سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
صنعت چاپ نقش ویژه‌ای در توسعه صنایع خلاق دارد

کارشناسان حوزه چاپ در نشست «صنعت چاپ، صنايع خلاق و فناورى‌هاى نرم با رويكرد آينده‌پژوهى» با تاکید بر نقش صنعت چاپ در توسعه صنایع خلاق، عنوان کردند که این صنعت از لحاظ اقتصادی، گردش مالی بالا و اثرگذاری زیادی بر سایر حوزه‌ها دارد و بزرگترین صنعت فرهنگی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سومین نشست هم‌اندیشی علمى و تخصصى صنعت چاپ؛ «صنایع خلاق و فناوريی‌های نرم با محوریت آینده‌پژوهی» با حضور محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، ابراهیم نبیونى، معاون پارک ملى علوم و فناورى‌هاى نرم و صنايع خلاق،‌ بهنام نجفی، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه صنعت تابلوسازى، علی طاهریان، طراح گرافيک و فعال در حوزه توليد نوشت‌افزار، مهدی راسخ، پژوهشگر حوزه چاپگرهاى سه بعدى، بهنام زنگی، عضو هيات مديره انجمن علمى فناورى چاپ ايران در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع خلاق برگزار شد.
 
محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه صنعت چاپ با گردش مالى سالانه نزديک به هزار میلیارد دلار بزرگترین و اثرگذارترین صنعت فرهنگی و خلاق کشور است، گفت: نقش صنعت چاپ در توسعه صنایع خلاق خاص و ویژه است، این صنعت از لحاظ اقتصادی، گردش مالی بالاو اثرگذاری زیادی بر سایر حوزه‌ها دارد و بزرگترین صنعت فرهنگی به شمار می‌رود.
 
وی افزود: جامعه هدف صنعت چاپ جامعه ۸/۵ میلیاردی در سطح جهانی و ۸/۵ میلیون در داخل کشور است‌.
 
بیطرفان با اشاره به اهمیت صنعت چاپ، ادامه داد: همه صنایع خلاق و فرهنگی برای توسعه همه جانبه و اثربخشی بیشتر خود نیازمند به کارگیری صنعت چاپ به‌عنوان موتور محرکه و پیشران پیشرفت خود هستند.
 
وی همچنین بر ضرورت و اهمیت آینده‌پژوهی در صنعت چاپ گفت: امروزه صنایع مختلف ازجمله صنعت چاپ برای ادامه حیات و افزایش نفوذ و اثرگذاری نیازمند بهره‌گیری از خلاقیت به‌طور مداوم و مستمر است و خلاقیت ازجمله مزیت‌های رقابتی هر صنعتی است.
 
بیطرفان تاکید کرد: این امر به‌طور گسترده و روزآمد در صنعت چاپ به کار گرفته می‌شود و هر روز شاهد فناوری یا محصول خلاقانه و نوآورانه هستیم، در این میان موضوع مالکیت معنوی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان صنایع خلاق و فناوري‌های نرم است.
 
به گفته وی، در این زمینه انجمن علمی فناوری چاپ ایران آمادگی دارد در این حوزه و سایر زمینه‌های مورد علاقه دو طرف همکاری و مشارکت سازنده داشته باشد.
 
             

در ادامه اين نشست ابراهیم نبیونى، معاون پارک ملى علوم و فناورى‌هاى نرم و صنايع خلاق طی سخنانی با بیان اینکه در کشور حدود پنجاه پارک علوم و فناوري و و صنايع خلاق فعال است، گفت: استقرار ۱۰۵ شرکت و تبدیل به هاب منطقه شروط تاسیس پارک بوده است و در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌ها به ۱۵۳ مورد افزایش یافته که ۱۲ شرکت دانش بنیان و ۴۵ شرکت خلاق‌اند، همچنین ۲۳ کد رشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌توانند فعالیت کنند.
 
وی افزود: مساله مالکیت معنوی در زمینه صنایع خلاق و نرم، حلقه مفقود این حوزه است و تشکیل کارگروه مالکیت معنوی و برگزاری جلسه‌های مشورتی در زمینه روش‌های حفظ و ثبت مالکیت معنوی ایده‌ها از اهم فعالیت‌های این کارگروه است.
 
نبیونی با استقبال از برنامه‌ها و نشست‌های اثربخش انجمن علمی فناوری چاپ ایران، به برخی از زمینه‌های همکاری بر تعامل و همکاری مشترک دوجانبه و فراگیر با انجمن تاکید کرد.
 
در بخش دیگر این نشست، بهنام نجفی، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه صنعت تابلوسازى درباره اهمیت تحول و تغییر در صنایع فرهنگی و لازمه تغییر و خلاقیت مدیران، گفت: مدیران باید تحول‌پذیر باشند و قدرت انعطاف‌پذیری داشته باشند و ضمن شناسایی خصوصیات محیط voca بتوانند با تشخیص درست خواست مشتریان و نیازهای جامعه تغییرات لازم را در خدمات و محصولات خود ایجاد کنند.
 
وی افزود: در دوران کرونا شرکت‌ها و برندهایی که با خلاقیت و آینده‌نگری توانستند با این شرایط خدمات خود را مناسب‌سازی کنند و برای خود و محصولات و مشتری خود فرصت ایجاد کنند.
 
لزوم توجه ویژه دولت به فناوری‌های نرم
دیگر سخنران این نشست، غلامرضا شجاع، مديرعامل شركت تعاونى لیتوگرافان تهران بود، وی در سخنانی با بیان اینکه پیوندهای عمیقی بین صنعت چاپ و حوزه فرهنگ وجود دارد، گفت: مشاغل، رشته‌ها و کسب و کارهای این حوزه‌ها به هم وابسته‌اند، طراحان گرافیک، صنایع چاپ، طراحان بسته‌بندی و گروه‌های دیگر یک مجموعه واحدی را در صنایع فرهنگی  تشکیل می‌دهند.
 
وی افزود: این موضوع در صورت توجه و مدیریت می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد عمومی را به خود اختصاص دهد.
 
شجاع در ادامه درباره جایگاه و اهمیت پارک علوم و فناوري‌های نرم در زمینه توسعه فناوري‌های نرم و صنایع خلاق نیز تاکید کرد: با توجه ویژه دولت به فناوري‌های نرم و به کارگیری این فناوري‌ها در صنایع فرهنگی از جمله صنعت چاپ که در مسیر دیجیتالی شدن است می‌تواند به احیای این صنایع در کشور منجر شود.
 
وی تاکید کرد: در این میان، پیوند بین دانشگاه و صنعت از جمله دیگر توصیه‌ها و تاکیدات شجاع برای توسعه صنعت چاپ بود که می‌تواند به روزآمدسازی و تنوع محصول و افزایش کیفیت خدمات در این صنعت منجر شود.
 
در بخش دیگر این برنامه، بهنام زنگی، عضو هيات مديره انجمن علمى فناورى چاپ ايران با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی و ظرفیت‌های ویژه آن، گفت: توجه به این حوزه در ایران از جمله نکات ضرورى است زیرا این حوزه در صنعت و مدیریت کشور ضعیف است.
 
وی ادامه داد: آن چه که ما از آن به عنوان فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نام می‌بریم، در کشور ما سابقه‌ای دیرینه دارد و خلاقیت و توجه به ابعاد فرهنگی صنعت همواره در صنایع وجود داشته است که نمود بارز آن را در صنایع دستی و فرش می‌توان دید.
 
به گفته وی، خانواده صنعت چاپ نیز در صورت درک این جایگاه ویژه برای چاپ و توجه به ماهيت فرهنگى آن مى توانند سطح مطالب خود را از رشته و صنف خود اصلاح كرده و ارتقا دهند در نتيجه مى توان انتظار داشت كه چاپ به عنوان يكى از اركان صنايع خلاق ضمن كمک به رشد ساير صنايع خلاق به ساير صنايع نيز در كشور خدمت رسانى مى‌كند.
 
             

علی طاهریان، طراح گرافيک و فعال در حوزه توليد نوشت‌افزار به‌عنوان دیگر سخنران این نشست در سخنانی، گفت: موفقیت تشکل‌ها مستلزم همکاری و نزدیکی با مراکز و تشکل‌های همگون است، پارک علوم و فناوري برای موفقیت در ماموریت سازمانی خود باید با ذی نفعان هر حوزه در ارتباط باشد.
 
وی با توضیح در این زمینه عنوان کرد: به عنوان مثال برای فعالیت در حوزه بسته‌بندی باید ارتباط درستی با طراحان گرافیک داشته باشد.
 
طاهریان همچنین به موانع موجود بر سر راه پروژه‌های خلاق اشاره کرد و به ذکر مثال‌هایی از انواع پروژه‌هایی که در این حوزه انجام شده و به دلایل گوناگون با شکست مواجه شده است، ارائه کرد.
 
مهرداد بیات، مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن علمى فناورى چاپ ايران دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه سال هاست در انجمن  بحث اتصال علم به دانشگاه را دنبال کردیم، گفت: همانطور که حاضران استحضار دارند دانشگاه‌ها در تمام دنیا هزینه‌هایشان را از دولت دریافت نمی‌کنند بلکه با طرح‌های پژوهشی و درخواست صنایع خصوصی از آنها دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ایران به این نتیجه رسیده‌اند که با برنامه‌ریزی حرکت کرده و این برنامه‌ها باید عددی رقمی و محاسباتی باشند.
 
بیات با توضیح درباره این موضوع، عنوان کرد: برای تحقق این موضوع، هر سازمانی بودجه‌ای را طلب می‌کند، در پایان چقدر و چه میزان از G.N.P و چه سهمی از G.D.P و چه سهمی از اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد، به عنوان مثال اگر سهم و گردش مالی چاپ در دنیا هزار میلیارد دلار است، چرا سهم ما باید ۴/۴درصد باشد.
 
وی تاکید کرد: امروزه در دنیا بعد از کلماتی مانند نرم افزار و سخت افزار با واژه‌هایی به نام بدافزار و باج‌افزار روبه رو هستیم و نهایتا مباحثی به مانند شخصی‌سازی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا I.O.T سیستم‌های کوانتومی، اینترنت ابری و بلاک چین‌ها روبرو هستیم که خود این مقوله‌ها می‌تواند همگی صنعت چاپ را متحول کند.
 
بيات به رویکرد‌های نوین و فناورانه در صنعت چاپ نیز اشاره کرد و گفت: در این رویکردها نمونه‌های متعددی را که فناوري‌ها در دنیای معاصر رقم زده‌اند و دستاوردهایی باورنکردنی را جامه عمل پوشانده است.
 
به گفته وی، این موضوع تعیین‌کننده آینده جهان است، سال ۲۰۳۰  دوران جدیدی از نظر تحول و تغییر است و ماهیت جهان و جامعه در ۲۰۳۰ تغییر خواهد کرد و لازمه همگامی ما این است که زیرساخت‌های خود را تقویت کنیم .
 
مهدی راسخ، پژوهشگر حوزه چاپگرهاى سه بعدى، دیگر سخنران این نشست بود، وی درباره اهمیت و کارکردهای چاپگرهاى‌ سه بعدی و نقش آن در فرآیند‌های تولید، به ارائه علمى نتایج پروژه تحقیقاتی توليد فلامينت تركيبى پليمرى و چوبى برای توسعه مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی را تشريح کرد.
 
در ادامه نشست احمد قرنلى، رئيس هيات مديره شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران با اشاره به سابقه فعالیت ۴۵ ساله خود در صنف لیتوگرافی از شکل‌گیری مباحث علمی در صنف تقدیر کرد و آن را راهگشای مشکلات صنعت چاپ دانست .
 
در پایان این نشست، انجمن علمی فناوری چاپ ایران از آقای احد قرنلی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران و  بهنام نجفی مدرس دانشگاه و فعال در حوزه صنعت تابلوسازی با اهدای تندیس یادبود هشتمين نکوداشت هفته علوم و فناوري چاپ ايران تقدیر کرد. 

              

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها