یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
زنجان مهد حکمت و فلسفه است/ ارسال 23 اثر به چهارمین جشنواره کتاب شیخ اشراق

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از زنجان به عنوان مهد حکمت و فلسفه یاد کرد و گفت: تاریخ زنجان علمای دینی بسیاری داشته است، اما از سهروردی می‌توان به عنوان روح تپنده در کالبد زنجان یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان؛ حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی درآئین بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی با اشاره به تعبیر شهید مطهری درباره شیخ اشراق گفت: سهروردی باید شهید نامیده شود، چرا که به عقیده من شهید راه معرفت است.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به جایگاه سهروردی در عرصه بین‌الملل گفت: اشعه نورانی سهروردی چنان بر این خطه تابیده است که دیگر سهرودی‌ها و علمای معرفتی دیده نمی‌شوند و همین جای نگرانی دارد، سهروردی نیاز امروز جامعه ماست، چرا که قربانی جریان رادیکال بود و امام در نامه به رئیس جمهور شوروی سابق خوانش سهرودی از اسلام را پیشنهاد کرد.

جهانگیری از زنجان به‌عنوان مهد حکمت و فلسفه یاد کرد و افزود: تاریخ زنجان علمای دینی بسیاری داشته است، اما از سهروردی می‌توان به عنوان روح تپنده در کالبد زنجان یاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه بزرگداشت مفاخر نباید به یک روز خلاصه شود، اضافه کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم در بزرگداشت مفاخر حرکت بزرگی انجام داده است.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه سهروردی نیاز به تقدیس ندارد و نیاز به خوانش دارد تا مسئله انسان معاصر امروز شناخته شود، اضافه کرد: فلاسفه و متفکران بسیاری در طول تاریخ داریم، ولی برخلاف این فلاسفه که فیلسوف ذهن بودن، سهروردی فیلسوف عین و ذهن بود و توانست پیوند بین انسان‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه سهروردی همگنی و هم‌خوانی بین حکمت خسروانی و معارف قرانی را پیوند زد، افزود: سهروردی به پارسی نوشت تا بگوید این زبان ظرفیت بسیاری دارد.

جهانگیری در ادامه به بحران آب و صحبت‌های همگانی در این باره اشاره کرد و گفت: همه از بحران آب می‌گویند ولی من از بحران بزرگ فقدان تفکر خبر می‌دهم، امروز شاهد این هستیم که آمریکا انجمن عرفان اسلامی را راه‌اندازی کرده است، در حالیکه ما از کشورهای اروپایی و آمریکایی پزشکی و دانش تجربی می‌آموزیم در حالیکه ایران در حوزه‌های عرفان، فلسفه و علوم انسانی مزیت نسبی دارد و توجه به این علوم می‌تواند در دنیا هژمان بیافریند.

آغاز جشنواره کتاب شیخ اشراق از سال 98 در استان زنجان

در ادامه نیز حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور  با اشاره به اینکه ما از بزرگان و مفاخر تکریم و تقدیر می کنیم و حقیقت این بزرگداشت تنویر اثار این فیلسوف است، گفت: امام‌الحکما نزد سهروردی، افلاطون است، سهروردی در مقدمه شیخ الاشراق به نام این فیلسوف اشاره کرده است.

مدیرعامل انجمن تاریخ و فرهنگ استان زنجان هم با اشاره به آغاز جشنواره کتاب شیخ اشراق از سال 98 در استان زنجان گفت: فلسفه این جشنواره یادآوری جایگاه شبخ اشراق است و در سه حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر اجرا می‌شود.

مهدی افضلی با بیان اینکه آثار رسیده به چهارمین جشنواره کتاب شیخ اشراق 23 اثر بود، گفت: امسال یک کتاب نیز در مورد مردان نمکی زنجان در کشور آلمان به چاپ رسیده است.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان هم در سخنانی گفت: سهروردی حکیمی بود که خود را احیاگر حکمت سهروردی می نامد و تا آن زمان در جهان اسلام تفکر قالب فلسفی حکمت مشاعی بود.

سحر کاوندی با اشاره به اینکه حکمت سهروردی یک حکمت اشراقی دارد و صراحت سهرودی بر این است حکمت خسروانی است و ریشه یونانی ندارد (خسروانی یعنی ایران باستان)، افزود: سهروردی به کیخسرو احترام خاصی قائل بود و اعتقاد دارد تمام حکمایی که پیش از ارسطو در یونان، هند و فارس بودند همه یک حکمت حقیقی داشتند و همه به روش اشراقی و شهودی به عالم ماورا نظر می‌کرده و علومی دریافت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه از نظر سهروردی فلسفه در ساختار اسطوره وجود داشته است، گفت: سهرودی سعی داشت تا از امکانات این اسطوره‌ها در بیانات خود استفاده کند که بیانگر دغدغه‌ها و ترس‌ها و امیدهای انسان‌ها بوده است و به حکمت عتیق توجه دارد.

مدیر گروه فلسفه دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه می توان سهروردی را احیا کننده حکمت خسروانی دانست، گفت: این حکمت همان حکمت اشراقیه یا معنوی است که زادگاه آن به قبل از زرتشت و در ایران بر می‌گردد.

کاوندی افزود: سهروردی اصالت را به نور می‌دهد نور را ایرانی می‌داند و حکمای آیین باستان و زرتشت از نور سخن گفتند، مسئله نور را اولین بار ایرانیان مطرح کردند.

امراله حسنی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد بزرگداشت مفاخر و بزرگان دینی است که متاسفانه در سنوات اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها