پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
گسترش خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم برخوردار اولویت نهاد است

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در دیدار با کارشناس اجتماعی دفتر تسهیل‌گری محله شهر قائم گفت: ارائه خدمات و کار فرهنگی در مناطق کم برخوردار در اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با هدف بهبود کیفیت و کمیت ارائه خدمات کتابخانه عمومی و افزایش سرانه فضا‌های کتابخانه‌ای در منطقه «شهر قائم» قم با معین دادخواه، کارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری محله شهر قائم دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در ابتدای این دیدار، معین دادخواه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دفتر تسهیل‌گری محله شهر قائم گفت: دفاتر تسهیل‌گری زیر مجموعه اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هستند و نقش واسطه‌ای میان مردم و نهادها را ایفا می‌کند؛ این دفاتر موظفند بستر‌های لازم برای تسهیل خدمات نهادها و دستگاه‌های مرتبط با خدمات مالی، فرهنگی و اجتماعی به مردم مناطق کم برخوردار را فراهم نمایند.
 
وی افزود: در سراسر کشور، 3500 دفتر تسهیل‌گری وجود دارد که ساکنین مناطق کم برخوردار را تحت پوشش قرار داده اند؛ در قم نیز دو دفتر تسهیل‌گری در منطقه شهر قائم و امین‌آباد در حال فعالیت هستند.
 
دادخواه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای کمک به بهبود کیفیت و کمیت ارائه خدمات کتابخانه عمومی و افزایش سرانه فضا‌های کتابخانه‌ای در منطقه شهر قائم گفت: دفتر تسهیل‌گری به واسطه داده‌های حاصل از آمارگیری‌های دقیق، شناخت خوبی از نیازها و چالش‌های مناطق کم برخوردار دارد، که می‌توانیم به واسطه این داده‌ها، فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی ویژه آن منطقه را برنامه‌ریزی کنیم.
 

وی بیان کرد: برای مثال محله شهر قائم ۱۵ درصد از میانگین نرخ باسوادی استان عقب‌تر است و برای رفع این مشکل، نیازمند امکانات و شرایط بهتری هستیم که دفتر تسهیل‌گری می‌تواند این امکانات را از قبیل مشاور، مددکار و... در اختیار کتابخانه‌های عمومی در این مناطق قرار دهد.
 
کارشناس اجتماعی دفتر تسهیل‌گری محله شهرقائم در ادامه بیان کرد: شرایط ویژه منطقه مثل مهاجرپذیری و چالش‌های اخلاقی موجود در منطقه، نیازمند گسترش خدمات کتابخانه‌ای و نگاه ویژه فرهنگی است که امیدواریم با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان این مهم تحقق پیدا کند.
 
در این دیدار سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به رویکرد نهاد در اولویت قرار دادن مناطق کم برخوردار و ایجاد عدالت فرهنگی در استان گفت: ارائه خدمات و کار فرهنگی در مناطق کم برخوردار در اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده است و افتتاح کتابخانه نوبهار، مرکزی و بازسازی کتابخانه امام علی (ع) در سال‌های اخیر، که همگی در مناطق کم برخوردار بوده‌اند؛ نشان از دغدغه نهاد در این زمینه دارد.
 
توکلیان اضافه کرد: اینکه مجموعه دفتر تسهیل‌گری با استفاده از داده‌های دقیق، چالش‌ها و مشکلات فرهنگی این منطقه را به صورت علمی رصد کند، اتفاق بسیار مثبتی است که به ما در ارائه خدمات کتابخانه‌ای کمک زیادی خواهد کرد.
 
 در این جلسه همچنین مقرر شد تا بررسی های لازم برای توسعه کتابخانه‌های عمومی در منطقه شهر قائم قم انجام و جلسات بعدی در این زمینه با حضور نمایندگان استانداری و شهرداری برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها