چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
برای ترویج حجاب نباید از ابزارهای دشمن استفاده کرد

بهزاد دانشگر در آیین رونمایی از دو کتاب «قابیل فراموش نمی‌شود» و «مادام محبوبا» در قم با اشاره به تاثیر‌گذاری درام بر مخاطب گفت: برای ترویج حجاب نباید از ابزارهایی که دشمن برای ضربه استفاده می‌کند ما هم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با حضور بهزاد دانشگر داستان‌نویس و منتقد و مسئول مجموعه «روایت خانه» از دو کتاب تازه منتشر شده «قابیل فراموش نمی‌شود» و «مادام محبوبا» همراه با یکی از نویسندگان کتاب‌ها مرضیه احمد و جمعی از داستان‌نویسان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در دفتر مرکزی انتشارات کتاب جمکران، رونمایی شد.

دانشگر در ابتدا به معرفی مجموعه «روایت خانه» پرداخت و گفت: این مجموعه یک مجموعه مردمی در اصفهان است که در حوزه تولید متن فعالیت می‌کند و در موضوعاتی که دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان و خانواده‌های فرهنگی است در پی تولید اثرهای جذاب و دغدغه‌مند است.
 
وی اضافه کرد: آثاری که تاکنون در جامعه تولید شده بیشتر کارهایی است که به درد پژوهشگران، جامعه‌شناسان و مورخان می‌خورد و برای افراد عام جامعه مفید نیست. مجموعه «روایت خانه» در پی تولید آثاری است که هر مخاطبی آن را بخواند و لذت ببرد و برایش مفید باشد.
 
این نویسنده بیان کرد: هدف این مجموعه، پرورش نویسندگان دغدغه‌مند در زمینه فرهنگ و دین و انقلاب است. نویسندگانی که به دنبال مکانی امن برای تولید چنین آثاری می‌گردند.

دانشگر در بخش پایانی سخنان خود گفت: برای ترویج حجاب نباید از ابزارهایی که دشمن برای ضربه استفاده می‌کند ما هم استفاده کنیم. ابزارهایی چون پوستر، کلیپ و... که این سبک اصلا در میان نوجوانان و جوانان معنا نمی‌سازد و دیده نمی‌شود بلکه باید از درام استفاده کرد.
 
وی بیان کرد: حتی رهبر انقلاب نیز در دیدار با فعالان حوزه حجاب از آنان خواست در این موضوع به سراغ داستان‌نویسان بروند و کتاب و فیلم تولید کنند.

دانشگر در پاسخ به این سوال که آیا این موضوعات خطر افتادن در ورطه تکرار را ندارند، گفت: ضمن اینکه چندان اثری در این زمینه تولید نشده که وارد این وادی شود اما این هنر نویسنده است که نوع روایت خود را چنان انتخاب کند که در این وادی نیفتد.

 

پس از آن نویسنده اثر «مادام محبوبا» از چگونگی انتخاب سوژه کتاب و نوشتن آن گفت و افزود: پس از شنیدن مصاحبه‌های شخصیت داستان تصمیم به نوشتن کتاب گرفتم و سعی کردم با رعایت حفظ امانت اثری جذاب برای خواننده بنویسم و چون شخصیت کتاب واقعی است چندان عنصر خیال وارد آن نشده و تمام اتفاقات آن روایت زندگی خود محبوباست.

احمدی در ادامه از تجربه خاصش در این کتاب گفت و یادآور شد: از شیرینی‌های این کار این بود که همزمان با نوشتن این اثر دقیقا شخصی مثل شخصیت محبوبه وارد زندگیم شد و گام به گام با داستان من جلو آمد و خیلی از احساسات کتاب برگرفته از صحبت‌های آن فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که اثرش چه میزان برگرفته از مجموعه از «لاک جیغ تا خداست»، گفت: آن مجموعه اینگونه بود که سیر زندگی شخص را تا رسیدن به تحول بیان می‌کرد اما پس از تحولش را نمی‌گفت در حالی‌که قسمت اصلی و سخت زندگی این افراد پس از تحولشان و تغییر سبک زندگیشان است. دغدغه من در این کتاب این بود که زندگ «محبوبا» را پس از تحولش نیز بیان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها