سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
سنایی عزنوی از معروف‌ترین شاعران عاشورایی اهل سنت است

حكيمه مرتضی‌پور، شاعر آئينی و طلبه در نشست «شكوه شعر آئينی» با موضوع بررسی عاشورا در ادبيات كلاسيک گفت: مذهب تشیع، مهم‌ترین جايگاه شعر عاشورایی است؛ البته اهل تسنن هم شاعران عاشورایی برجسته زيادی دارند؛ از‌جمله سنايی غزنوی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، به همت محفل ادبی «پيام يار» شهرستان سلماس و به‌مناسبت روز بزرگداشت شعر و ادبيات آئينی ویژه‌برنامه «شكوه شعر آئينی » با موضوع بررسی عاشورا در ادبيات كلاسيک با حضور سميرا  ساعدی، دبير محفل ادبی و حكيمه مرتضی‌پور، شاعر آئينی و كارشناس زبان و ادبيات استانبولی و طلبه و فعال حوزوی در كتابخانه عمومی شهيد بهشتی سلماس برگزار شد.

در ابتدای برنامه سميرا ساعدی، دبير محفل ادبی «پيام يار» كتابخانه عمومی شهيد بهشتی شهرستان سلماس به خوانش بخشی از غزل تركی علی آقا واحد با عنوان «واقعه عاشورا» از ديوان غزليات وی پرداخت.

ساعدی، ضمن اشاره به اشعار عاشورايی گفت: اشعار عاشورايی در قالب‌های مختلف، سروده شده است و آنچه اين اشعار را از ديگر اشعار آيينی متمايز می‌كند، محتوا و موضوع آن‌ها است كه بايد در حال و هوای واقعه بزرگ عاشورا سروده شود.

مرتضی‌پور، مهمان برنامه ضمن معرفی شاعران ادبيات كلاسيک با موضع عاشورا شعر به بررسی اشعارشان پرداخت و گفت: شاعران قبل از دوران صفويه به‌علت خفقان و دوران تقيه‌ای كه بود معمولا اشعارشان را به‌صورت ايهام و اشاره می‌سرودند ازجمله آن‌ها می‌توان به كسايی مروزی و ناصر خسرو و حافظ شيرازی اشاره كرد.

وی با بررسی چند غزل از غزليات اين شاعران و با خوانش بخشی از آن‌ها مطلع «زان یارِ دلنوازم شُکریست با شکایت گر نکته دانِ عشقی بشنو تو این حکایت» بيان کرد: حافظ به علت تقيه با نازک‌بينی، تمام واقعه عاشورا را به تصوير كشيده است.

مرتضی‌پور افزود: اشعار آئينی و عاشورايی را به چهار دوره می‌توان تقسيم كرد كه دوره اول از قرون اوليه شعر فارسي قبل از دوران صفوی است كه به خاطر خقگان و دوران تقيه با ايما و اشاره شعرمی‌سرودند.

وی ادامه داد: دوره دوم، دوره صفوی كه دوره شكوه شعر عاشورايی است. شاعران با قدرت تمام به بيان خود واقعه عاشورا پرداخته‌اند و دوره سوم بعد از دوران صفويه است كه به بيان خود واقعه عاشورا از محوريت اشعار خارج و تبيين تأثير واقعه عاشورا در دين و زندگی در قالب شعر می‌پرداخته‌اند و دوره معاصر كه تمام ابعاد عاشورا در قالب شعر بيان شده است.

این شاعر آئينی و كارشناس زبان و ادبيات استانبولی گفت: مذهب تشیع، مهم‌ترین جايگاه شعر عاشورایی است؛ البته اهل تسنن هم شاعران عاشورایی برجسته زيادی دارند؛ از‌جمله سنايی غزنوی.

این شاعر در انتهای برنامه، اشعاری از كسايی مروزی كه نخستین شاعر عاشورایی است،  همچنين ناصر خسرو و قطران تبريزی و محتشم كاشانی و مقبل اصفهانی خواند؛ شاعران ترک‌زبان نیز به خوانش بخشی از اشعار عاشورايی محمد فضولی، دل‌ريش و شهريار پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها