دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
مساله ورود مصادیق کتابسازی به کتابخانه‌های عمومی را پیگیری می‌کنیم

مهدی رمضانی با تاکید بر این که از طریق  نرم افزارسامان می توان مشخص کرد که چه کتاب‌هایی در کتابخانه وجود دارد، گفت: فکر نمی‌کنم بیشتر از 30 نسخه از مصادیق کتاب‌سازی در کتابخانه‌های کشور وجود داشته باشد و دلیل آن هم احتمالا اهدای کتاب بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست صمیمانه، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با خبرنگاران یکشنبه(23 مرداد‌ماه) در سالن اجتماعات کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

رمضانی درباره پرسش یکی از خبرنگاران درباره  ناشران پخته‌خوار گفت: از طریق نرم‌افزار سامان می‌توان مشخص کرد که چه کتاب‌هایی از‌جمله کتاب‌های غیر‌واقعی و مصداق کتابسازی در کتابخانه‌ها وجود دارد یا خیر؟ فکر نمی‌کنم بیشتر از 30 نسخه از این دست کتاب‌ها در کتابخانه‌های کشور وجود داشته باشد. این کتاب‌ها اغلب در جریان اهدا کتاب به کتابخانه‌های عمومی راه پیدا کرده‌اند.          

وی در ادامه با اشاره به  خاطره‌ای درباره مواجه با ناشران پخته‌خوار گفت: در فرودگاه مشهد غرفه‌ای با تخفیف 50 درصد وجود داشت. در این غرفه کتاب‌‌های روز با دو برابر قیمت قیمت‌گذاری شده بود و با تخفیف 50 درصد فروخته می‌شدند. وقتی من به سراغ این غرفه رفتم، فروشنده اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ این شیوه فروش کتاب، رسما کلاهبرداری است. 
 
رمضانی با بیان اینکه پیگیری و رفع معضل ناشران پخته‌خوار، و ظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست، گفت: متاسفانه ناشر‌نما‌‌ها قانونی، به تقلب اقدام می‌‌کنند؛ زیرا با مجوز قانونی نشر کتاب‌های پرفروش ناشران دیگر را منتشر می‌کنند. با توجه به 15 سال سابقه فعالیت در حوزه نشر، می‌دانم این وضعیت چقدر برای ناشران دردناک است.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: هرچند ناشر‌نماها، پول و قدرت دارند، اما
از طریق رسانه‌ها این جریان را به‌نوعی مدیریت کرد. از نظر تشکیلاتی، پیگیری این موضوع به نهاد کتابخانه‌ها مرتبط نیست اما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حاضر است در مسیر مقابله با ناشران کتابساز همکاری کند.

کتابخانه‌های عمومی مساله رسانه‌ها نبودند
رمضانی با انتقاد از اینکه فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی مساله رسانه‌ها نیست، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی  هیچ‌گاه مساله و دغدغه رسانه‌ها نبوده، زیرا مطالبه‌ای در این زمینه وجود نداشته است. در ساختار حاکمیتی و در سطح نخبگان همچنین مردم نیز مطالبه‌ای در زمینه کتابخانه‌های عمومی وجود نداشته و همیشه برای تقابل با این سیستم تلاش کردم.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره ارائه خدمات به نابینایان و ناشنوایان و تقویت اطلاع‌رسانی درباره خدمات نهاد با وجود فعالیت‌های قابل توجه گفت: شبکه کتابخانه‌های کشور بعد ازمساجد و مدارس، بزرگترین شبکه فرهنگی کشور است. نهاد کتابخانه‌ها حدود هزار و 700 کتابخانه را مستقیم و حدور هزار کتابخانه را از طریق دادن مجوز و غیره؛ غیر مستقیم اداره می‌کند و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تنها نهادی است که به گروه‌های خاص مانند نابینایان خدمات می‌دهد.

وی با اشاره به تعطیلی فعالیت بنیاد رودکی سازمان بهزیستی برای نابینایان اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با 60 مرکز برای نابینایان در کل کشور تنها نهادی است که اکنون به این گروه خدمات می‌‌دهد.
 
رمضانی با بیان این‌که ناشنوایان از نایبنایان مهجورترند زیرا مشکل تولید محتوای فرهنگی نیز دارند، اظهار کرد: در همه مراکز استان‌ها یک بخش برای ناشنوایان وجود دارد. اکنون مشغول تولید محتوا برای این گروه هستیم. بخشی از منابع مورد نیاز این گروه( هر آنچه در بازار بود) برای ناشنوایان خریداری و برای کتابخانه‌های ارسال شده است. اکنون مشغول تولید محتوا برای آن‌ها هستیم.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره برنامه‌ریزی خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی با  توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزوده شدن 25 میلیون سالمند طی 5 سال آینده به جمعیت کشور  اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها در این زمینه طرح و برنامه دارد. پیش‌تر نیز در این زمینه برنامه و طرح پژوهشی انجام  داده، سند آن تدوین شده و در مرحله اجرایی شدن است. در دوره‌ای که سرپرست معاونت توسعه نهاد بودم، درباره برخی موضوعات توافق شد تا این موارد در کتابخانه‌های عمومی اجرا شود. اکنون 175 سرفصل آموزشی به کتابخانه‌ها ابلاغ شده اما متاسفانه این فضاها منتقل نشده است.
 
وی همچنین در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره انجمن خیران کتابخانه‌ساز و همکاری با گروه‌های جهادی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بُعد مشارکت عمومی بر همکاری  مردم استوار است. در دوره‌های پیشین این همکاری کمرنگ بوده در این دوره تلاش کردیم انجمن خیران کتابخانه‌های عمومی را احیاء کنیم و این فعالیت انجام شد؛ اکنون انجمن خیّران مدرسه‌ساز و سلامت فعال‌‌تر هستند و این انجمن نیز باید فعالیت خود را بیشتر کند. 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره همکاری با گروه‌های جهادی برای ساخت کتابخانه نیز گفت: تعامل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با گروه‌های جهادی بسیار نزدیک است و گروه‌های جهادی مختلف از ظرفیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهرها و روستاها  استفاده می‌کنند. به کتابخانه‌سازی در مناطق محروم کمک می‌کنند؛ البته برای همکاری با گروه‌های جهادی در ابتدای مسیر هستیم  و هنوز ظرفیت‌‌ها و فضا‌های زیادی برای فعالیت وجود دارد. البته نبود شناخت ظرفیت کتابخانه‌های عمومی از سوی گروه‌های جهادی مختلف است و باید در این زمنیه تعامل‌ها گسترده‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها