دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
رونمایی از کاغذ پایه برای  تولید جلد کتاب‌های درسی

مراسم رونمایی از کاغذ پایه برای جلد کتاب‌های درسی شرکت چوب و کاغذ مازندران برگزار شد، پیش از این سالانه حدود پنج هزار تن از این کاغذ به کشور وارد می‌شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از کاغذ پایه برای جلد کتاب‌های درسی در شرکت چوب و کاغذ مازندران رونمایی شد، این مراسم (یکشنبه 2 مرداد) در حاشیه پنجمين نمايشگاه بین‌المللی كاغذ و مقوا برگزار شد.
 
در این مراسم که با حضور مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران و فعالان حوزه سلولزی بخش‌های مختلف همراه بود، این کاغذ سفید 200 گرمی یکی از نیازهای اصلی تولید کتاب‌های درسی بود که طی سالیان مختلف از خارج کشور تامین می‌شد.
 
امید نیک‌نژاد، مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران با توضیح درباره این محصول، گفت: طی تحقیقاتی که طی ماه‌های اخیر داشتیم متوجه شدیم که کشور سالانه به واردات 5 هزار تن کاغذ برای جلد کتاب‌های درسی نیاز دارد، زیرا کاغذ خاصی بود که در کشور تولید نمی‌شد.
 
وی ادامه داد: این کاغذ سفید 200 گرمی نیاز به کوتینگ (ایجاد پوششی از مواد بر روی کاغذ) دارد، باید صیقل داده شود و فرآیندی را طی کند تا بتواند چاپ‌پذیری داشته باشد.
 
نیک‌نژاد با اشاره به فرآیند تولید کاغذ 200 گرمی در شرکت چوب و کاغذ مازندران، توضیح داد: این کار با تلاش همکاران ما انجام شد، آزمایش‌های اولیه بر روی این کاغذ خوب بود و توانستیم جواب‌های مورد نیاز خود را بگیریم.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه نیز صحبتی با شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی داشتیم که اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم جلد کتاب‌های درسی را که پیش از این سالانه حدود 5 هزار تن از آن وارد کشور می‌شد را تامین کنیم.


 
نیک‌نژاد با بیان اینکه کاغذ «کوت شده» گران قیمت است، گفت: امسال چون از 6ماهه دوم این کار شروع می‌شود، شاید نتوانیم خیلی تولید داشته باشیم اما برای سال آینده می‌توانیم تمام نیازهای این مجموعه را تامین و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های کارخانه، توضیح داد: در راستای تعهداتی که داشتیم و برنامه‌ریزی‌های خود از سال گذشته، تعهد کرده بودیم، حدود 30 هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور را در این مجموعه تولید و عرضه کنیم.
 
وی افزود: اکنون این تولید از ابتدای مرداد‌ماه شروع شده است و به تدریج در حال ارسال برای مجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستیم.
 
نیک‌نژاد با بیان اینکه در کنار این موضوع برای تولید کاغذ چاپ و تحریر نیز تعهد داشتیم، عنوان کرد: همچنین امسال 25 هزار تن انواع فلوتینگ به کشور عراق صادر کردیم که نخستین‌بار بود، این حجم صادرات از کارخانه اتفاق افتاد.
 
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های آتی این کارخانه برای بسط و توسعه فعالیت‌ها، توضیح داد: هدف بعدی، صادرات کاغذ به کشورهای حاشیه خلیج فارس طی سال آینده است؛ تلاش داریم با توجه به ذائقه بازار و نیاز کشور محصولات خود را تولید کنیم.
 
به گزارش ایبنا؛ با توجه به افزایش قیمت جهانی کاغذ، همچنین حمایت دولت از تولید کاغذ در کشور، تولید کاغذهای جدید و پرکاربرد ازجمله ضروریاتی است که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، زمینه اشتغال‌زایی و تولیدات بهینه در کشور را فراهم خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها