چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
برگزاری اختتامیه جشنواره جهانی شعر آیینی با حضور مسئولان کشوری/ جایزه 5000 یورویی برای نفر اول

سیدعبدالله حسینی، مسئول اجرایی نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی به عنوان بزرگترین جایزه ادبی ایران از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در روز 9 شهریور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از روسای قوای جمهوری اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدعبدالله حسینی در این نشست که امروز (12 مردادماه) در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، با تاکید بر اینکه پرداختن به شعرآیینی یک رسالت قرآنی است و شاعران واقعی و مورد تایید قرآن کسانی هستند که مومن به خداوند، اهل عمل صالح، صاحب ذکر کثیر و منتقم از ظلم باشند، گفت: رسالت واقعی شاعران آیینی در خصوصیت چهارم آمده که از قریحه خود می‌توانند برای تظلم‌خواهی و انتقام از ظالمان استفاده کنند.

حسینی با تاکید بر توجه ویژه پیامبر اسلام (ص) به شعر به عنوان تنها رسانه موجود در صدر اسلام، افزود: پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) همواره مشوق شاعران آیینی بودند و به آنها صله می‌بخشیدند. در عین حال امروز با وجود تاکیدهای مقام معظم رهبری بر اهمیت شعر به عنوان بومی‌ترین و رساترین رسانه، توجه واقعی به اهمیت شعر نمی‌شود.

مسئول اجرایی نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی به سابقه عضویت شش ساله خود در هیات انگلیسی‌زبانان تهران اشاره کرد و افزود: با حضور در این هیات متوجه شدیم که جای اشعار مناسب آیینی به زبان انگلیسی در هیئات انگلیسی زبان کشور خالی است و بنابراین تصمیم گرفتیم برای برطرف شدن این خلا مسابقه بین‌المللی ادبی را به زبان‌های انگلیسی و فارسی برگزار کنیم چون شعر آیینی با کیفیت و در شان امام حسین (ع) به زبان فارسی نیز کم داریم و اشعار موجود اغلب فاقد جنبه حماسی و عرفانی و ظلم‌ستیزی هستند.

وی با بیان اینکه پایه‌گذاری این جشنواره سه سال پیش در آفریقای جنوبی انجام شد، گفت: به دلیل بحران کرونا و مشکلات مالی انجام مراسم اختتامیه به تاخیر افتاد و امسال توانستیم با کمک سازمان تبلیغات و حوزه هنری استان تهران و چندین سازمان و نهاد فرهنگی دیگر ستاد ویژه‌ای را برای اختتامیه تدارک ببینیم.

مسئول اجرایی جشنواره شعر آِیینی با تاکید بر اینکه این جشنواره در معنای واقعی جهانی است، عنوان کرد: از 26 کشور 600 اثر انگلیسی به این جشنواره ارسال شده و بخش‌های فارسی و انگلیسی جدا شده‌اند.

حسینی همچنین گفت: این جشنواره بزرگترین جایزه ادبی ایران تاکنون است که به نفر نخست جایزه 5000 یورویی نفر دوم 2500 یورو و به نفر سوم 1250 یورو و به برگزیدگان چهارم تا دهم نیز هدایایی نقدی داده می‌شود.

وی همچنین از شرکت جمعی از مسئولان فرهنگی از جمله آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی،‌ مسئول دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و نیز شعرای شاخصی چون محمدعلی مجاهدی و علی موسوی گرمارودی تنها به جهت تبرک و بدون قصد جایزه در این جشنواره خبر داد.

حسینی همچنین از تجلیل علی معلم دامغانی، شاعر «نیزه بر خورشید»، علی موسوی گرمارودی صاحب «خط خون» و علیرضا قزوه در مراسم اختتامیه خبر داد و گفت: شعر برگزیده این جشنواره در یک لوح سنگی حکاکی و در یکی از بوستان‌های تهران و نیز یکی از صحن‌های حرم امام حسین (ع) نصب خواهد شد.

وی عنوان کرد: مراسم اختتامیه جشنواره نهم شهریور ساعت 17 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از روسای قوای جمهوری اسلامی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

چاپ 40 اثر برگزیده در کتاب «بر آستان»
همچنین در این نشست، قاسم صرافان، دبیر علمی جشنواره در سخنانی مهمترین هدف برگزاری این جشنواره را ایجاد انگیزه برای سرایش اشعار باکیفیت آیینی عنوان کرد و گفت: سال‌ها چنین جشنواره‌ای در حوزه شعر نداشتیم.

وی درباره روند داوری آثار افزود: 460 اثر به مرحله نیمه نهایی رسیدند و پس از داوری 77 شعر به مرحله نیمه نهایی و داوری تخصصی‌تر راه یافتند و در نهایت 16 اثر به مرحله نهایی رسیده‌اند که در مراسم اختتامیه از 10 اثر برتر تقدیر خواهد شد.

صرافان همچنین از چاپ 40 اثر برتر فارسی در کتابی به نام «بر آستان» خبر داد و گفت: این کتاب در روز اختتامیه رونمایی خواهد شد. همچنین آثار انگلیسی نیز پس از مراسم اختتامیه در کتابی مجزا منتشر می‌شوند.

همچنین در این نشست، علی فروزان‌فر، دبیر اجرایی جشنواره در سخنانی عنوان کرد: به برگزیدگان جشنواره علاوه بر جایزه نقدی تندیس و نشان خاصی با عنوان «آستان» اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره تنها توسط یک سازمان انجام نشده بلکه سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله حوزه هنری استان تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری، عتبه حسینی، همراه اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز اسلامی آفریقا در آن مشارکت دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها