یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
تولید آثار فرهنگی برای مخاطبان هدفمند نیامند تلاش جمعی است/ تاریخ‌شفاهی ائمه جمعه در دستور کار است

نوری گفت: درباره تاریخ شفاهی ائمه جمعه پروژه بسیار ویژه‌ای در دستور کار است و از ائمه جمعه در حال ضبط فایل‌های ویدئویی درباره ائمه جمعه هستیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حجت‌الاسلام علی نوری معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور امروز یکشنبه 2 مردادماه طی نشستی خبری از برگزاری بیست و پنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور از سوم مرداد به مدت سه روز خبر داد و گفت: این گردهمایی با شعار نماز جمعه قرارگاه جهاد تبیین در راستای گام دوم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نخستین روز همایش دوشنبه با بیعت با آرمان‌های امام خمینی (ره) و از حرم مطهر ایشان آغاز می‌شود و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند گفت: در این گردهمایی آیت الله رئیسی رئیس جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کنند. همچنین حجت الاسلام والمسلمين سيد اسماعيل خطيب وزیر اطلاعات، احمد وحيدی وزیر کشور و محمد مهدی اسماعيلي وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی در این گردهمایی حضور دارند و در نهایت این مراسم با دیدار مقام معظم رهبری و استماع بیانات معظم له در روز چهارشنبه به پایان می‌رسد.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به تلاش شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقدمات ثبت روز پنج مرداد به عنوان «روز نماز جمعه» در تقویم کشور گفت: هر هفته نماز جمعه قم و تهران از برنامه‌های سیما پخش می‌شد اما تدارک اختصاصی برنامه‌ای با عنوان «نماز جمعه» قابل ستایش است. برنامه «نماز جمعه» روزهای جمعه به مدت دو ساعت از شبکه قرآن پخش می‌شود و در این برنامه با حضور کارشناسان و میهمانان زیبایی‌های نماز جمعه به تصویر کشیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 250 مصلی در سراسر کشور به صورت نیمه کاره است که می‌طلبد با همت مسئولان به بهره‌برداری برسد افزود: در دولت قبل با کم لطفی که صورت گرفت ۲۵۰ مصلی به صورت نیمه کاره باقی ماند و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه احداث و بهره برداری در این دولت را در کنار دیگر مصلی‌ها خواهد داشت و با تکمیل این ۲۵۰ مصلی و شاهد ارائه خدمات معنوی و اجتماعی بیشتری به مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در نماز جمعه حل مسئله‌ و مشکلات مردم مورد تأکید قرار می‌گیرد، دریافت انتقادات و پیشنهادات مردمی را ضروری دانست و تصریح کرد: شعار همیشه مردمی همیشه انقلابی رویکرد پنج مرداد است؛ بر این اساس نمازهای جمعه مردمی بوده‌اند، مردمی خواهند بود و مردمی ادامه خواهند یافت و انقلابی بوده‌اند، انقلابی خواهند ماند و انقلابی مسیر را رقم خواهند زد.
معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به برخی سوالات و پیشنهادات مطرح شده، با طرح این سوال که آیا ائمه جمعه نقش فعال و مطالبه‌گرانه دارند و یا می‌خواهند در نمازهای جمعه داشته باشند؟ گفت: مطالبه‌گری‌های ائمه جمعه در حوزه فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی بی‌نظیر است و ما مردمی‌ترین و مطالبه‌گرترین جایگاه نسبت به عموم مردم را در نهاد نماز جمعه مشاهده می‌کنیم.

این مقام مسئول به عنوان نمونه مسئله مسکن و اجاره بها را به عنوان یکی از نکاتی که در آغاز فصل تابستان مردم شریف ایران به طور جدی با آن درگیر بودند مطرح کرد و توضیح داد: اولین نقطه‌ای که به درک دقیق و کاملی از این مشکل بدنه اجتماعی رسید و موضوع از آن جایگاه انعکاس پیدا کرد، نماز جمعه و ائمه جمعه بودند که توصیه به صاحب‌خانه‌ها را در دستور کار خود قرار دادند و از مردم خواستند که یار و غمخوار یکدیگر باشند. در خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور به ویژه تهران از دولت و مسئولان درباره بسته‌های حمایتی از مستأجران و قوانینی که باید به حمایت مستأجران بیاید، مطالباتی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در زمینه اصلاح سیاست‌های اقتصادی دولت، ستادهای نماز جمعه و ائمه جمعه خود را ملزم به همکاری با دولت و راهبردهای کلانی که داشت می‌دانستند تا این اصلاح اقتصادی صورت گرفته و در بلند مدت برای مردم ثمرات داشته باشد، موج تورم و گرانی که به دنبال این اصلاح صورت گرفت را انکارناپذیر خواند و گفت: ائمه جمعه از یک طرف مردم را به خویشتنداری و همراهی دعوت کردند و از طرف دیگر اگر نقدی درباره روش اجرای این قانون بود ارائه دادند و نقدها، پیشنهادات و راهکارهای خود را در خطبه‌های نماز جمعه مطرح کردند.

وی از مراسم نماز جمعه که هر هفته در 900 نقطه کشور برگزار می‌شود به عنوان پایگاه اخلاق، کانون معنویت و بصیرت نام برد که آحاد مردم شریف ایران و خانواده‌ها می‌توانند از آن  بهره‌ ببرند، اما از برخی تخریب‌ها که در فضای رسانه‌‌ای کشور در این زمینه صورت می‌گیرد انتقاد کرد و این اقدامات را سبب تلخ شدن کام جامعه و آلوده شدن فضای رسانه‌ای دانست.

معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به مردم شریف ایران و فضای رسانه‌ای کشور توصیه کرد: در موضوعاتی که ابهام، شبهه، سوال، تحریف و شایعه در بیانات ائمه جمعه و خطبا صورت می‌گیرد به اصل بیانات و گفته‌های امامان جمعه توجه کنند. هر جمعه خطبه‌های ائمه جمعه به ویژه نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان‌ها دستخوش تحریف و تغییرات می‌شود و شایعات و سوالاتی در این زمینه توزیع شده و افکار عمومی را منحرف می‌کند که این اتفاق ناگواری است و باید به آن توجه داشت.

حجت‌الاسلام نوری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر سیاست‌گذاری‌های ستاد برای تولید آثار مکتوب و چندرسانه‌ای با محوریت نماز جمعه گفت: تولیدات محتوایی، فرهنگی و ترویجی در نماز جمعه به صورت مکتوب و چند رسانه ای کم داریم و در یک فقر زیادی به سر می‌بریم. این در حالی است که در حوزه کودک و نوجوان،  جوانان و ... باید تولیدات مستقل فرهنگی داشته باشیم اما متاسفانه در این حوزه کم کاری جمعی است و بعد از 42 سال خوشحالیم که دو ساعت وقت برنامه اختصاصی برای نماز جمعه داریم که در بعد فضیلتی و ترویجی گزارش بدهیم.

او افزود: ما تعدادی از کتاب‌ها و کارهای فقهی را منتشر کردیم. فرمایشات مقام معظم رهبری در سه جلد به صورت موضوعی، زمان بندی و ترکیبی منتشرشده است. در بعد فقهی نیز آثاری منتتشر شده است. همچنین برخی کتاب‌های ما هم در سایت قابل دسترس است اما نیازمندیم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و نهاد دانشگاه آثار ترویجی تولید کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تدوین تاریخ شفاهی ائمه جمعه افزود: قبلا در این باره تلاش‌هایی داشتیم و پروژه بسیار ویژه‌ای در دستور کار است و از ائمه جمعه در حال ضبط فایل‌های ویدئویی درباره ائمه جمعه هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها