شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
دولت از ناشر سرمایه‌گذار و تولید‌کننده حمایت می‌کند/کدام ناشران از دریافت کاغذ محروم می‌شوند؟

یاسر احمد‌وند، در جریان سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان همدان در جمع فعالان حوزه کتاب، چاپ و نشر حاضر شد و درباره مساله کاغذ گفت: اگر ناشری از مولف برای چاپ کتاب پول دریافت می‌کند، حق دریافت کاغذ ندارد. دولت به ناشری کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری کرده و کتاب تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به استان همدان در جمع فعالان حوزه کتاب، چاپ و نشر حاضر، در جریان دغدغه‌، انتقادات و پیشنهادات آن‌ها قرار گرفت و درباره راه‌های ارتقا و رشد صنعت چاپ سخن گفت.

احمدوند با تاکید بر ظرفیت‌های استان همدان در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: ظرفیت‌های بالقوه استان همدان، بسیار بیشتر از ظرفیت‌های بالفعل آن است. این ظرفیت در ابعاد مختلف، به‌ویژه در حوزه منابع انسانی ازجمله چهره‌های فرهنگی مستعد، باسواد، هنرمند وجود دارد. بزرگترین کاری که باید انجام شود، ایجاد زمینه‌ برای بروز و شکوفایی آن‌ها است؛ چراکه بزرگترین ماموریت و وظیفه به حساب می‌آید.

وی افزود: علاقه‌مند بودم در این جلسه درباره مسائل و مشکلات و رویکردهای فرهنگی استان بیشتر بشنوم، اما عمده زمان به مسائل اقتصادی و معیشتی که متاسفانه گریبانگیر بخش‌های مختلف است، صرف و فرصت کافی برای پرداختن به مسائل کلان حوزه فرهنگ استان، کمتر ایجاد شد. درباره مسائل کلان کشور باید زیاد حرف بزنیم. گزاره‌ای وجود دارد؛ «اگر پول باشد، مسائل فرهنگی حل می‌شود.» به‌عنوان مثال کتاب گران است و مردم نمی‌خرند. آیا پولدارها بیشتر کتاب می‌خوانند؟ آیا نرخ طلاق در خانواده‌های پولدار کمتر است؟ آیا مسائل فرهنگی خانواده و جامعه پولدارها کمتر است؟ اینگونه نیست که اگر به جامعه، پول تزریق کنیم مسائل فرهنگی حل شود؛ قطعا چنین نیست.

                 
وی افزود: حمایت‌های مالی در حوزه فرهنگ اساسا اولویت ندارد؛ اتفاقا پیدا کردن راهکارها که در گفت‌وگو پدیدار می‌شود، می‌تواند حوزه فرهنگ را به پش ببرد. این مثال را عرض کنم که معنای کلام بیشتر روشن شود. چند روز گذشته یکی از انبارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید کردم. در این انبار  کتاب‌هایی نگهداری می‌شود که جهت حمایت از ناشرین خریداری شده است. 28 میلیارد تومان در این انبار موجودی کتاب بود. بسیاری از این کتاب‌ها را حتی برای اهدا هم نمی‌برند و به‌عنوان هدیه هم نمی‌پذیرند. اگر به جای 28 میلیارد 200 میلیارد خریده بودیم آیا مسائل فرهنگی کشور حل می‌شد؟

وی ادامه داد: تزریق پول و افزایش اعتبار با روش‌های مرسوم لزوما منجر به اتفاق فرهنگی نمی‌‌شود. زمانی فکر می‌کردند که اگر در شهر اتوبان‌های بزرگ و طبقاتی و برج‌ و ساختمان‌ها احداث شود، شهر پیشرفت کرده است اما اینگونه نبود. با این اقدامات، شهر قشنگ شد اما حوزه فرهنگ پیشرفت نکرد، آدم‌ها فرهنگی‌تر، کتابخوان‌تر و طبیعت‌دوست‌تر نشدند.


معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی بیان کرد: در سنین کودکی در یکی از روستاهای ملایر می‌زیستم، برق و حتی آب لوله‌کشی نداشت؛ اما کتابخوانی و شاهنامه‌خوانی و حمله حیدری خواندن رونق داشت. آیا امروزه با افزایش امکانات، رفتارهای فرهنگی پیشرفت داشته است؟ تنها راه رشد فرهنگی، داشتن امکانات و سرمایه نیست؛ بلکه پول تنها یکی از لوازم آن است. علت سختی کار در این حوزه این است که در آن انسان تربیت می‌شود. «توصیه به صبر‌» و «توصیه به حق» روش تربیتی است؛ رفتار فرهنگی ما باید مبتنی بر توصیه باشد نه امر.

وی یادآور شد: اگر همه امکانات مالی فراهم بود، آیا روش فرهنگی، به رشد فرهنگی منجر می‌شود؟ به نظرم اینگونه نیست. در صندوق اعتباری هنر، 90 هزار نفر عضویت دارند و حمایت می‌شوند. اگر این رقم به 500 هزار نفر هم برسد، مطمئنا این مسائل همچنان وجود دارد. دولت وظیفه دارد، برای ارتقاء و توسعه چنین مواردی بکوشد اما این‌ها مسائل را حل  و نیازها را برطرف نمی‌کند.

وی با اعلام حمایت از برگزاری کلاس‌های نویسندگی با حضور استادان کشوری، گفت: مصرف کاغذ در حوزه نشر، بیش از سه‌میلیون بند است، موجودی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 5درصد این میزان است. طبیعی است که نمی‌توانیم نیاز نشر کشور به کاغذ را برطرف کنیم.

احمدوند گفت: به‌طور طبیعی با اولویت دادن به موضوعات، تخصیص کاغذ انجام می‌شود. در بسیاری از شهرها و استان‌ها ناشران کاغذ دریافت کرده‌اند. اگر ناشری از مولف برای چاپ کتاب پول دریافت می‌کند، حق دریافت کاغذ ندارد. دولت به ناشری کمک می‌کند که سرمایه‌گذاری کرده و کتاب تولید می‌کند.


وی بیان کرد: مسائل حوزه چاپ، اعم از مالیات، تسهیلات، نوسازی ماشین‌آلات فرسوده، صادرات، جشنواره‌ها و ... را به‌صورت هفتگی بررسی می‌کنم. دغدغه من این است که حوزه چاپ، رشد کند. ظرفیت وزارت قرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از چاپ کم است. برای پیگیری رفع مشکلات و موانع هر آنچه که داریم را صرف خواهیم کرد. مراحل نهایی شورای سیاستگذاری در حال انجام است و نمایندگان استان‌های مختلف ازجمله استان همدان در این شورا حضور خواهند داشت. به‌طور طبیعی، ترسیم سند توسعه صنعت نشر در ابعاد مختلف اعم از توسعه صادرات، آموزش و ... در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه  «چاپ» حوزه مادر در صنعت نشر است، گفت: به همین دلیل اعتقاد دارم که این حوزه باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بماند. به‌زودی چاپخانه‌داران برای گفت‌وگو با تجار و صاحبان صنایع سفری به عراق و روسیه خواهند داشت و تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء خواهد رسید.


 

از احداث شهرک صنعتی چاپ در همدان حمایت می‌کنیم
احمدوند افزود: پیگیر جزئیات مسائل  شهرک‌های صنعتی چاپ قم و مشهد هستم. در استان همدان نیز این زمینه برای  ایجاد شهرک صنعتی چاپ وجود دارد تا شرایط مناسبی ایجاد شود. تمام اراده به این معطوف است که این حوزه تقویت شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیران صنعت و اقتصاد برای تسهیلات و مالیات برای فعالان حوزه چاپ گفت‌وگو داشته‌اند. امیدواریم اتفاقات مثبتی رخ دهد.

 

وی تاکید کرد:  تقویت انجمن‌های ادبی حمایت از آن‌ها در اولویت قرار خواهد گرفت. دولت به حوزه شعر توجه جدی دارد و دستورهایی برای کمک و حمایت و گشایش در این حوزه صادر شده است. تقویت خانه شعر و ادب استان، رویکرد اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد؛ معاون امور فرهنگی وزیر نیز در این زمینه کمک خواهیم کرد. تجلیل و تکریم درخور از مفاخر  صورت گیرد. مهم‌تر از تجلیل و تکریم، احیا و ترویج آثار آنان است.
 
در ادامه احمدوند ضمن بازدید از موزه صنعت چاپ استان همدان، گفت: فرصت خوبی دست داد که بازدیدی از این مجموعه که با همت بخش خصوصی و کمک اداره کل ارشاد استان همدان این موزه ایجاد شده، داشته باشیم. نمونه‌ای از همراهی، همکاری و همدلی بخش خصوصی و دولت در اینجا تبلور پیدا کرده است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم این تجربه خوب در شهر همدان، تبدیل به اقدام ملی شود و در سایر استان‌ها نیز توسعه پیدا کند. تاسیس این موزه، کاری قابل الگوگیری و نمونه‌برداری برای سایر استان‌ها است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این مجموعه، گفت: انشاءالله با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موزه صنعت چاپ استان همدان توسعه بیشتری پیدا کند و به محلی برای بازدید، آموزش و ارتقاء صنعت چاپ در کشور تبدیل شود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها