پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
رونمایی از کتاب جغرافیای تاریخی و باستان شناختی سرزمین دیوالا

مراسم رونمایی از کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناختی سرزمین دیوالا» تالیف حبیب‌الله محمودیان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، در ایلام آیین مراسم رونمایی از کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناختی سرزمین دیوالا» تألیف حبیب‌الله محمودیان در محل انتشارات زاگرو با حضور جمعی از اندیشمندان و اهالی قلم و مسئولین ادارات فرهنگی برگزار شد.

در آغاز این آیین، حبیب‌الله محمودیان، مؤلف کتاب و مدیر نشر زاگرو ضمن تقدیر از حضور مهمانان درباره اهمیت و جایگاه و تاثیر هنر صنعت نشر در استان صحبت کرد و گفت: در مقوله ی چاپ و نشر می‌بایست راهکارهای تازه‌ای در تولید علم و توسعه استان ارائه دهیم و با هم اندیشی موانع بی‌هویتی را در استان برداریم و فکرهای مثبت را به جامعه القاء کنیم.

وی ضمن معرفی کوتاه کتاب گفت: کتاب «جغرافیای تاریخی و باستان شناختی سرزمین دیوالا» از زاویه جغرافیای تاریخی و باستان شناختی سرزمین پرقدمت و تاریخی دیوالا را تشریح کرده و انتشارات زاگرو این اثر را در 230 صفحه مصور با ویراستاری منصور محبی منتشر کرده است.
 
 

وی ادامه داد: 53 سال است که تاریخ درس می دهم.تقویت و بالندگی هویت و اصالت خانوادگی،ایرانی اسلامی از دغدغه‌های اهل قلم و اندیشه است و بایستی همه با هم تلاش کنیم که تاریخ و هویت ایرانی و اسلامی در میان مخاطبان بیش از پیش تقویت شود.

وی در ادامه ضمن سپاس از خودآموز مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، قیطانی معاون فرهنگی و رسانه ای  و تلاش های حوزه هنری گفت: حوزه هنری تلاش های خوبی داشته و هنرمندان را دور هم جمع کرده است.

حسن افشار، مولف و روزنامه‌نگار پیشکسوت گفت: اینجا، مکان مقدسی برای جایگاه علم و دانش و معرفت است. یکی از چهره‌های ماندگار در عرصه‌علمی، تاریخی، پژوهشی، باستانشناسی و مردمی در استان ایلام؛ حبیب‌الله محمودیان است که لحظه لحظه زندگی ایشان در عرصه تولید علم و دانایی گذشته است که با تالیف و انتشار آثار فراوان در حوزه های تاریخ و باستان‌شناسی گام هایی بسیار موثر برداشته است.
 
 

ظاهرسارایی، شاعر، پژوهشگر و مدیر نشر زانا در سخنانی کوتاه از اهمیت این کتاب و جایگاه علمی و فرهنگی مؤلف گفت و ادامه داد: در این اتاق کوچک شخصیت‌هایی بزرگ و پرعیار در حوزه های فرهنگ و ادب و هنر و پژوهش وجود دارد. تلاش‌های آقای محمودیان قابل تقدیر و تکریم است و ایشان کارهای بسیار بزرگی در حوزه‌های مختلف انجام داده.
 

محمدعلی‌قاسمی، شاعر، نویسنده و مدیر حوزه هنری استان در ادامه گفت: اگر توفیق شد بعد از اربعین، از مقام و زحمات فرهنگی هنری آقای محمودیان ازسوی حوزه هنری استان تجلیل خواهیم داشت تا بخشی از خدمات ارزشمند ایشان را به مخاطبان بیشتر معرفی کنیم.
 
نویسنده‌ رمان «هات» ادامه داد: دکتر محمودیان تمام عمر خود را وقف تعلیم و کاوش و پژوهش و فرهنگ کرده و همه ما قدردان زحمات ایشان هستیم. تجلیل از تلاش و زحمات آقایان حبیب الله محمودیان و سیاوش لطفی کار، یک وظیفه است.
 
داودیان، فرهنگی بازنشسته و از فعالان پیشکسوت آموزش و پرورش در سخنانی گفت:بایستی خود نقدی داشته باشیم تا مشکلات برطرف شود. حدود 60سال است که در آموزش و پرورش فعالیت و خدمت می‌کنم و تاکید دارم که پرورش فکر و اندیشه و خرد و دانایی در سنین کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و اتفاق می‌افتد و آموزش و پرورش در این راستا وظایف بزرگ و خطیری دارد.
 

صیدمحمد درخشنده، مولف کتاب «ایل من ایلام» و مدیر نشر «درخشنده» در سخنان کوتاهی گفت: برگزاری این جلسات و نشست‌های فرهنگی، موجب رشد علم و اندیشه و تشویق اهل قلم می‌شود و از تلاش و همت ارزشمند مولف کتاب جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی سرزمین دیوالا به سهم خودم تقدیر می‌کنم.
 
مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه‌نگار ادبی در سخنانی از تلاش و جایگاه علمی و فرهنگی محمودیان گفت و ادامه داد: من با خواندن کتاب‌های ایشان و آقای درخشنده با تاریخ کهن و فرهنگ غنی استان ایلام بیش از پیش آشنا شدم و بی‌اغراق ایشان برای جوامع مختلف هدف، نعمت خدا بر زمین ایلام است. تلاش‌های ایشان در حوزه‌های مختلف علمی، تاریخی، پژوهشی، امورخیریه، باستانشناسی، مدیریت و انتشار فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی و... موجب شده تا جریان‌های موثر و گسترده‌ای در میان جامعه و در میان مخاطبان به وجود بیاید.
 
عمران خودآموز، ضمن سپاس از بانیان این آیین فرهنگی و تبریک به مولف کتاب گفت: ایلام، هویت و تاریخی غنی و پربار دارد مردم این استان نسبت به هویت خودشان تعصب دارند. بایستی به فرهنگ غنی و عمیق و ریشه‌دار استان ایلام اعتنا و توجه و از سر تواضع و خاکساری، رفتار کرد.
 
مدیرکل‌سابق فرهنگ وارشاد اسلامی استان ادامه داد: خوشبختانه روحیه  قدرشناسی در مردم ایلام هست؛ در هر جایگاهی که باشم خادم فرهنگ استان ایلام خواهم بود خوشبختانه در مجموعه اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آقایان: هوشمند و محبی و سایر همکاران‌مان منشاء خدمات فرهنگی برای تمام جوامع هدف در استان هستند.
 

منصور محبی، مولف و معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ابلاغ سلام علی هوشمند، مدیرکل که در مأموریت به سر می‌برد، گفت: همه از انرژی و توان بالای آقایان دکتر محمودیان و درخشنده انگیزه می‌گیریم. من به سهم خود از زحمات و تلاش‌های این عزیزان تشکر و قدردانی می‌کنم.
 
مولف کتاب «شخصیت پردازی در زمان دفاع مقدس» ادامه داد: تجلیل و تکریم از مفاخر استان جزو وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد استان است و تاکنون در این راستا اقدامات خوب و مناسبی انجام شده است.

در ادامه «سیاوش لطفی‌کار» شاعر و سراینده مجموعه داستان‌های ۱۸ جلدی شاهنامه‌کردی ایلامی اشعاری به زبان کردی ایلامی قرائت کرد.
 

در پایان این مراسم محمدعلی قاسمی، مدیر حوزه هنری با اهدا لوح سپاس و هدیه نقدی از مولف کتاب جغرافیای تاریخی و باستان‌شناختی سرزمین دیوالا و حبیب‌الله محمودیان نیز از تلاش‌های عمران خودآموز در دوره تصدی مدیریت در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اهدا لوح سپاس و کتاب شاهنامه کردی سروده سیاوش لطفی کار تقدیر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها