چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
چرا از شهیدان عقب‌مانده‌ایم؟!

آیین رونمایی از کتاب «گردانی به نام صادق» به قلم حسین مکتبی، در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد شهرستان گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین رونمایی از کتاب «گردانی به نام صادق» خاطرات سردار شهید صادق مکتبی فرمانده گردان حمزه سیدالشهدا (ع) به قلم حسین مکتبی با حضور جمعی از سرداران، فرماندهان و هم‌رزمان شهید در هشت سال دفاع مقدس و خانواده شهید به همت و همکاری روزنامه گلشن مهر به صاحب‌امتیازی احسان مکتبی و مدیرمسئولی مریم قرآنی و موسسه فرهنگی میرداماد گرگان در شامگاه سه‌شنبه 25 مردادماه در تالار اندیشه این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای برنامه برخی از فرماندهان، هم‌رزمان و دوستان سردار شهید صادق مکتبی همچون کاظم باشتینی، رمضان تمسکنی، نورعلی رمضان نژاد، عیسی اتراچالی، اکبر خنکدار و احسان مکتبی ضمن بیان خاطراتی از شهید والامقام درباره برخی از ویژگی‌های شخصی و رفتاری شهید همچون اخلاق‌گرایی و خانواده‌دوستی، خلوص رفتاری و حسن خلق، ارادت و اعتقاد ویژه به اهل‌بیت (ع) و نیز شجاعت، هوش و ذکاوت مواردی را اشاره کردند.

سپس «مهدیه مکتبی» دختر کوچک شهید که در حدود شش ماه بعد از شهادت پدرش در شهریورماه 1365 چشم به جهان گشوده است، گفت: نوشتن و حرف زدن دختری که هیچ خاطره‌ای از پدرش ندارد سخت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از حدود 37 سال در چنین برنامه‌ای از پدر شهیدش به‌طورجدی تر یادشده است، گفت: شاید بتوان به‌جای خالی پدر عادت کرد اما فراموش کردنش واقعاً دشوار است.


       
مهدیه مکتبی افزود: پدران ما برای خدا رفتند نه برای کسب شهرت، ثروت، ریاست‌طلبی و تشویق و نباید آن‌ها را فراموش کنیم و گاهی این سؤال به ذهنم خطور می‌کند که چرا از شهیدان عقب‌مانده‌ایم؟

سپس حسین مکتبی، پسرعمه سردار شهید صادق مکتبی و مؤلف کتاب که این اثر را با همکاری انتشارات نورالشهدا در هزار نسخه و قطع رقعی منتشر کرده است، گفت: نزدیک به سه دهه است که از آخرین شلیک جنگ تحمیلی می‌گذرد و در این سال‌ها بسیاری از جانبازان، مادران و پدران شهیدان و خانواده‌های آن‌ها و رزمندگان آن سال‌ها دار فانی را وداع گفته اند و بسیاری از شاهدان آن رشادت ها و شهامت ها دیگر مجال بیان خاطرات خود را ندارند.

در میان تمام این اسطوره های مقاومت و حماسه همواره برخی بودند که همچون خورشید نورافشانی بیشتری داشتند و آن ها بسان دلیل راه، مسیر را برای همراهان تبیین می کردند و در عروج به سوی آسمان دستگیر دیگران بودند.


مکتبی افزود: سردار شهید صادق مکتبی که روایت‌هایی از خاطرات او به‌وسیله دوستان و اقوامش در این مجموعه گردآوری‌شده از این زمره به شمار می‌رفت. او در کنار ایستادگی، شجاعت، خوش‌رویی، صداقت، اخلاص و تقوا، اقتدار و قدرت، ترجیح بند زندگی‌اش گریه‌ها، مناجات و رازها و نیازهایش بود.

مؤلف کتاب «گردانی به نام صادق» افزود: پس از گذشت بیش از سی‌وچند سال از شهادتش، خاطرات باشکوهش در برابر ماست تا فرزندان ایران‌زمین با خواندن و نگریستن به آن در سال‌های آینده بدانند که میراث دار چه انسان‌ و شخصیتی بوده‌اند.

وی ضمن قدردانی از خانواده شهید و سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر 25 کربلا و جمعی از هم‌رزمانش و روزنامه گلشن مهر که بانی شکل‌گیری این کتاب و این مراسم بودند، گفت: مردم نجیب روستای محمدآباد، روستای زادگاه من و شهید مکتبی، حدود 22 شهید، 3 آزاده و چندین شهید به انقلاب اسلامی هدیه کرده است.

در ادامه از سوی ستاد یادواره سرداران و 313 شهید گردان حمزه سیدالشهدا لشکر ویژه 25 کربلا- شمال کشور، لوح سپاس و هدیه‌ای به حسین مکتبی مؤلف کتاب اهدا شد.


سردار شهید صادق مکتبی، در 28 آبان ماه سال 1342 در روستای محمدآباد استان گلستان دیده به جهان گشود و در تاریخ 29 اسفند سال 1364 به درجه رفیع شهادت نائل شد و پیکرش را در گلزار شهدا امام‌زاده عبدالله گرگان به خاک سپردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها