چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
«دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» اثر جدید «سپاهی یونسی» رونمایی شد

کتاب«دوچرخه فکر می‌کند به ما دوتا» سروده عباسعلی سپاهی یونسی در حوزه هنری خراسان رضوی با حضور جمعی از شاعران و اهالی کتاب و ادبیات خراسان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آیین رونمایی کتاب «دوچرخه فکر می‌کند به ما دوتا» جدیدترین کتاب «عباسعلی سپاهی یونسی» سه‌شنبه (25 مرداد‌ماه) با حضور جمعی از اهالی کتاب و ادبیات مشهد و خراسان در محل حوزه هنری خراسان‌ رضوی برگزار شد.

تنوع موضوع، نقطه قوت «دوچرخه فکر می‌کند به ما دوتا» است
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی درباره ویژگی‌های ناب این کتاب گفت: این کتاب از شاعری توانا و سرشناس در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نگاشته شده است؛ با اینکه ادبیات کودک و نوجوان از نظر تولیدات حجمی و عناوین کتاب رقم قابل ملاحظه ای دارد اما کمتر مورد توجه نهادها مسئولان و رسانه‌ها واقع شده است.

وی گفت: شعر کودک و نوجوان جریانی بود که در اواسط دهه 70 رنگ و بوی نوینی به خود گرفت و سروده‌های آقای سپاهی یونسی پدیده‌ای بود که در این میان به ظهور پیوست.



کاظمی بیان کرد: وی در کتابش سعی کرده تا عنصر طبیعت‌گرایی و حس عاشقانه را به مخاطب القاء کند ضمن اینکه تنوع موضوع در این کتاب موج می‌زند.

این پژوهشگر عنوان کرد: آنچه در اشعار این شاعر دیده می‌شود، دقیقا در زندگی‌اش انعکاس دارد احترام به طبیعت و محیط زیست به سروده‌های وی زیست‌شاعرانه و اخلاق‌مدارانه داده است.

یگانگی با طبیعت زیست شاعرانه اوست
در این مراسم سید‌احمد میرزاده، شاعر و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان درباره ویژگی‌های شهری در این سروده گفت: دوچرخه در عنوان این کتاب فقط یک وسیله و ابزار حمل و نقل نیست بلکه یک زیربنای فکری از دغدغه زیست محیطی و طبیعت دوستی شاعر اشاره دارد.

وی گفت: واژه «به ما دو تا» استشمام حس عاشقانه است در دهه 70 برخی مضامین ازجمله عشق در ادبیات کودک و نوجوان ممنوعه بودند؛ آقای سپاهی یونسی جزو نخستین افرادی بود که عاشقانه در این حوزه سرود و عمق عاشقانه‌ها در اشعارش هویدا بود.

میرزاده بیان کرد: طبیعت‌گرایی برای اکثر شاعران نوعی خاطره بازی است اما در این کتاب طبیعت‌گرایی در واقع درهم آمیختن با طبیعت است به طوری‌که طبیعت بخشی از وجودش شده است و با طبیعت یگانگی دارد و در واقع زیست شاعرانه‌اش شده است.



وی گفت: آوردن پدیده‌های نامتجانس در کنار هم در یک بیت از دیگر نقاط قوت شعری این کتاب محسوب می‌شود که معمولا بسیار کمتر در ادبیات این قشر دیده می‌شود.

پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: این شاعر در کتابش اتفاق تازه‌ای را رقم زد و حرمت شعر را پاس داشت گرچه کار برای مخاطب نوجوان بسیار سخت است اما او توانست به خوبی از عهده آن برآید.

وی گفت: استفاده به جا از واژگان غنی ادبیات کودک و نوجوان، درون مایه‌های زیبا و متنوع، نگاه فلسفی عمیق به محیط اطراف نگاه اجتماعی درخشان، وجود جریانات اصیل زندگی در سروده «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» ازجمله شاخص‌های قوی در این مجموعه شعری است.

او یک عاشق واقعی است
جواد محقق نیشابوری از شاعران و فعالان در حوزه ادبی خراسان درباره ویژگی‌های این کتاب گفت: هیچ شاعری تمام ادبیات و قطعات شعری‌اش فاخر نیست و شعرش متشکل از دامنه‌ها و قله‌ها و فرازها و فرودهاست اما آنچه در این مجموعه شعری دیده می‌شود وجود قله‌های بسیار است، سلسله جبالی که خیلی مرتفع‌اند و این ویژگی تنها از عهده یک شاعر حرفه‌ای برمی‌آید.

وی گفت:در این مجموعه شعری آنچه می‌نگریم وجود تالارهای آیینه‌ای ناگهانی و تنظیم و تشکیل آگاهانه این بلورها است که از درون یک شاعر حرفه‌ای ساطع شده است. او آداب شاعری را خوب می‌داند و با ادبیات آن آشناست. تنوع در درون مایه‌ها و فلسفه کودک و نوجوان ازجمله شاخص‌های مهم در این مجموعه‌ شعری است.

این فعال حوزه ادبی بیان کرد:یک شاعر موفق باید عاشق باشد آقای سپاهی یونسی در این کتاب نشان داد یک عاشق واقعی است و در سروده‌هایش سراسر عشق به انسان و طبیعت و هستی موج می‌زند.



محقق نیشابوری گفت: شعر و زندگی در این سروده  یکی شده‌اند و همین موضوع سبب شد تا یکی از فاخرترین اشعار نوجوان را رقم بزند این سروده در یک روند کاملا آگاهانه و ناخودآگاه شاعر سروده شده و به نتیجه مطلوبی رسیده است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای کوچک اما بسیار ارزشمند و بالحق باید این کتاب را یکی از موفق‌ترین کتاب‌ها در زمینه کودک و نوجوان دانست.

در پایان عباسعلی سپاهی یونسی با تشکر از حوزه هنری و کانون پرورش فکری گفت: بسیار فرد خوشبختی هستم که خداوند این امانت و استعداد شعری را در من به ودیعه نهاده است.

وی گفت: باید نخستین منتقد خودمان باشیم بسیاری از اشعاری که می‌گفتم بعد از مدتی خودم نقد می‌کردم و آن‌ها را دور می‌ریختم چون معتقد بودم باید با دقت نظر، محتوای غنی را در زمینه نوجوان ارائه داد تا موثر واقع شود.

«دوچرخه فکر می‌کند به ما دوتا» با اشعاری از عباسعلی سپاهی یونسی در 32 صفحه پالتویی  از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان منتشر شده است.

 به گزارش ایبنا؛ عباسعلی سپاهی یونسی متولد 54 از شهر یونسی در جنوب خراسان است. وی در اوایل دهه 70 فعالیت‌های ادبی خود را آغاز کرد و از همان آغاز تحولی را در شعر خراسان ایجاد کرد. «صبح و سیب» نخستین مجموعه شعری اوست که در سال 79 در نشر قو چاپ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها