سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کار ارزشمند شهید سلیمانی، بنیان‌گذاشتن احترام به ملت‌ها و فرهنگ آن‌ها بود

سردار بهروز اثباتی در آیین رونمایی از کتاب «غریبه‌ای در شهر» اثر رضا شاعری گفت: بزرگ‌ترین کار شهید سلیمانی این بود که امکان ایجاد تمدن اسلامی را روی زمین معنا کرد؛ زیرا قبل آن، این فقط یک آرمان و معنای ذهنی بود، که نمی‌توانستیم مصداقی برایش پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ آیین رونمایی از کتاب «غریبه‌ای در شهر» به قلم رضا شاعری، دوشنبه (24 مردادماه) با حضور نویسندگان ادبیات دفاع مقدس و خانواده شهدا در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم، سردار بهروز اثباتی، سفیر فرهنگی در سوریه درباره ابعاد فرهنگی شهید قاسم سلیمانی که موضوع این کتاب نیز با آن مرتبط است، گفت: از شهید سلیمانی خیلی شنیده‌اید و نمی‌خواهم ابعاد نظامی این شهید را وصف کنم؛ بلکه می‌خواهم بگویم یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که سردار سلیمانی در سطح منطقه ایجاد کرد، تغییر دیدگاه و نگاه یعنی تغییر چشم‌انداز بود؛ نه نسبت به چالش‌های انقلاب اسلامی، و حتی نه تغییر در حوزه روش‌ها، تاکتیک‌ها و استراتژی‌های رزم، بلکه اتفاقی که خیلی بزرگ است و شهید سلیمانی آن را باب کرد و شرح داد و من آن را در تداوم ولایت و نگاه مقام معظم رهبری می‌بینم، این است که نهایت و نتیجه انقلاب اسلامی کجاست؟ این را حضرت آقا معنا کردند و گفتند ایجاد تمدن نوین اسلامی.

سردار اثباتی ادامه داد: این یک آرمان بود و یک معنای بسیار ذهنی که نمی‌توانستیم مصداقش را روی زمین نشان دهیم. به‌نظر من بزر‌گ‌ترین کار شهید سلیمانی این بود که امکان ایجاد این تمدن اسلامی را روی زمین معنا کرد. کار خیلی بزرگی است. ما که در سوریه هستیم و داریم با مردم آن‌جا هم‌نفسی می‌کنیم این را بیشتر درک می‌کنیم. اینکه ایجاد یک تمدن اسلامی به‌وسیله ملل مختلف چیست؟ نکته همین‌جاست. 


وی افزود: نقطه آغازی که شهید سلیمانی بنیان گذاشت احترام به ملت‌ها و فرهنگ آن‌هاست. کاری که سردار انجام داد این بود که اهدافش را به‌جای اهداف رزم، اهداف تمدنی قرار داد و اولین‌کارش در این زمینه، ایجاد حس احترام به فرهنگ‌های موجود در منطقه بود؛ یعنی هر انسانی که در کنار من است به ماهوی انسان؛ و این دلیل که در یک حوزه تمدنی قابل احترام است؛ آن هم در نگاه فرمانده‌ای که همه از بُعد نظامی او حرف می‌زدیم. نتایجش را در برخورد با مردم منطقه داریم می‌بینیم. شهید برای جوانان سوری حرمت زیادی قائل بود.

سردار اثباتی خاطراتی از مراجعه جوانان سوری برای حاضران بیان کرد که می‌خواستند درباره شهید سلیمانی کتاب بنویسند؛ زیرا رفتارهایی از وی دیده بودند که باید به بقیه هم نشان می‌دادند. او درباره نتیجه این درخواست‌ها و مراجعه‌ها گفت: درنهایت، کتابی به زبان عربی با عنوان «داستان‌های چهار دختر دمشقی» چاپ شد که مورداستقبال قرار گرفت؛ به‌ طوری‌که اتحادیه کتاب عرب که برند جهان عربی است و کاملا ناسیونالیستی و به‌شدت به دنبال پان عربیسم هستند به ما گفتند که حق چاپ این کتاب را به ما دهید و در آخر هم این کار انجام شد.
وی افزود: ان‌شا‌الله خداوند به شما که قلم به دست گرفته‌اید کمک کند. زیرا کار اصلی را شما انجام می‌دهید و امیدواریم بتوانید گام‌هایی را که شهید سلیمانی در حوزه تمدن‌سازی آغاز کرد با مجاهدت‌هایتان به پایان برسانید.

محمدرضا اصلانی، نویسنده ادبیات داستانی به‌عنوان سخنران بعدی مراسم، درباره اولین کار داستان‌نویسی نویسنده این اثر بیان کرد: این اثر نخستین کتاب رضا شاعری است. وی پشتوانه زیاد و باارزش درخصوص کارهای فرهنگی دارد مانند نوشتن مقاله و تحقیق و پژوهش جهت‌دار و باارزش؛ منتها قدم به عرصه نویسندگی هم گذاشته است.

وی تصریح کرد: ناشر کتاب دل به دریا زده است و کتابی را چاپ کرده که نویسنده آن به عرصه نویسندگی آشنا نیست و اولین کتاب وی را باسلیقه و خوب و تمیز چاپ کرده. با تصویرهایی که علی‌رغم سادگی‌شان خیلی گویا و اندیشه‌برانگیز هستند. بدون هیچ‌گونه غلط املایی و تایپی با تیراژ مناسب. امیدواریم که این ناشر نویسندگان بیشتری را به عرصه نویسندگان باارزش و ارزشی‌نویس معرفی کند. 


وی افزود: رضا شاعری برای نوشتن آثارش از مواد آماده استفاده نمی‌کند؛ نهایت تحقیق و پژوهش را انجام می‌دهد و در این‌باره تلاش می‌کند. به همین دلیل در سه داستانی که در کتاب است و ما اگر خواننده حرفه‌ای باشیم می‌توانیم آن‌ها را در سه ربع بخوانیم، او مطالبی را در اثرش آورده است که درباره‌ آن صحبت‌های زیادی وجود دارد.

اصلانی به چینش داستان‌های این کتاب اشاره و اظهار کرد: داستان «غریبه‌ای در شهر» درباره رابطه شهید سلیمانی با یک رزمنده غیرایرانی است، و داستان دوم و سوم رابطه شهید با یکی از رزمندگان ایرانی آن هم نه کرمانی و همشهری شهید، بلکه اهل زابل را نشان می‌دهد. تمام این سه داستان عناصر لازم را دارد؛ شروع، متن اصلی و نتیجه‌گیری. داستان دوم ویژگی خاصی دارد؛ نتیجه‌گیری و پایان‌بندی آن هم تمام‌شده و هم باز گذاشته شده است. در تمام این داستان‌ها شخصیت محوری ما شهید سلیمانی است. اگر خواننده‌ای باشم که اصلا شناختی از شهید ندارم و فقط اسمی از وی شنیده‌ام، پس از خواندن این کتاب، عاشق سردار می‌شوم. سجایای اخلاقی‌شان در این داستان‌ها متجلی است.

میثم رشیدی مهرآبادی، خبرنگار و نویسنده درباره این اثر از منظر کتاب‌سازی گفت: این اثر از منظر کتاب‌سازی، تصویرسازی، طراحی جلد و متن یک گام رو به جلو برای کتاب‌های انتشارات قدر ولایت است اما چندتا ایراد در کار می‌بینم. یکی اینکه کتاب با این قطر و حجم، در بازار کتاب نمی‌تواند موفق باشد. علتش هم این است که در کتاب‌فروشی‌ها عمدتا به‌خاطر کمبود فضا، فقط عطف کتاب را می‌بینیم؛ ولی این اثر، فاقد عطف است. نویسنده، حدود 30 گفت‌وگو با نزدیکان شهید سلیمانی گرفته است که گفت‌وگوهای خوبی هستند؛ هم از باب اینکه وی در خبرنگاری تبحر دارد و هم در انتخاب افراد و راوی دقت بسیار کرده‌ است. به شخصیت‌هایی رسیده است که احتمال می‌دهیم فقط همین یک‌بار جلوی ضبط صوت خبرنگاری بنشینند و صحبت کنند. از این حجم گفت‌وگوها می‌شد داستان‌های بیشتری درآورد و کتاب را با حجم بیشتری منتشر کرد. 

وی افزود: نکته دوم که به متن داستان‌ها برمی‌گردد این است که ای کاش یک منطق زمانی در آن می‌دیدیم. پرش‌های زمانی کمی ذهنم را درگیر کرد. قلم داستانی شاعری، قلم توانمندی است. نکته مهم این است که در کار اول همه داستان‌نویسان تلاش می‌کنند این را بروز دهند که ما چه‌قدر داستان می‌خوانیم و با داستان آشناییم و حس خودنمایی به خواننده دست می‌دهد؛ اما رضا شاعری چنین کاری نمی‌کند و نمی‌خواهد خود را به‌عنوان نویسنده به ما تحمیل کند. تصویرسازی کتاب نیز اگرچه که به‌ظاهر ساده است ولی عمیق است و به کار نشسته. بخش زیادی از موفقیت کتاب را مرهون این تصویرسازی می‌دانم. 


محسن بغلانی، مدیر انتشارات قدر ولایت نیز درباره سابقه این نشر در چاپ کتاب‌های انقلاب اسلامی و حمایت از نوقلمان گفت: قدر ولایت، موسسه فرهنگی هنری‌ای است که 24-25 سال است در کار نشر فعالیت می‌کند. در حال‌حاضر در چهار گرایش و موضوع کتاب چاپ می‌کنیم؛ دفاع مقدس و مدافعان حرم، معارف اسلامی و سبک زندگی اسلامی، تاریخ معاصر، و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی.

وی افزود:‌ قدر ولایت از همان سال‌های ابتدایی از نویسندگان نوقلم چه خانم و چه آقا که هم‌سوی انقلاب اسلامی بودند حمایت کرده است.

محمدعلی گودینی، نویسنده ادبیات داستانی، سخنران بعدی مراسم بود. وی در صحبت کوتاه خود به ذکر سه نکته درباره کتاب بسنده کرد و گفت: اول اینکه «غریبه‌ای در شهر» به عنوان نام داستان، بسیار جذاب و گیراست، و اینکه امیدواریم رضا شاعری نویسنده کتاب بتواند این راه را ادامه دهد. کسی که می‌خواهد نویسنده شود باید مداوم بخواند و بنویسد. و سوم اینکه کتاب درباره شهید سلیمانی است و از سه زاویه متفاوت به زندگی وی می‌پردازد و برای آن‌هایی که آشنایی کمتری دارند می‌توانند مفید باشد؛ زیرا اطلاعات جدیدی به دست می‌آورند. 


حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما درباره لزوم انجام کارهای بیشتر در فضای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای قشر نوجوان گفت: قلم نویسنده روان است و امیدواریم کارهایی از این دست برای شهدا بیشتر انجام شود؛ به‌خصوص برای -مخاطب- نوجوانان. چون با قشر نوجوان حدود 17 سال در مدارس سروکار داشتم می‌گویم که در این سال‌ها خیلی کار هنری برایشان کم شده است. هرچه برای نوجوانان از فضای ادبیات انقلاب اسلامی بگوییم کم گفته‌ایم.

رضا شاعری، نویسنده کتاب «غریبه‌ای در شهر» به‌عنوان آخرین سخنران مراسم به پیشینه این کتاب اشاره کرد و گفت: دو سال پیش بود که به من گفتند می‌توانی درباره شهدا مصاحبه بگیری؟ من هم خبرنگار مستقر در رسانه نیستم و سرم درد می‌کرد برای این کارها؛ زیرا خانواده‌ام در فضای دفاع مقدس بودند و همسایه‌هایمان نیز؛ چون از هر دری از منطقه‌مان بیرون می‌آیی به یک خانه و خانواده شهید می‌رسی. شروع کردم به شماره‌گرفتن و گفت‌وگوکردن؛ ولی والله در هیچ‌کجا به مشکل برنخوردم و ساعت‌ها با بزرگوارانی که مصاحبه گرفتم گریه کردم. سراغ کسانی رفتیم که شاید هیچ‌کس خبری از آن‌ها نگیرد. صحبت با آن‌ها برایم کلاس درس بود.

 

در پایان مراسم، رونمایی کتاب «غریبه‌ای در شهر» به قلم رضا شاعری با حضور خانواده شهدا به‌ویژه خانواده شهید سردار پورجعفری برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها