پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
قاسم‌زاده: بسته‌بندی نقش استراتژیکی در موفقیت فروش دارد/ قاسمی: فهرست کتاب نظم محتوایی ندارد

قاسم‌زاده گفت: بسته‌بندی به عنوان بیرونی‌ترین ابزار برقراری ارتباط بین برند و مصرف کننده در قفسه‌های فروشگاه، نقشی استراتژیک در تحریک مصرف کننده و موفقيت فروش بازی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در نشست نقد و بررسی کتاب «مدیریت بسته‌بندی در فرآیند بازاریابی و فروش»، که با حضور مازیار قاسم‌زاده(نویسنده)، اعظم قاسمی و مریم معظمی گودرزی(منتقدان)، در سالن عاشوری خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد ابتدا قاسم‌زاده به ایراد سخن پرداخت و گفت: با توجه به اینکه جلسه نقد کتاب است و انتقاد گاهی تلخ است اما باید قبول کنیم که انتقاد باعث رشد می‌شود.

او در ابتدا اظهار کرد: دو دیدگاه درباره بسته‌بندی وجود دارد. یک دیدگاه لجستیک و دیگری دیدگاه ارتباطی. آنچه در این کتاب مد نظر ما بود دیدگاه ارتباطی است.

قاسم‌زاده ضمن اشاره به اینکه در زمینه بازاریابی و بسته‌‌بندی کتاب‌های زیادی وجود دارد بیان کرد: با وجود اینکه در زمینه بازاریابی و بسته‌بندی کتاب‌های زیادی وجود دارد اما کتابی که خط مشی و فرآیند را مشخص کند در این حوزه وجود ندارد.

او ادامه داد: در ماه مهر ویرایش دوم این کتاب به بازار می‌آید که دو فصل هم به آن اضافه شده است و سعی کرده‌ایم در نسخه دوم پاسخگوی دانشجویان و تجاری باشیم که در حوزه پکیجینگ فعالیت می‌کنند. پکیجینگ آخرین حلقه از زنجیره ارتباطی مشتریان است که تاثیر زیادی در دیده شدن یک محصول دارد.

او بیان کرد: بسیاری از متخصصان بازاریابی معتقدند صرف هزینه تبلیغات در طراحی و ساخت یک بسته بندی مؤثر و تأثیرگذار، دو برابر هزینه تبلیغات بازدهی دارد. زیرا تجربه ثابت کرده است این روش، ارتباط سریع‌تر و مطمئن‌تری برقرار می‌سازد.

او ضمن اشاره به بسته‌بندی که مرکز و نقطه عطف تبلیغات است گفت: امروزه در اکثر جلسات بازاریابی و مشاوره تخصصی شناساندن نام محصول از طریق بسته‌بندی مطرح است. در قفسه شلوغ و درهم فروشگاه‌ها، تنها بسته‌بندی محصول می‌تواند توجه مصرف کننده را به خود جلب کند. این جلب توجه باید به گونه‌ای باشد که با اولین نگاه، محصول به سبد خرید منتقل شود.

او افزود: یکی از عوامل اصلی تبدیل محصول معمولی به یک نام تجاری معتبر، ارتباط غیر کلامی طراحی بسته‌بندی و نحوه ارائه آن محصول است. نام تجاری توسط ویژگی‌هایی نظیر شکل، رنگ، جنس، نشانه (لوگو)، بو، صدا و... شکل می‌گیرد. باید در تمام امور بازاریابی و بالاخص تبلیغات و بسته‌بندی، ترتیبی اتخاذ نماییم که فرد ناخودآگاه به سمت کالای ما جلب شود و این مهم مقدور نمی‌باشد جز با تفکر بسیار و به خدمت‌گیری علم روانشناسی و اعصاب در جهت کمک و نیل به اهداف بازاریابی.

این فعال حوزه بازاریابی و مولف کتاب گفت: اهمیت یک بسته‌بندی برای تولید کننده در نوع و نحوه جذب خریداران است، سپس در مراحل بعدی، کیفیت و نحوه ارائه و سایر موارد قرار دارد. طراح در این میان نقش حلقه اتصال اهداف تولید کننده و بازار را ایفا می‌کند، بازار؛ جایی است که خریدار در آن باید با عوامل بصری به خرید هدایت شود.

او ادامه داد: اهمیت یک بسته‌بندی برای تولیدکننده در نوع و نحوه جذب خریداران است، سپس در مراحل بعدی کیفیت و نحوه ارائه و سایر موارد قرار دارد. بازار جایی است که خریدار در آن باید با عوامل بصری به خرید هدایت شود. صنعت بسته‌بندی نیز با ارائه تکنولوژی‌های جدید بخشی از فرایند پشتیبانی از برند برای محصولان را به عهده داشته است. از دید یک مصرف کننده، بسته‌بندی به عنوان بیرونی‌ترین ابزار برقراری ارتباط بین برند و مصرف کننده در قفسه‌های فروشگاه، نقشی استراتژیک در تحریک مصرف کننده و موفقيت فروش بازی می‌کند.

او اظهار کرد: حتی در دنیای امروز و در خریدهای اینترنتی و رواج vr و ar و واقعیت مجازی و هوش مصنوعی نیز نقش بسته‌بندی بسیار پررنگ است.

او ضمن اشاره به اینکه این کتاب در ۴فصل مجزا نگارش شده بیان کرد: در قسمتی از کتاب به بحث نسبت طلایی پرداخته‌ام و نقش بسته‌بندی را هم در استحکام، هم در ماندگاری و هم در مباحث زیبایی‌شناسی مطرح کرده‌ام. چراکه معتقدم بسته‌بندی مثل معماری در یک سازه است که گاهی مهم‌تر از بحث عمرانی در آن سازه است.

او در انتها گفت: باتوجه به اینکه هدف اصلی بازاریابی و در نتیجه بسته‌بندی ماندگاری در ذهن است، باید بین احساس و منطق در بسته‌بندی ارتباط وجود داشته باشد تا به عمر محصول اضافه شود.

در ادامه این نشست اعظم قاسمی عضو هیات علمی دانشگاه و منتقد به ذکر چند نکته از کتاب پرداخت و گفت: در این کتاب مشخص نیست اولویت چیست و چون اولویت بندی دچار مشکل است مخاطب گیج و سردرگم می‌شود.

او ادامه داد: روی جلد کتاب مشخص نشده است که این کتاب تالیف است یا ترجمه؟ و همچنین در فهرست کتاب نظم محتوایی وجود ندارد و خواننده نمی‌داند این کتاب قرار است کدام نیاز او را ارضا کند؟

این مدرس دانشگاه افزود: عنوان کتاب «مدیریت بسته‌‌بندی» است اما وقتی با دقت نگاه می‌کنیم بیشتر محتوای کتاب درباره بازاریابی است و قسمت کمی از آن و به صورت پراکنده و نامنسجم درباره بسته‌بندی صحبت کرده است. یا جا نمایی مطالبی که درباره بسته‌بندی است غلط است.

قاسمی گفت: اگر نگاه از بازاریابی تا تبلیغات و بسته‌بندی بر کتاب حاکم است به این معناست که بازاریابی مهم‌تر است پس باید در نگارش کتاب نیز ابتدا به بحث بازاریابی پرداخته می‌شد و سپس وارد بحث بسته‌بندی می‌شد.

او در انتها گفت: بزرگترین اشکال کتاب پراکنده‌گویی و زیاده‌گویی است که اگر بتوان این نظم را به آن داد، می‌تواند کتاب مفیدی باشد.

مریم معظمی مدرس دانشگاه و منتقد این کتاب سومین سخنران این نشست بود گه بیان کرد: در مواجهه با کتاب انتظار داشتم کتاب کاربردی‌تر باشد و  به مبحث نسبت طلایی که یکی از مبتدی ترین مباجث بازاریابی است نپرداخته باشد. زیرا پرداختن به مباحث کلی باعث طولانی شدن کتاب می‌شود و نمی‌توان به مباحث جزئی‌تر پرداخت.

او توضیح داد: اگر کتاب‌های اینچنینی دغدغه‌های بهتری نداشته و راهنمای عملیاتی‌تری نباشند باعث رشد ناکافی کتخصصین ما در این جوزه می‌شوند.

معظمی ادامه داد: نکته مهم قابل ذکر توضیح اضافه کتاب درباره بازاریابی است درحالی‌که کسی که قرار است درباره بسته‌بندی اطلاعاتی کسب کند قطعا درباره بازاریابی اطلاعات دارد، یا بهتر بود مولف در مقدمه به مخاطب اعلام می‌کرد که برای فهمیدن محتوی کتاب لازم است اطلاعات بیسیک درباره بازاریابی داشته باشد. این باعث می‌شد حجم زیادی از کتاب که به مبحث بازاریابی اختصاص یافته است کم شود.

او همچنین به اهمیت تالیف کتاب به اندازه یک مقاله علمی اشاره کرد و افزود: هویت علمی باید در کتاب رعایت شود. بنابراین استفاده درست و به‌جا از واژه‌های انگلیسی و رفرنس‌دهی درست و نیز استفاده از منابع به‌روز اهمیت بسیاری دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها