سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
روایت درست؛ شرط پیروزی در جنگ‌های امروز

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن اشاره به نقش تبیین‌گری خبرنگاران، این قشر را از افسران جنگ امروز برشمرد و به تاکید این موضوع پرداخت که به‌دست گرفتن روایت‌های درست و معتبر شرط پیروزی در میدان‌های جنگ امروز است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به منظور گرامی‌داشت مناسبت «روز خبرنگار» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس روز دوشنبه -24 مرداد ماه- مراسمی را با حضور خبرنگاران حوزه فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس برگزار کرد. در این مراسم سردار علی محمد نائینی، رئیس مرکز مذکور حضور پیدا کرد و با خبرنگاران حوزه یاد شده درباره مسائل این بخش صحبت کرد.
 
نائینی ضمن اشاره به اهمیت موضوع جهاد تبیین، نقش خبرنگاران را برای ایفای این امر، مهم برشمرد و خبرنگاران را افسران جنگ نرم امروز دانست. ضمن اینکه خبرنگاران نیز در بخش دیگری از مراسم یاد شده دغدغه‌های خود را در خصوص موضوعات مرتبط با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مطرح کردند و درباره گسترش همکاری‌های این مرکز با رسانه‌ها رایزنی کردند.

 
محرم؛ ایام روایت‌گری کربلا
در بخشی از این مراسم سردار نائینی روزهای ماه محرم را «ایام روایت‌گری کربلا» برشمرد و ضمن گرامی‌داشت شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سلامت، امنیت از شهدای خبرنگار اعم از روزنامه‌نگاران شهید، تصویربرداران، مدیران تبلیغاتی که در جنگ شهید شده‌اند نیز تقدیر کرد.

 وی با بیان اینکه دفاع مقدس ابعاد مختلفی داشت و یک عرصه آن با جنگ سخت هشت ساله شکل گرفت، گفت: جنگ تحمیلی یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای بود و همه قدرت‌ها از رژیم بعث عراق حمایت –رسانه‌ای- می‌کردند.

 
«ایران هراسی» یک محور مهم تبلیغاتی دشمنان
سردار نائینی تاکید کرد: به همه ابعاد جنگ تحمیلی پرداخته نشده است، دشمنان در جنگ از حوادث آن دوران روایت‌سازی می‌کردند و خط کلی جنگ رسانه‌ای موضوع «ایران هراسی» بود.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: صدام و رژیم بعث، کشور ایران را یک خطر جهانی تعریف می‌کردند و در اینجا بود که نقش خبرنگاران به عنوان بخشی از رزمندگان این جنگ مشخص می‌شد. افرادی که در صداوسیما بودند، در تریبون‌های نماز جمعه و مدیران تبلیغاتی مقابل این هجمه‌ها قرار می‌گرفتند.
 
سردار نائینی در ادامه با اشاره به حضورش در بخش تبلیغات جنگ در زمان دفاع مقدس گفت:‌ تجربه‌ام نشان می‌دهد خبرنگاران در سه محور حفظ و ارتقای روحیه حماسی ایرانی‌ها، حفظ و ارتقای روحیه رزمندگان و مقابله با عملیات روانی دشمن نقش‌ آفرین بودند.

 
حضور خالصانه خبرنگاران در جنگ تحمیلی
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: برخی خبرنگاران در آن دوران قبل از کار خبری، یک رزمنده بودند و حضورشان فی سبیل الله بود. کار خبرنگارها به انتقال رشادت‌ها خلاصه نمی‌شد. کار خبرنگاری فقط این نبود که مردم از حوادث جنگ با خبر شوند. بلکه خبرنگاری بخشی از قدرت ما [در جنگ] بود. آنها در زمان جنگ توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه توطئه دشمن انکار پیروزی‌ها و فروپاشی روحیه مردم بود و این کار را با ایجاد التهاب و بمباران شهرها دنبال می‌کردند و مردم را از ادامه جنگ ناامید می‌کردند ادامه داد: آنچه امروز به عنوان گنجینه دفاع مقدس داریم که بخشی از آن در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری مي‌شود و بخش‌هایی هم در صداوسیما و دیگر مراکز اسنادی حفظ می‌شوند نتیجه مجاهدت راویان جنگ، خبرنگاران و مدیران تبلیغاتی جنگ است.
 
سردار نائینی افزود: یکی از نقش‌های خبرنگاران ثبت و ضبط –وقایع- دوران دفاع مقدس بود. این روایت‌ها را باید ثبت کنیم و برای آینده نگهداری کنیم. فلسفه حضور راویان کنار فرماندهان در جنگ هم جلوگیری از تحریفات دفاع مقدس بود.
 
وی با بیان اینکه جنگ در دهه شصت فقط در جبهه‌ها نبود، بلکه در شهرها و روستاها نیز امتداد داشت [اشاره به درگیری افکار عمومی با موضوع جنگ] گفت: این موضوع با کار رسانه‌ای شکل می‌گرفت و بدون پشتوانه‌ مردمی که برای جنگ ایجاد شد افتخار آفرینی‌های دفاع مقدس رقم نمی‌خورد.

 
دفاع مقدس؛ شالوده قدرت جمهوری اسلامی ایران
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تاکید بر اینکه امروز هم که خط تحریف و شبهه دفاع مقدس وجود دارد به این علت که این حوزه شالوده قدرت جمهوری اسلامی ایران است گفت: به قول سردار سلیمانی، دفاع مقدس یک قله است و محور مقاومت دامنه آن محسوب می‌شود.
 
وی گفت: دفاع مقدس ثروتی لایزال به نام معارف و تجربه‌ها را به ارمغان آورده است. خبرنگاران در آن مقطع از یک جنگ سخت پشتیبانی می‌کردند و امروز افسران جنگ نرم و جدید هستند. جنگ جدید، جنگ در هم کوبیدن اراده‌ها است. جنگی برای بی معنا کردن مقاومت است. این جنگ شکل تکامل یافته‌ای از جنگ قدیم است و دشمن جنگی تکامل یافته را با تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت ادراکی پیش می‌برد. در این جنگ پیروز کسی است که درک درستی از –شرایط و اقتضائات- جنگ داشته باشد.
 
سردار نائینی با بیان اینکه جنگ هشت ساله در جامعه ظهور و بروز داشت و درگیری در خط نبرد، بمباران شهرها و شلیک موشک‌ها از مصادیق آن بروز بودند گفت: در آن جنگ هر روز تشییع شهدا را داشتیم، برنامه‌های اعزام نیرو وجود داشت و ستون‌هایی از پشتیبانی جبهه‌ها در مناطق شهری شکل می‌گرفت. در آن فضا معرفت و عقلانیت حاکم بود.

 
حاکم بودن عقلانیت در جنگ تحمیلی
وی با بیان اینکه عقلانیت حاکم بر جبهه‌ها و دفاع مقدس در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته، به طرح این موضوع پرداخت که در زمان جنگ تصمیمات گوناگونی همچون مقابله با هجوم سراسری دشمن، تثبیت دشمن بعد از سال اول و به عقب راندن وی در دوران بعدی گرفته شد که همگی براساس عقلانیت بود.
 
سردار نایینی با بیان اینکه تنبیه دشمن متجاوز عراقی را نیز مبتنی بر عقلانیت دانست و افزود: رهبری حتی گفته‌اند که پذیرش قطعنامه 598 نیز مبتنی بر عقلانیت بود. امام (ره) هم می‌گفتند حتی از یک روز جنگ پشیمان نیستند.
 
وی این نوع جنگیدن مبتنی بر عقلانیت را عاملی دانست که امروز هم شالوده قدرت جمهوری اسلامی ایران بر پایه آن قرار دارد و گفت: این روند باعث شده برخلاف باور دشمن که می‌توان جمهوری اسلامی ایران را محاصره کرد، مردم هم محاسبات دشمن را به هم بریزند و حامی نظام انقلاب باشند.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یکی از گزاره‌های مبتنی بر عقلانیت در دوران دفاع مقدس را جنگیدن در مواضعی دانست که دشمن در آنجا قدرت نداشت و در ادامه مصداق‌هایی از عقلانیت در مبارزات و عملیات‌های متعدد آن دوران را مثال زد و گفت: در عملیات‌ والفجر 8 طی مدت 8 ماه برنامه ریزی انجام شد و جلسات متعددی بین فرماندهان برگزار شد که هرکدام موافقت و مخالفت‌هایی می‌کردند و در نهایت به تصمیمات جمعی می‌رسیدند و همه پای آن می‌ایستادند.

 
شناسایی یک خلاء در روایت‌گری جنگ
وی گفت: متاسفانه نتوانستم روایت‌هایی همه جانبه و کامل از آن دوران را منتقل کنیم. البته طی 5 سال اخیر اسنادی از مرکز گویا شده است. در حال حاضر سامانه دانشنامه جنگ را نیز داریم راه اندازی می‌کنیم. همچنین تمام عملیات‌ها و تاریخ شفاهی فرماندهان و نیز کتاب‌های مختلف همچون آثار شناسنامه عملیات، اطلس و... در قالب یک نقشه جامع پژوهشی کار شده است.
 
سردار نائینی جهاد تبیین را که رهبری به آن اشاره کرده یک گزاره کلیدی برشمرد و با بیان اینکه جریان تحریف پایانی ندارد و همچنان فعال است ادامه داد: مرزبانی از روایت‌هایی که تاکنون شده و به دست گرفتن روایت درست و معتبر شرط پیروزی در میدان است.
 
وی افزود:‌کل جریان انقلاب امروز مورد هدف و محل اصلی منازعه است. دشمنان روایت می‌سازند که جنگ بی فایده بود و الگوی دفاع مقدس را می‌خواهند ناکارآمد جلوه دهند.
 
یک وظیفه خبرنگاران تبیین است!
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن اینکه یکی از کارهای خبرنگاران را تبیین معرفی کرد افزود: شاخص این است که روایت‌ها همراه کننده و معتبر باشد؛ جنگ نرم یعنی همراه سازی و دشمن نیز اگر همراه سازی کند کار خودش را پیش برده است.
 
وی با بر شمردن اهمیت متقاعد سازی و آگاه سازی در جنگ نرم گفت: رهبری می‌گویند اگر امروز با تحریف نتوانید مقابله کنید با تحریم هم نمی‌توانید؛ جریان تحریف امروز خود باوری را تخطئه می‌کند و از کانون‌ انقلاب اعتبار زدایی می‌کند.
 
وی با بیان اینکه جنگ در همه عرصه‌ها نیاز به باور دارد و در جنگ امروز نیاز به تولید محتوا و روایت وجود دارد، به تلاش‌های کانون‌های انگلیسی برای درونی کردن تنش در جهان اسلام اشاره کرد و کارهایی که غرب با کار و برنامه ریزی انجام می‌دهند.

 
روایت خوب رسانه‌های داخلی از جنگ سوریه
سردار نائینی روایت‌های رسانه‌های داخلی برای حضور جمهوری اسلامی ایران در جنگ سوریه را یک نمونه خوب از فعالیت رسانه‌ای توصیف کرد و گفت: با نقش آفرینی خبرنگاران، حضور ایران در همه ابعادش جاافتاد؛ امروز هم صدها کتاب درباره جبهه مقاومت داریم و نوبت –تجدید- چاپ کتاب‌های جبهه مقاومت زیاد شده است این آثار پر مخاطب شده‌اند.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فعالیت‌های جنبش سبز در سال 88 را یک فتنه خواند و تاکید کرد: دشمن در آن مقطع به براندازی امید داشت و قدرت‌های غربی یک براندازی نرم را طراحی کردند. بازیگران و رهبران داخلی آن نقش پیاده نظام این طرح را داشتند. بنابر اسناد، سران فتنه بعدها تشویق به تحریم ایران کردند و با این اقدام مرتکب جنایت شدند.
 
نگاه سردار نائینی به ماجراهای 88
وی سران فتنه را از جنس قماشی دانست که در صحرای کربلا مقابل امام حسین (ع) ایستادند و عاشورای 88 و عاشورای امسال را مصداق اسلام ستیزی عنوان کرد. [اشاره به بیانیه اخیر میر حسین موسوی از کاندیداهای انتخابات سال 1388] و ادامه داد: شهید همدانی یکی از شهدای شاخص جبهه مقاومت بود. در جبهه مقاومت سه شهید شاخص به نام‌های شهید سردار سلیمانی، همدانی و سید محمد حجازی داریم که اینها در این جبهه نقش بارزی داشتند.

برنامه‌های مرکز برای هفته دفاع مقدس
در پایان رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره‌ای هم برنامه‌های این مرکز در هفته دفاع مقدس داشت و گفت: در این هفته چهارمین دوره یادها و نام‌ها برگزار می‌شود. ضمن اینکه در این مراسم از 60 نفر فرماندهانی که در حوزه تاریخ شفاهی اهتمام داشتند از جانب فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود.
 
وی افزود: همچنین طی این هفته از 200 اثر پژوهشی و اسنادی رونمایی می‌شود و از خانواده شهدای والامقام فرمانده نیز تجلیل به عمل می‌آید؛ ضمن اینکه از یک فرمانده شاخص دوران دفاع مقدس نیز قرار است تجلیل شود که در زمان برگزاری مراسم نام وی رسانه‌ای خواهد شد.
 
سردار نائینی در بخش پایانی مراسم ضمن شنیدن سوالات خبرنگاران درباره چگونگی تعامل آنها با مرکز اسناد ضمن دادن این قول که به زودی یک اپلیکیشن کاربردی از اسناد و آثار این مرکز در اختیار عموم قرار می‌گیرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری یکی از کارهای برجسته مرکز تحت امر خود را ثبت و ضبط تاریخ شفاهی 80 درصد فرماندهان دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت:‌ این فرماندهان شامل فرمانده قرارگاه، بخش‌های میانی و تخصصی می‌شود. همچنین تاریخ شفاهی مربوط به 500 نفر از فرماندهان گردان‌ها نیز گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها