چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
کارگروه‌های تخصصی شورای راهبری صنعت چاپ تشکیل می‌شود

یاسر احمدوند در نخستین نشست شورای راهبری صنعت چاپ بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی تاکید کرد و گفت: ابتدا کارگروه‌ها با مسئولیت اعضای شورا تشکیل شود، سپس مباحث صنعت چاپ مساله‌یابی شده و در ادامه راهکارها در نشست‌های مختلف شناسایی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست شورای راهبری صنعت چاپ  چهارشنبه (12 مرداد) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورا، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و دبیر شورا، حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی انصاری‌پور، علی مغانی، احمد ابوالحسنی، جلال ذکایی، حمیدرضا طاهری آشتیانی، هومن محمدی و محمدحسین رحیمی‌یگانه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، علی‌اکبر ابراهیمی در سخنانی با ارائه گزارشی از عملکرد دفتر چاپ طی ماه‌های اخیر با اشاره به مشکلات و مسائل چاپخانه‌داران، گفت: ازجمله موضوعاتی که اهالی چاپ با آن درگیر هستند، می‌توان به بیمه کارگران، مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده و تسهیلات بانکی اشاره کرد.  
 
وی ادامه داد: طرح تحقیقاتی «تحول صنعت چاپ»، تدوین برنامه سرشماری از صنعت چاپ کشور، دوره‌ها و تقویم آموزشی و تقویت صادرات محصولات و خدمات چاپی، اصلاح آئین‌نامه و دستورالعمل‌ آن‌ها، تدوین دستورالعمل آموزش و آئین‌نامه شورای راهبری صنعت چاپ از دیگر فعالیت‌هایی است که طی 9 ماه اخیر انجام شده است.
 
ابراهیمی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره صنعت چاپ، عنوان کرد: در این زمینه آئین‌‌نامه بیست‌و‌دومین جشنواره سراسری و جشنواره استانی صنعت چاپ برای اجرا در سال جاری تدوین و اصلاح شده است.
 
لزوم تجمیع آمار صنعت چاپ
در ادامه این نشست، محمدعلی انصاری‌پور، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در سخنانی، گفت: بهتر است چاپخانه‌‌ها به دو بخش تقسیم شود؛ چاپخانه‌های صنفی و کوچک و چاپخانه‌های بزرگ و صنعتی تا آسیب‌شناسی و رسیدگی به مشکلات آن‌ها به شکل بهتری انجام شود.
 
وی در ادامه بر لزوم جمع‌آ‌وری آمار در صنت چاپ تاکید کرد و افزود: بهتر است جمع‌آوری آمار و اطلاعات صنعت چاپ با همکاری مرکز آمار زودتر انجام شود زیرا  در صورتی می‌توان برنامه‌ریزی خوب و منسجمی داشت که به آمار دسترسی داشته باشیم.
 
در ادامه این نشست، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز در سخنانی با تاکید بر فرسوده بودن ناوگان صنعت چاپ، گفت: هزینه‌های تولید در کشور سنگین است و ما برای رقابت با سایر کشورها در بخش صادرات اغلب جا می‌مانیم و ترکیه این رقابت را می‌برد، از آنجایی که هزینه‌های نگهداری ماشین‌آلات سنگین است، ما بازار صادراتی را به سایر کشورها واگذار می‌کنیم.
 
وی همچنین درباره لزوم تشکیل اتحادیه‌های استانی، گفت: امروز بخش زیادی از چاپخانه‌های بزرگ به حاشیه شهرها رفته‌اند و برای بهره‌مندی از حقوق صنفی مجبورند زیرمجموعه اتحادیه‌های غیرمرتبط بروند، اما اگر اتحادیه استانی تشکیل شود، بخش زیادی از این مشکلات حل می‌شود.
 
ابوالحسنی ادامه داد: در بحث آموزش نیز اتحادیه توانسته کارهای زیادی با برگزاری دوره‌های آموزشی انجام دهد، همچنین شیوه‌نامه‌‌ و دستورالعملی برای انتخاب پیشکسوتان و کارآفرینان تهیه کرده است.
 
ضرورت تغییر آئین‌نامه‌های چاپ
حمیدرضا طاهری آشتیانی، عضو دیگر شورای راهبری صنعت چاپ، نیز در سخنانی گفت: صنعت چاپ در حوزه اجرا از ارائه طریق، خالی است و برخی مواضع فرهنگی وجود دارد که برای آن‌ها هیچ‌وقت برنامه‌ای نداشتیم، مثل لیوان‌های یکبار مصرف که امکان درج جمله یا نشانه فرهنگی روی آن‌ها وجود دارد.
 
جلال ذکایی، یکی دیگر از اعضای این شورا با بیان اینکه منطق حکم می‌کند، آئین‌نامه شورای راهبری صنعت چاپ را بررسی کنیم، عنوان کرد: در ماده 5 این آئین‌نامه آمده است، بنا بر نیاز و اقتضای موضوعات روز، شورا می‌تواند کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی تشکیل دهد؛ بنابراین  بهتر است قبل از تشکیل جلسه بعدی، این کارگروه‌ها تشکیل و مساله‌یابی کنند.
 
وی افزود: ضروری است که مسائل اولویت‌بندی شود و به تناسب مسائل اولیه و ثانویه به آن‌ها رسیدگی شود، زیرا گاهی با حل مسائل اولیه، مسائل ثانویه نیز حل می‌شود.
 
ذکایی با طرح این موضوع که شان وزارتخانه، سیاستگذاری است نه اجرا، گفت: با توجه به تکنولوژی‌های روز اگر آئین‌نامه‌ها تغییر کند، خیلی از مشکلات و مسایل گذشته و جاری حل می‌شود، زیرا امروز دیگر در دنیا مرزبندی‌ای بین لیتوگرافی، چاپ و چاپ دیجیتال وجود ندارد.
 
به گفته وی، در ایران بر اساس تکنولوژی، چاپخانه‌ها و واحدها تفکیک شده‌اند در‌حالی‌که سایر کشورها براساس محصول مثل کتاب، نشریه و.. تفکیک می‌شوند و این مرزبندی‌ها موجب شده یکسری آئین‌نامه‌ها تدوین شود.
 
ذکایی همچنین با انتقاد به نبود شناسنامه ماشین‌آلات چاپ، یادآور شد: در ایران دستگاه‌های صنعتی شناسنامه داده نمی‌شود و نقل و انتقال‌ از شهر به شهر و استان به استان بدون هیچ مدرکی انجام می‌شود، در حالی‌که باید همه این موضوعات رصد شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌ریزی منوط به آمار نباشد، گفت: اکنون مصرف داخلی خدمات چاپی را می‌توان از واردات و تولید داخلی محاسبه کرد، بعضی از برنامه‌ها نیاز به آمار دقیق ندارد و با یک تخمین می‌تواند برای آن برنامه‌ریزی کرد.
 
ذکایی با بیان اینکه همواره قوانین بالا‌دستی وجود دارد، عنوان کرد: اگر چاپ در این قوانین بالادستی مثل نقشه جامع کشو درج می‌شد، شرایط بهتری وجود داشت؛ در این میان معتقدم شان دولت ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ حمایت، هدایت و نظارت است و نباید وارد اجرا شود.
 
لزوم تربیت نیروی متخصص در صنعت چاپ
در ادامه نیز هومن محمدی، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ به کمبود و نبود نیروی متخصص در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: حتی اگر ماشین‌آلات جدید هم بیاوریم، نیروی متخصص و آموزش دیده نداریم و به‌دلیل همین فقدان، اکنون در بسیاری از واحدهای چاپی از نیرو‌های اتباع افغانستان استفاده می‌شود.
 
علی‌ مغانی، رئیس اتحادیه چاپ خراسان رضوی نیز در سخنانی با تاکید بر نبود نیروی انسانی حرفه‌ای و متخصص در صنعت چاپ، عنوان کرد: اکنون یک دستگاه 10 میلیاردی گاهی زیر دست این جوانان وجود دارد که گاهی به دلیل عدم آگاهی آن‌ها با کارکرد و ویژگی‌های هر دستگاه موجب خرابی آن می‌شوند.
 
وی افزود: در این زمینه معتقدم آموزش به کارگران این صنعت باید از دوره دبیرستان آغاز شود و سپس در دانشگاه‌ها ادامه داشته باشد تا برای چاپخانه‌ها اپراتور و نیروهای زبده و متخصص تربیت شود.
 
مغانی همچنین بر لزوم نوسازی ناوگان صنعت چاپ تاکید کرد و ادامه داد: در این زمینه معتقدم باید مراکز بازسازی این ناوگان ایجاد شود، از سوی دیگر استانی شدن تشکل‌های صنعت چاپ نیز باید جدی گرفته شود، زیرا در اطراف مشهد واحدهایی هستند که زیرمجموعه اتحادیه عینک‌سازان قرار گرفته‌اند و باید راهکاری برای آن ایجاد شود.
 
محمدحسین رحیمی‌یگانه دیگر عضو این شورا گفت: وظیفه این شورا، ارائه راهبرد در صنعت چاپ است، در این میان تهیه آمار اهمیت دارد اما باید بدانیم که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی را با اطلاع‌رسانی نقطه‌ای انجام داد و باید مقایسه‌ای بین آمار قبلی و بعدی داشته باشیم تا به نتیجه‌بندی درستی دست پیدا کنیم.
 
وی ادامه داد: ممکن است روند تجمیع و گردآوری این آمار چهار تا پنج سال طول بکشد و مساله آموزش نیز موضوع زمان‌بری است که برای اجرایی شدن به وقت نیاز دارد.
 
رحیمی‌یگانه با بیان اینکه بهتر است به جای آموزش صنعت چاپ از آن به‌عنوان ارتباطات بصری نام ببریم، افزود: آموزش، موتور حرکت هر جامعه است، امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ، اسم و لوگوی خود را تغییر داده‌اند و به همین دلیل بهتر است از ارتباطات بصری به جای آموزش چاپ نام ببریم.
 
وی با طرح این موضوع که ضروری است، روند تکنولوژی‌های روز و نیاز جامعه را بشناسیم، گفت: باید بتوانیم با آشنایی و تجمیع اطلاعات درباره نیاز جامعه و جریان پیشرفت فناوری‌ به هدایت سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک کنیم؛ زیرا اگر سرمایه‌گذاری‌های عظیم شکست بخورند مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.
 
حامد سهرابی، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای راهبری صنعت چاپ نیز در سخنانی بر حمایت همه‌جانبه این دفتر در مسائل حقوقی و قانونی تاکید کرد و گفت: در حوزه آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مرتبط با صنعت چاپ اگر نیاز به اصلاح وجود داشته باشد، این دفتر آمادگی دارد تا مسائل مرتبط با آن را مرتفع کند.
 
وی با اشاره به چینش اعضای این شورا نیز عنوان کرد: این شعار که ایران فقط تهران نیست در این شورا دیده می‌شود. از استان‌ و شهرهای مختلف کشور نمایندگانی در شورای راهبری صنعت چاپ کشور حضور دارند.

سهرابی با بیان اینکه همنشینی، موجب همزبانی، همفکری و همدلی در این صنعت می‌شود، گفت: دانش‌آموخته در رشته چاپ نداریم و واحدهای علمی ـ کاربردی از زیرنظر دولت خارج شده‌اند؛ علاوه‌براین 19 واحد به بخش خصوصی واگذار شده است همچنین در همه استان‌ها این ظرفیت وجود ندارد که این دانشگاه‌ها تشکیل شود؛ اما می‌توانیم برای چند استان این واحدها تشکیل شود که البته به همکاری مدیرکل‌ استان‌‌ها نیاز دارد.
 
به گفته وی، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر بحث دانش‌بنیان بودن، شهرک‌های علم و فناوری در صنعت چاپ نیز باید به این حوزه ورود پیدا کنند؛ بنابراین باید مسائل، مباحث دانشگاهی و آموزشی را طراحی کنیم.  
 
در پایان این نشست، یاسر احمدوند، رئیس شورای راهبری صنعت چاپ، پس از شنیدن سخنان اعضا، عنوان کرد: موضوعات مطرح شده در این نشست در موضوعات، آموزش، پژوهش، آینده‌پژوهی، آمار، تسهیلات بانکی، اجرائیات صنف، صادرات و آئین‌نامه بود که باید به آن‌ها رسیدگی شود.
 
وی افزود: در این جلسات نمی‌توان به‌صورت جزئی وارد شد، بلکه در این زمینه می‌توان از ظرفیت‌های بیرونی صنف نیز استفاده کرد و در تعامل و مشورت، خروجی بحث‌ها را به شورا وارد کرد.
 
احمدوند همچنین با تاکید بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی، گفت: ابتدا کارگروه‌ها با مسئولیت اعضای شورا تشکیل شود، سپس در بحث صنعت چاپ مساله‌یابی و در ادامه راهکارها در نشست‌های مختلف شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها