سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
سومین سالگرد زنده‌یاد محمد کلاری برگزار شد

مراسم سومین سالگرد محمد کلاری، پیشکسوت صنعت چاپ با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ و پیشکسوتان این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم سومین سالگرد درگذشت محمد کلاری، رئیس پیشین اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و از پیشکسوتان صنعت چاپ با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران، مراسم داود شایسته خصلت، پیشکسوت صنعت چاپ بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و جمعی از پیشکسوتان این صنعت صبح امروز سه‌شنبه (11 مرداد) برگزار شد.
 
 شجاع، در سخنانی با بیان اینکه مرحوم کلاری در صنعت چاپ خدمات زیادی انجام داده است، گفت: زنده یاد کلاری با تمام جفاهایی که به او شد حق بزرگی به گردن صنعت چاپ دارد و زحمات زیادی برای این حوزه کشیده است. بسیاری از نمایندگان پیشین مجلس، صنعت چاپ ایران را با نام محمد کلاری می‌شناسند و می‌توان گفت که صنعت چاپ با نام او عجین شده است.
 
شجاع با بیان اینکه افرادی مثل محمد کلاری و سید‌علی مدنی از صنعت چاپ حذف شدنی نیستند، عنوان کرد: زنده‌یاد کلاری می‌توانست با توجه به اختیاراتی که دارد بیش از 100 ورق ماشین‌آلات چاپ برای خود مهیا کند؛ اما هرگز چنین کاری نکرد و امروز از او جز یک خانه باقی نمانده است.
 
وی با طرح این موضوع که زنده‌یاد کلاری به‌عنوان بزرگ صنعت چاپ تا زمانی که در اتحادیه بود با همه فعالان این صنعت از سراسر کشور در ارتباط بود، گفت: همه نماینده‌ها و تشکل‌های چاپ زمانی که از استان‌ها به تهران می‌آمدند میهمان زنده یاد کلاری بودند و در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران همیشه به روی آن‌ها باز بود و برای حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کرد.
 
شجاع همچنین خود را شاگرد مرحوم کلاری خواند و گفت: زمانی که او از کار در اتحادیه کنار رفت، نزد بسیاری از فعالان صنف، محبوب‌تر شد. زنده یاد کلاری به‌عنوان نماینده بخش خصوصی همیشه از صنعت چاپ حمایت می‌کرد و به‌دنبال تحقق خواسته‌ها مطالبات و نیازهای آن‌ها از مسئولان بود.
 
وی با گرامی‌داشت یاد و خاطره زنده‌یاد کلاری گفت: رعایت حرمت پیشکسوتان همچون رعایت حرمت پدر و مادر، واجب است و باید یاد بزرگانی چون او را همیشه زنده نگه داریم و به آن‌ها احترام بگذاریم.
 
                    

مردی خوش‌اخلاق و خنده‌رو
در ادامه این مراسم داود شایسته خصلت، با اشاره به آیه ۲۶ سوره آل عمران گفت: خداوند به هر کس بخواهد عزت می‌دهد و هر کس را بخواهد خار می‌کند، اکنون که پس از ۳ سال چنین جمعی در مراسم سالگرد زنده یاد کلاری حضور دارند نشان می‌دهد که بزرگی هرکس دست خداوند است.
 
وی ادامه داد: هر فردی در دوران خدمت خود ممکن است، حرف‌ها و نقدهای زیادی بشنود؛ اما آنکه عزت می‌دهد شخص دیگری است و اینکه امروز همه از زنده یاد کلاری به نیکی یاد می‌کنند نشان‌دهنده عزت اوست.
 
شایسته‌خصلت، خوش‌اخلاقی و خنده‌رویی را ویژگی بارز زنده یاد کلاری دانست و افزود یکی از کارهای مهم او راه‌اندازی «کاروان مهربانی» بود که با هدف بزرگداشت و نکوداشت پیشکسوتان صنعت چاپ انجام شد و حرکت شایسته‌ای در صنف چاپ به شمار می‌آید.
 
به گفته وی، تجلیل از بزرگانی که سال‌ها در این صنف خدمت کردند بسیار خوب است؛ اما سعی کنیم تا زنده هستند حال و احوال آن‌ها را بپرسیم و از آن‌ها تجلیل و تقدیر کنیم. زنده یاد کلاری کسی بود که زندگی را با خوبی معرفت و صداقت گذراند و می‌تواند الگوی برای دیگر فعالان این صنعت باشد.
 
با همکاری منافع بیشتری نصیب ما می‌شود
 عابدین، به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم، با ذکر خاطره‌ای از زنده یاد کلاری در دوران کودکی و نوجوانی صحبت‌های خود را آغاز کرد. وی گفت: زمانی که وارد این کار شدم همواره حمایت‌های پدرانه زنده‌یاد کلاری را داشتم که به عنوان یک دوست خوب و بزرگتر و فردی آگاه هر آنچه که می‌دانست را در اختیار دیگران می گذاشت.
 
عابدین ادامه داد: در دوران مدیریت او بر اتحادیه چاپخانه‌ها طوری بار آمدند که با هم همکاری کنند  و هوای همدیگر را داشته باشند، الگوی ما در صنعت چاپ زنده یاد کلاری است که به ما یاد داد با همکاری کردن زیستن بهتر است و منافع بیشتری نصیب ما می‌شود.
 
 رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ همچنین پیشنهاد داد: بهتر است روزی را با عنوان گرامیداشت همه درگذشتگان صنعت چاپ در نظر بگیریم و «کاروان مهربانی» نیز بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرد.
 
محمد نجفی، حسین محمدی و بهمن پورمند از فعالان صنعت چاپ دیگر افرادی بودند که در این نشست به ذکر خاطره از زنده یاد محمد کلاری پرداختند.
 
محمد کلاری ۱۶ مردادماه ۱۳۹۸ درگذشت.


          
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها