در سیری تاریخی به بررسی زندگی خانوادگی و حتی اجدادش اقدام کنیم. در این کالبدشکافی حتی برای بیان دلیل قهرمان شدن یک شخصیت ناچاریم با دوستان، خانواده و معلمان فرد مصاحبه کنیم. به عنوان نمونه ژنرال پتن از فرماندهان مشهور آمریکا در جنگ جهانی دوم بود که اوایل خدمت از اصابت گلوله به بینی‌اش بسیار می‌ترسید ولی به تدریج یکی از شجاع‌ترین فرماندهان جنگ شد. در دفاع مقدس ما نیز بر اثر تحول ذهنی و به تدریج یک سرباز می‌تواند صیاد شیرازی یا سردار سلیمانی قهرمان شود. بنابراین همانشینی با شجاعان و حضور در محیط‌های نظامی در رشد یک قهرمان موثر است.

 
وی همچنین تصریح کرد: باید بین اثر پژوهشی و رمان دفاع مقدس مرز قائل شویم. نباید مرز تاریخ و ادبیات شکسته شود. رمان‌نویس می‌تواند با استفاده از لحن حماسی اثری تاثیرگذار عرضه کند ولی در این بین دیگر با ورود به عرصه تخیل شخصیت اصلی کنار گذاشته می‌شود. کتاب «گذر از طوفتان حوادث» یک اثر پژوهشی است و در آن هر مطلب به صورت علمی و به اندازه ارزش خود و حقیقت وجودیش بیان می‌شود.
 
این نویسنده همچنین با اذعان بر ضرورت ترجمه آثار پژوهشی دفاع مقدس گفت: برای اینکه در عرصه بین‌المللی قدرت و حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از ترجمه کمک بگیریم. استفاده از تجربه‌های دفاع مقدس می‌تواند به تولید محتوا و تبدیل آن به نظریه و ترجمه بیانجامد.
 
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که در چاپ مجدد از تصاویر بیشتری استفاده شود و در معرفی فصل‌های کتاب افزود: این کتاب فصل‌های کودکی، استخدام در ارتش، انقلاب، جنگ، اسارت، رهایی، تیپ 45 تکاور و یاد شهدا را دربردارد. همچنین پنج پیوست شامل سرتیپ دو آزاده جانباز حسین یاسینی در یک نگاه، نامه‌هایی به همسرم، بازگویی وقایع تصرف چاه نفتی شماره 4 به روایت یک شاهد، آشنایی با محل‌های نگهداری اسرای ایرانی در عراق، اسناد و مدارک و تصاویر را شامل می‌شود. در دوران دفاع مقدس تیپ 45 توانست در وقایع تصرف چاه نفتی که طی آن یک شرکت انگلیسی بدون هماهنگی با ایران به استخراج نفت پرداخته بود ورود کند و توانست آن چاه را تحویل ایران دهد. در این میان یاسینی بارها تا مرز شهادت رفت.
 
جهانفر همچنین به اقدام یاسینی در راه‌اندازی تیم ورزشی در اردوگاه اسرا اشاره کرد و گفت: وی آزاده ممتازی بود. در زمان اسارت آن قدر انفرادی کشید که لقب یاسین سجن را به وی دادند. اگر یاسینی متعلق به هر کشور دیگری بود حتما مجسمه‌اش را می‌ساختند و ده‌ها فیلم و سریال و اثر هنری بر اساس شخصیت وی تولید می‌کردند.
 
حمایت از ترجمه با احتساب در کسری خدمت نظام وظیفه
همچنین در این نشست، سید بهزاد میراحمدی، ناشر این اثر در سخنانی با اشاره به اینکه انتشارات آتشبار وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که تاکنون 270 عنوان کتاب دفاع مقدس را در حوزه‌های مختلف منتشر کرده، گفت: امیر یاسینی از فرماندهان ممتاز دوران دفاع مقدس است که در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر پرداختن هرچه بیشتر به روایات و خاطرات دفاع مقدس نوشته و چاپ شده است.

 
وی همچنین عنوان کرد: در راستای گسترش نهضت ترجمه طرح‌های حمایتی تعریف شده از جمله دانشجویان کارشناسی ارشد با ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس می‌توانند از کسری خدمت بین 6 تا 9 ماه برخوردار شوند.
 
میراحمدی از ترجمه کتاب «گذر از طوفان حوادث» نیز خبر داد و گفت: ترجمه این اثر تا چهار ماه دیگر منتشر خواهد شد. همچنین به زودی چاپ مجدد این کتاب عرضه می‌شود.
 
به گزارش ایبنا، دهم شهریور، همزمان با روز پدافند هوایی از کتاب «پدافند هوایی در سال اول جنگ تحمیلی» نوشته رضا جهانفر رونمایی خواهد شد. همچنین این نویسنده نگارش کتابی را درباره تاریخ هواپیماربایی در ایران بر اساس اسناد و مدارک به پایان رسانده که به‌زودی توسط انتشارات سرو عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها