چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
بوشهر در تدارک برگزاری «جشنواره بین‌المللی شعر مقاومت»

دبیر علمی بخش استانی بیست‌و‌چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس در استان بوشهر گفت: این استان از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه شعر آیینی و دفاع مقدس برخوردار است و کنگره ملی شعر دفاع مقدس، فرصتی برای استفاده از این ظرفیت ادبی و شناسایی و پرورش استعدادهای جوانی است که در حوزه دفاع مقدس و شعر مقاومت فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر، نشست خبری بیست‌و‌چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر با حضور مصعب یحیایی، دبیر علمی مرحله استانی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و زهرا شاعری، مدیر ادبیات اداره‌ کل نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر، چهارشنبه (12 مرداد) در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر برگزار شد.

یحیایی، دبیر علمی مرحله استانی بیست‌و‌چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در این نشست با تشریح محورهای این رویداد فرهنگی گفت: کنگره سراسری شعر دفاع مقدس در این دوره در هفت محور شامل «عمومی دفاع‌مقدس»، «دفاع مقدس و شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی (کشور‌های محور مقاومت)»، «شعر دفاع مقدس با بهره‌گیری از مضامین عاشورایی»، «شعر دفاع مقدس و نقش آن در جهاد تبیین»، «شعر دفاع مقدس و جنگ نرم»، «شعر دفاع مقدس و نقش زنان» و «شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.

به گفته یحیایی، تبیین مبانی نظری و تعیین شاخص‌ها و معیارهای امروزی شعر دفاع‌ مقدس و مقاومت مطابق با تدابیر آیت‌الله خامنه‌ای‌(مدظله‌العالی)، تبیین راهکارهای ترویج و گسترش اشعار دفاع مقدس، هویت‌بخشی به فعالیت‌ شعرای استان، شناسایی و پرورش استعداد شعری شاعران جوان و برجسته عرصه شعر دفاع‌مقدس، فعال‌سازی و تقویت جریان تولید شعر مقاومت و تقویت انجمن‌های ادبی در حوزه شعر دفاع مقدس و مقاومت از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

یحیایی ادامه داد: آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این رویداد، 31 شهریورماه است. متقاضیان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه استانی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت استان بوشهر به نشانی: خیابان سیراف، جنب درمانگاه تخصصی حضرت ابوالفضل‌(ع) سابق، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر یا به ایمیل کنگره به نشانی الکترونیکی shaeri.zahra@yahoo.com ارسال کنند.

دبیر علمی مرحله استانی بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس یادآور شد: در هر محور، دو برگزیده خواهیم داشت که برگزیدگان بخش استانی در آبان‌ماه در آیینی که در بوشهر برگزار خواهد شد، معرفی می‌شوند و به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

یحیایی تاکید کرد: آثار منتخب در بخش استانی و کشوری در نهایت در قالب کتاب منتشر خواهند شد که در دوره‌های گذشته هم این کار انجام شده است. بی‌شک انتشار این آثار در قالب کتاب نقش موثری در معرفی ظرفیت‌های شعری دفاع مقدس به جامعه به‌ویژه نسل امروز دارد.

وی در پایان از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره بین‌اللملی شعر مقاومت با حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس در استان بوشهر خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا با تامین اعتبار در سال‌های آتی رویدادی را با محوریت شعر مقاومت با حضور کشورهای همسایه که ظرفیت بالایی در عرصه شعر مقاومت دارند، در بوشهر برگزار کنیم.

مدیر دفتر ادبیات اداره‌کل نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر نیز در این نشست گفت: ثبت‌نام در بیست و چهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت از امروز، چهارشنبه (12 مرداد) آغاز شد. با توجه به ظرفیت و استعداد ادبی استان در حوزه شعر دفاع مقدس و شعر مقاومت، پیش‌بینی می‌شود که استقبال از این رویداد افزایش پیدا کند.

زهرا شاعری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه دستاوردهای کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در استان در دوره‌های گذشته کدام بوده است، توضیح داد: بی‌شک این رویداد نقش موثری در پاسداشت نام و یاد شهدای دفاع مقدس، شناسایی استعدادهای نو و استفاده از ظرفیت‌های ادبی موجود برای ترویج فرهنگ ایثار، فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهادت، توسعه شعر دفاع مقدس و شعر مقاومت، آشنایی و انس نسل امروز با شعر دفاع مقدس و شعر مقاومت دارد. خوشبختانه در سال گذشته اثر حیدر منصوری، یکی از شاعران برگزیده دوره بیست و سوم این کنگره به بخش معاونت هنری اداره‌کل نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر معرفی شده تا به یک سرود در حوزه کودک و نوجوان تبدیل شود که در مرحله تدوین و تولید قرار دارد و به‌زودی منتشر می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: در دوره قبل در مجموع 121 اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده بود که از میان این آثار، 5 اثر برگزیده و 3 اثر شایسته تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها