دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
بهره‌مندی از ظرفیت 100 هزار هیات مذهبی برای ترویج کتاب

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین قمی، در مراسم معارفه مدیر‌عامل «بنیاد کتاب» سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اهتمام جدی به مقوله کتاب و کتابخوانی گفت: اگر هیات‌های مذهبی، شامل ۱۰۰ هزار هیات، پای کتاب بیایند، از‌جمله در توزیع، ترویج، فروش‌ و‌ حتی الهام‌ در تولید محتوا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ می‌توان به این سرمایه‌های بزرگ حساب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین تکریم و معارفه مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت‌‌الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسراحمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، علی رمضانی، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، مجد‌الدین معلمی، مدیر‌عامل جدید بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی، محمد‌حمزه‌زاده، مدیر‌عامل پیشین بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف، رئیس پیشین حوزه هنری، دوشنبه‌(۱۰مرداد‌ماه) درتالار تماشاخانه «مهر» حوزه هنری برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین قمی، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهدا، درباره ویژگی‌های محمد‌حمزه‌زاده، گفت: آقای حمزه‌زاده را دارای نبوغ می‌دانم. خوشحالم که شاهد آثار موثر و جدید از ایشان خواهیم بود. بعد از اینکه مسجل شد، از حضور ایشان محروم هستیم، مهم بود چه‌کسی در تراز ایشان کار را بپذیرد.‌ این نگرانی، یک دلیل بیشتر ندارد، باید کتاب را جدی بگیریم، به‌ویژه اینکه در زمانه‌ جهاد تبیین قرار داریم. اگر بنا شده جهاد تبیین را جدی بگیریم که البته چاره‌ای جز این نداریم، باید کتاب را جدی بگیریم. هرچند استقلال حوزه هنری را فرض می‌دانیم و مراعات می‌کنیم، از آقای دادمان به صراحت می‌خواهم از ظرفیت‌های سوره مهر و کجاوه برای کمک به آقای معلمی استفاده کنند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی با دستگا‌های حاکمیتی از‌جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌‌ها بنا بر هم‌افزایی دارد؛ بنابراین با حوزه هنری به‌عنوان یکی از نهاد‌های مهم در عرصه جهاد تبیین، این تقاضا وجود دارد. اگر کمک کنیم، می‌توانیم اهتمام به کتاب را به ثمر برسانیم.  
   
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: گاهی فکر می‌کنم، برای کتاب فصل محاکمه عجیب و غریبی در نظر می‌گیرند؛ چراکه آن‌طور که باید اهتمام به خرج ندادم. همه سرمایه‌های مستقیم ‌و مرتبط سازمان تبلیغات اسلامی را به کمک می‌گیریم تا این اهتمام به کتاب، تفاوتی در احوال فرهنگی رقم بزند. اگر هیات‌های مذهبی، شامل ۱۰۰ هزار هیات، پای کتاب بیایند، از‌جمله در توزیع، ترویج، فروش‌ و‌ حتی الهام‌ در تولید محتوا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ می‌توان به این سرمایه‌های بزرگ حساب کرد.  
 
             

در ادامه این مراسم دادمان ضمن گرامیداشت ایام عزاداری سیدالشهداء و آرزوی توفیق برای مدیرعامل جدید بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هم‌افزایی بین حوزه هنری و بنیاد کتاب، به‌طور طبیعی هم مورد انتظار است و به امید خدا برای در حوزه کتاب و نشر برکات زیادی خواهد داشت. حضورم در این جلسه، بیشتر از باب تکریم ‌مرد بزرگی است که از چهارسال پیش افتخار آشنایی مستقیم با او را پیدا کردم؛ بدون تعارف، ‌حقیقتا از ایشان یاد گرفتم.

وی افزود: به‌زعم من، مدیر موفق درعرصه فرهنگ‌و‌هنر باید واجد سه ویژگی باشد. نخست مماس و نزدیک به خلق هنری باشد؛ اگر هم تجربه مستقیم خلق هنری ندارد، مماس باشد با این فصل و تجربه زیسته‌اش در این فضا رشد کرده باشد. آقای حمزه‌زاده، در کاملترین حالت، دارای این ویژگی هستند.  

رئیس حوزه هنری ادامه داد: دومین ویژگی یک مدیر موفق فرهنگی، داشتن «ذهن راهبردی» و قدرت طراحی است؛ به‌عبارت دیگر هدف را خوب بشناسد، محیط را خوب بفهمد طرحی اجرا شود که به‌خوبی به‌پیش برود. ‌انتشارات سوره مهر در دوره مسئولیت ایشان به بلوغ رسید. فعالیت این سوره مهر، در دوره موفق آقای مومنی‌شریف نشان می‌دهد با عنصر راهبردی در حوزه‌ فرهنگ مواجه هستیم‌. در چند سال اخیر، هر وقت خواستم برای مباحثه درباره اتخاذ یک تصمیم راهبردی وقت خواستم، همیشه این مباحثه برای من مفید بود. همواره به این فهم و قدرت طراحی، قدرت ساخت و برساخت یک نهاد فرهنگی، غبطه خوردم.‌

دادمان در تشریح دیگر ویژگی‌های مدیر موفق فرهنگی بیان کرد: ویژگی بعدی شخصیت مربی و قدرت معلمی است. در عرصه مدیریت فرهنگی، ‌اگر مدیر واجد روحیه مربیگری و معلمی نباشد، کاری به جلو نمی‌رود چراکه در میدان، ستاد و صف، باید خلق کند. مدیر در این حوزه باید بگیرد تا به پیش‌ببرد؛ بنابراین اتکا به کار تربیتی و ‌تعلیمی ابلاغ، دستور‌العمل، اجبار، جوابگو نیست و سرمایه انسانی است کار را به سرانجام می‌رساند.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ویژگی‌های محمد حمزه‌زاده گفت: تاریخ شفاهی حوزه هنری نشان می‌دهد، آقای حمزه‌زاده یک معلم و مربی مهربان است. ‌خطاب‌ «عزیزم‌های» ایشان زبان‌زد تک‌تک همکاران در حوزه هنری است. ‌علاوه ‌بر این سه ویژگی، با مدیری خلاق و نوآور مواجه هستیم. ایشان خطوط قرمز و سبز را در عرصه فرهنگ و هنر می‌شناسند از‌جمله  ویژگی خوب این مدیر که به‌نظر می‌رسد، خلاء برخی از ماست. وی متمرکز و متوجه بر مخاطب است؛ در‌حالی که بسیاری صرفا بر «تولید» متمرکز هستند اما همواره موضوع اصلی مباحثات با آقای حمزه‌زاده، این پرسش بود که کار چطور قرار است به مخاطب عرضه شود؟
 
تجربه همکاری‌ با آقای حمزه‌زاده، افتخار است.‌ ناراحتم که این توفیق از من سلب شد و همه باعث و بانی این موضوع نیز گلایه دارم و به همین حد اکتفا می‌کنم. بی‌تردید ایشان به‌عنوان نویسنده‌ای چیره‌دست در عرصه‌ای که انتخاب کرده‌‌اند، برای فرهنگ وهنر انقلاب، مایه‌برکت خواهند بود.  


              
در ادامه این‌مراسم، محسن مؤمنی شریف، نویسنده و رئیس سابق حوزه هنری گفت: اواخر دهه ۷۰  در حوزه نشر با یک بحران رو به رو بودیم. در گفت‌و‌گو با بعضی از بزرگان حوزه نشر اسلامی این موضوع مطرح شد که حوزه نمی‌تواند به‌دنبال انتشار کتاب باشد اما در همان روزها، آقای حمزه‌زاده پای کار آمدند و اوضاع را در دست گرفتند. به مرور و در مدت کوتاهی، انتشارات حوزه هنری به مزیت آن  تبدیل شد. سوره مهر که تاسیس شد، الهام‌بخش حوزه کتاب در میان اهالی انقلاب اسلامی شدیم. همه این موفقیت‌ها را مدیون مدیریت آقای حمزه‌زاده هستیم.
وی افزود: بی‌تردید برای جایگاه والایی که ادبیات انقلاب اسلامی به‌ویژه در حوزه ادبیات مقاومت را مدیون آقای حمزه‌زاده هستیم. اگر سوره مهر نبود، خیلی از کتاب‌هایی که امروز به آن‌ها افتخار می‌کنیم نبودند این نکته بسیار مهم است که باید به شکل ویژه‌ای به آن پرداخت.
 
مؤمنی شریف درباره «بنیاد کتاب» سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: حجت‌الاسلام قمی از نخستین روزهای ورود به این سازمان همواره با شعار هم‌افزایی و توانمندی‌های سازمان در حوزه مختلف تاکید داشتند. سازمان تبلیغات اسلامی یکی از بازیگران بزرگ عرصه کتاب در حوزه نشر است اما در حوزه عمل این امکانات چندان در اختیار حوزه کتاب نبوده است؛ در حالی‌که در همه حوزه‌ها اعم از تولید محتوا، سازمان تبلیغات بسیار خوب است.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی از امکانات قابل توجهی در حوزه نشر برخوردار است.از‌جمله پنج انتشارات زیر نظر این سازمان فعالیت می‌کند همچنین یکی از بزرگترین چاپخانه‌ها زیر نظر این سازمان است؛ در حوزه فروشگاهی نیز این سازمان دست‌پر است. چند سایت و سامانه معتبر نیز در این حوزه داریم؛ اما آن اتفاق بزرگ نیفتاده است. همه اینها دست به دست هم دادند تا ما به یک بنیاد برای سیاست‌گذاری و برنامه گذاری برسیم. در طراحی ساختار و تدوین سند راهبردی برای «بنیاد کتاب» آقای حمزه‌زاده فعالیت‌های قابل توجهی را انجام دادند.
 
وی درباره مدیر‌عامل جدید «بنیاد کتاب» گفت: مجدالدین معلمی، جایگزین خوبی برای محمد حمزه‌زاده است. وی سال‌ها در سطح ملی، در حوزه کتاب، فعالیت داشتند و کتابخوان حرفه‌ای هستند، ذائقه مخاطب را می‌شناسند و در زمان مسئولیت در حوزه هنری با عرصه تولید کتاب و محتوا از نزدیک آشنا شدند. آقای معلمی از امیدهای کشور در حوزه‌های مدیریتی هستند. مدارا و ایستادگی از ویژگی‌های ایشان است.

مؤمنی شریف با بیان اینکه رصد آینده از وظایف بنیاد کتاب است، گفت: رصد آینده در اساسنامه بنیاد درج شده است. وضعیت ایران در نشر بین‌الملل، متأسفانه مناسب نیست. فاصله بسیاری با جایگاه ویژه خودمان داریم. برای رسیدن به جایگاه واقعی در این عرصه از‌جمله وظایف، بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی است.

               
محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل پیشین بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم امیر‌حسین‌فردی با اشاره به جریان تاسیس بخش انتشارات حوزه هنری، گفت: در این سال‌ها اگر خدمتی اتفاق افتاده است با همکاری افراد زیادی محقق شده است.    

وی ضمن بیان خاطره ورود به عرصه نویسندگی گفت: هرچند در حوزه نشر از نظر تعداد توسعه پیدا کرده‌ایم، در حوزه نویسندگی به‌ویژه در ادبیات کودک و نوجوان متأسفانه وضعیت خوبی نداریم؛ به‌عبارت دیگر زمین را به محتوای خارجی واگذار کرده‌ایم. بنابراین وضعیت فعلی در این عرصه، همچنین کاهش توان جسمانی و کم شدن حوصله برای برنامه‌های اجرایی و البته کشش به نوشتن موجب شد تا از این فضا فاصله بگیرم.

حمزه‌زاده با تاکید بر انتخاب معلمی به‌عنوان مدیر‌عامل جدید بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اقای معلمی از نظر توانایی نزدیک‌ترین فرد برای حضور در بنیاد کتاب. امید‌ارم با توجه به ویژگی‌های مربی‌گری آقای معلمی، مجموعه ظرفیت‌های سازمان انسجام مجدد را پیدا کند.

               
معلمی در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از بازگشت به فضای کتاب وکتابخوانی گفت: کتاب، حذف شدنی نیست و صحبت کردن درباره اهمیت کتاب، کار گزافی است به‌ویژه اینکه معجزه آخرین پیامبر خدا، کتاب است.

وی با بیان اینکه کتاب باید رسانه سازمان تبلیغات باشد افزود:  ماموریت اول و آخرم تحقق مطالبات رهبر انقلاب در حوزه کتاب قرار داد‌ه‌ام. می‌دانیم که سفارش همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی کتاب و کتابخوانی است. ایشان درباره حوزه کتاب سفارش‌های بسیار زیادی در ترجمه معکوس، ترویج، توزیع و تولید کتاب داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها