چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
«عمارت هیتلر» روایت تاریخ مغفول آذربایجان است

جعفر پوررضوی، نویسنده و منقد ادبی گفت: نکته جالب کتاب «عمارت هیتلر» توجه به تاریخ مغفول آذربایجان از‌جمله حضور آلمان‌ها طی جنگ جهانی دوم و اتفاقاتی است که در این دوره می‌افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، مراسم رونمایی از کتاب «عمارت هیتلر» چهارشنبه(5 مرداد‌ماه) با حضور اهالی ادبیات در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.
 
جعفر پوررضوی، نویسنده و منقد ادبی در این مراسم گفت: محوریت کتاب «عمارت هیتلر» زندگی خانوادگی سه نسل در دوران مختلف قاجار، پهلوی و امروز است که در کنار آن شاهد وجود خرده‌روایت‌هایی هستیم که علاوه بر جذابیت بخشیدن به داستان در لایه‌های زیرین خود دارای رگه‌های مردم‌شناسی هستند.

 این نویسنده و منقد ادبی گفت: نکته جالب کتاب «عمارت هیتلر» توجه به تاریخ مغفول آذربایجان از‌جمله حضور آلمان‌ها طی جنگ جهانی دوم و اتفاقاتی است که در این دوره می‌افتد.

پور‌ رضوی با بیان اینکه زبان نخستین‌بار، حلقه ارتباطی مخاطب با اثر است، افزود: نویسنده در این کتاب با زبان خوبی که داشته توانسته است توجه مخاطب را به خود جلب کند؛ همان‌طور که می‌دانید زبان بد می‌تواند یک کتاب خوب را از چشم بیاندازد و برعکس یک زبان خوب می‌تواند کتابی را که شاید چندان ارزش محتوایی نداشته باشد را با لذت به خورد بدهد.
 
وی یکی از نقاط قوت این کتاب را فرا رفتن از روایتگری صرف دانست و افزود: نویسنده توانسته است با تصویرگری و خلق تصاویر مخاطب را به فکر وادار کند و در حقیقت آن‌ها را به مقصود اصلی خود یعنی تعقل سوق داده است.
 
نویسنده تبریزی در ادامه تاکید کرد: تاریخ ایران قبل از سرکار آمدن رسانه‌ها و ثبت وقایع دچار خلاء بزرگ نادیده گرفتن مردم بوده است؛ به‌عبارت دیگر تاریخ ایران تاریخ دربار بوده و مردم هرگز وجود نداشتند.

           

وی ادامه داد: در تاریخ ایران تنها و وقایع مربوط به شاه و اطرافیان آن در تاریخ مطرح شده‌ و هرگز نشانی از روزمرگی‌های مردم دیده نمی‌شود، البته این مشکل در تاریخ اروپا و آمریکا نیز وجود داشته است اما در کنار آن مسائل مردم در قالب رمان به تصویر کشیده شده است که از آن جمله می‌توان به رمان «شاهزاده و گدا» اشاره کرد که بیشتر رد پای مردم را در آن می‌بینیم تا دربار! یا «شلخف» در کتاب «دون آرام» در چهار جلد توانسته است درس مردم‌شناسی ارائه دهد.
 
پوررضوی با بیان اینکه ایرانیان، شعر‌دوست و شعر فهم هستند، گفت: متاسفانه شعرها نیز بیشتر درباری‌اند و کمتر به مردم اشاره شده است؛ البته خوشبختانه در شعر ترکی توجه بیشتری نسبت به مردم‌شناسی شده است.
 
وی با اشاره به جایگاه استاد شهریار گفت: شهریار ازجمله شاعرانی است که درباره خانواده، قبرستان، نانوا و ... نیز  شعر گفته است در حالی‌که شاعران زیادی را داریم که حتی برای مادر خودشان نیز شعر نسروده‌اند.
 
پوررضوی با اشاره به اینکه رمان یک ادبیات نوپا در ایران است، تاکید کرد: شعر شور آفرین است؛ اما داستان شعورآفرین و هر قدر رمان‌خوان، تاریخ‌خوان و نثر خوان باشیم، شعور اجتماعی بالا می‌رود.
 
وی ضمن انتقاد از صدا و سیما در رابطه با پوشش اخبار مربوط به رونمایی یا نقد کتاب‌ها گفت: صدا و سیمای استان برای پوشش جشنواره‌هایی مثل بناب کبابی، زرشک، انار و ... زمان و نیرو می فرستد اما برای رونمایی کتاب که در آن زندگی جاری است، تنها به بیان یک تیتر و لید ساده اکتفا می‌کند.


      
 
مشکل اصلی ما چاپ کتاب نیست بلکه خواندن کتاب است
وحید آقاکرمی، مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: کتاب عمارت هیتلر دارای ساختار محکمی است و امیدوارم تمام کسانی که این کتاب را می‌خوانند با بیان نظرات خود و به اشتراک گذاشتن آن در مطبوعات و صفحات شخصی‌شان در فضای مجازی، علاوه بر معرفی کتاب، مخاطبان را به خواندن آن سوق دهند؛ چرا که مشکل اصلی ما چاپ کتاب نیست بلکه خواندن کتاب است.
 
 از ویژگی‌های خوب کتاب این است که دارای زبان ساده و جملات کوتاه است و با وجود اینکه نخستین تجربه این نویسنده در حوزه رمان‌نویسی به شمار می‌رود، باید بگوییم یک تجربه موفق بوده و یک رمان خوب وارد بازار نشر شده است.
 
وی با بیان اینکه اتفاق و روایت قصه از دل تبریز الهام گرفته شده است، افزود: خوشبختانه درباره با قالب داستان کوتاه، به تولید محتوای بومی رسیده بودیم اما درباره رمان، چنین اتفاقی نیفتاده بود و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.
 
آقاکرم با تاکید بر اینکه در استان، دارای داستان‌نویسان و نویسندگان بزرگی هستیم اما همچنان برای نگارش رمان دچار کمبود بودیم، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر، شاهد نگارش آثار شایسته‌ای در حوزه رمان هستیم.
 
 وی گفت: کتاب عمارت هیتلر که دارای چندین محور است از چنان کشش بالایی برخوردار است که اگر کسی چند سطر از آن را بخواند تا اتمام کتاب نمی‌تواند آن را زمین بگذارد.


         

داود خدایی، نویسنده کتاب نیز در این مراسم با بیان اینکه رمان «عمارت هیتلر» به همت مرکز واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور به چاپ رسیده است، گفت: کتاب «عمارت هیتلر» نخستین تجربه من در حوزه رمان‌نویسی بود، چراکه قبلاً تجربه داستان‌نویسی داشتم اما هرگز رمانی ننوشته بودم.

وی گفت: متاسفانه آنچنان که باید شرایط مناسبی برای رونمایی از کتاب‌ و عرضه محلی برای خرید آن‌ها در استان فراهم نیست. باید درباره توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به‌ویژه در حوزه کتاب در استان تلاش جدی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها