سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
کتاب موثرترین ابزار برای فرهنگ‌سازی و تحول فرهنگی است

امیر سرتیپ سهرابی تاکید کرد که هنوز موثرترین ابزار برای فرهنگ‌سازی، انتقال پیام، فرهنگ‌سازی و تحول فرهنگی کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجلیل از ناشران برتر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

امیر سرتیپ «نبی سهرابی» در این مراسم حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را راویان نهضت کربلا دانست و با تاکید بر اینکه حضرت زینب و امام سجاد موجب ماندگاری روایت کربلا در تاریخ شدند، اظهار داشت: علت ماندگاری حادثه عاشورا در ۱۴۰۰ سال گذشته که هرچه از آن می‌گذرد به گرمی و حرارت آن افزوده می‌شود، نوع حماسه و شهادت است که فقط برای رضای خدا و عدالت و احیای دین الهی حادث شده است، اما راویان نیز موجب جاودانه شدن این حادثه شدند.

وی با تاکید براینکه روایت حادثه عاشورا به اندازه اصل عاشورا مهم است، افزود: اگر روایت درستی از عاشورا صورت نمی‌گرفت ما اکنون از نهضت عاشورا خبری نداشتیم لذا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) نیز الگو گرفته از حماسه حسینی بود. امام (ره)، انقلاب اسلامی را به سبک نهضت امام حسین (ع) شروع کرد و به سبک ایشان آن را به پیروزی رساند و دفاع مقدس مقدس ما در مقابل تجاوز دشمن که همه دنیای استکبار آمده بود انقلاب اسلامی را نابود کند با استفاده از الهام حادثه عاشورا توسط امام راحل مدیریت شد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به رویکرد مردمی دفاع مقدس اشاره کرد و تاکید کرد: امام خمینی (ره) با تدبیر آگاهانه مردم را به صحنه آورد و پشتیبان نیرو‌های مسلح قرار داد و توانست دشمن را از سرزمین‌مان از بیرون کند و این الگوگیری از حادثه عاشورا کار بزرگی بود.

امیر سرتیپ سهرابی در ادامه با طرح این پرسش که تداوم ثمرات و اثرات دفاع مقدس چگونه میسر خواهد بود، گفت: چگونه ما می‎توانیم از اثرات و ثمرات دفاع مقدس که پیروی از ولایت بود و مردم پیروی کامل از ولایت فقیه انجام دادند تا انقلاب و کشور حفظ شود و دشمن بیرون رود را ثبت کنیم. اتحاد کلمه در دوران دفاع مقدس مثال زدنی بود و مردم در این سال‌ها وحدتشان را حفظ کردند و مردم پیروی از حماسه اباعبدالله الحسین (ع) را الگو قرار دادند و شهدای ما به پیروی از شهدای کربلا به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و این انگیزه کمی نبود و دارای ارزش بسیاری است و امروز قصد داریم این ارزش‌ها را با جامعه امروز معرفی کنیم.

وی کتاب را اولین و مهم‎ترین ابزار مورد استفاده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: کتاب موجب فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی می‌شود تا دست‌مایه دیگر فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «ما باید درباره دفاع مقدس متن تهیه کنیم؛ اگر متن ما خوب و فاخر باشد آن وقت می‎توان نمایشنامه و فیلم سینمایی و شعر تولید شود»؛ اگر ما کتاب خوب داشته باشیم جریان فرهنگی شکل خواهد گرفت لذا هنوز هم کتاب موثرترین ابزار برای فرهنگ‌سازی برای انتقال پیام، فرهنگ‌سازی و تحول فرهنگی است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به جهش تولید کتاب در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های تهیه کتاب در بنیاد حفظ آثار و ادارات کل ما از گذشته تاکنون ۱۰ برابر افزایش داشته است و این روند در سال ۱۴۰۰ چشم‌گیر بوده است به‌گونه‌ای که در تولید کتاب ۱۷۰۶ اثر تولید شده است.

امیر سرتیپ سهرابی با تاکید براینکه باید تلاشمان در حوزه کتاب را بیشتر کنیم، افزود: باید تعداد کتاب‌های منتشر شده حوزه دفاع مقدس افزایش داشته باشد لذا ما به آمار‌های سال ۱۴۰۰ راضی نیستیم چراکه همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند ما بایستی تا سال‌های سال از این منبع جوشان فرهنگی دفاع مقدس استفاده کنیم چراکه تا ده‌ها و صد‌ها سال باید از برکات فرهنگی دفاع مقدس بهره گرفت و در این مسیر کتاب بهترین ابزار انتقال فرهنگ است.

وی به رویکرد تولید کتاب صوتی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه کتاب صوتی به دلیل سهولت در استفاده مورد استقبال بیشتری است، گفت: درخواست داریم همزمان با تولید کتاب‌های چاپی، تولید کتاب صوتی نیز در دستور کار باشد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس توجه به تولید کتاب‌های نقش استان‌ها در دفاع مقدس را ضروری دانست و با تاکید براینکه ادارات کل حفظ آثار باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند تا نقش استان‌ها در دفاع مقدس تبیین شود، اظهار داشت: برای جمع‌بندی ملی این موضوع تولیدات استانی بسیار ارزشمند است و بحث آموزش نوقلمان و جوانان و نوجوانان در این زمینه مهم است که دوست داریم این موضوع در استان‌ها جدی گرفته شود.

امیر سرتیپ سهرابی افزایش تولیدات ادبی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: آمار کتاب‌ها در تمام استان‌های حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باید به هر استان ۶۰ کتاب برسد؛ ما باید آمار کتاب‌های منتشر شده را افزایش دهیم چراکه حوزه دفاع مقدس بسیار گسترده است و در این زمینه چاره‌ای جز افزایش تولید کتاب نداریم تا بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را به جامعه عرضه کنیم.

وی به کم‌کاری ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: تولیدات ادبیات دفاع مقدس در حوزه کودک و نوجوان به‌اندازه‌ای که لازم است، نیست. از تمام مدیران سراسر کشور درخواست داریم در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و دفاع مقدس بیشتر تلاش کنند.

در پایان این مراسم امیر سرتیپ «نبی سهرابی» از همسر شهید مدافع حرم «حسینعلی پورابراهیمی درگاه» و نویسندگان و ناشران برتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تقدیر به‌عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها