شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
برپایی غرفه‌های کتاب و شب شعر عاشورایی در «عطر سیب»

رویداد فرهنگی «عطر سیب» با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و برپایی غرفه‌های کتاب‌ عاشورایی، مشاوره کتاب و برپایی شب شعر عاشورایی از 2 تا 9 مرداد در میدان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری رویداد فرهنگی «عطر سیب» صبح امروز (شنبه اول مرداد) با حضور علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سخنگوی رویداد فرهنگی عطر سيب و مصطفی جامه‌دار، مدير فرهنگی هنری منطقه 12 سخنگوی رویداد فرهنگی عطر سيب برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم، علیرضا فاطمیان‌پور در سخنانی با اشاره به سابقه برگزاری رویداد فرهنگی عطر سیب، گفت: این رویداد از دو دهه قبل با هدف کمک به هیات‌ها و تامین نیازهایشان طراحی شده است و  امسال پیش‌بینی می‌شود حدود پنج هزار هیات به دبیرخانه مراجعه کنند.
 
وی با بیان اینکه امسال از 2 تا 9 مرداد این رویداد برگزار می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم سوگواری ماه محرم یک سوگواری ملی محسوب می‌شود، نمایشگاه «عطر سیب» خدمات خود را علاوه بر هیات‌های خرد و کلان و روضه‌های کوچک خانگی به عموم مخاطبان و شهروندان ارائه می‌دهد و به همین دلیل امسال برنامه‌هایی برای حضور خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.
 
فاطمیان‌پور با اشاره به غرفه‌هایی که در این رویداد حضور دارند، گفت: عرضه لباس‌های سیاه تا زنجیرهای کوچک و بزرگ، نذری‌های کوچک خانگی و ظروف یکبار مصرف تا کتیبه و پرچم، همچنین محصولات فرهنگی، لوازم صوتی و الکترونیک در نمایشگاه عطر سیب مهیا شده است.
 
وی یادآور شد: معتقدیم که گردآوری تمام محصولات و ملزومات ماه محرم و سوگواری حسینی در یک فضای مشخص موجب سهولت دسترسی مخاطبان به مایحتاج لازم برای این ماه می‌شود.
 
فاطمیان‌پور با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از غرفه‌ها به اقلام فرهنگی و هنری مرتبط با ایام سوگواری مثل غرفه کتاب عاشورایی و کتاب شعر، اختصاص پیدا کرده است، توضیح داد: امسال همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌ایم زیرا معتقدیم که به مشارکت گرفتن این نسل در توسعه فرهنگ عاشورایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
وی با بیان اینکه این رویداد زمینه‌‌ای برای تعامل جوانان و پیر غلامان حسینی فراهم می‌کند تا به این ترتیب نسل جوان با دریافت تجربیات نسل‌های پیشین و به‌روزآوری این خدمات با اقتضائات امروز، گامی اثربخش‌تر برای زنده نگه داشتن فرهنگ حسینی بردارند.
 


توجه ویژه به کتاب در عطر سیب
در بخش دیگری از این نشسست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، مصطفی جامه‌دار، سخنگوی رویداد فرهنگی عطر سيب در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره برنامه‌های فرهنگی و کتابی رویداد عطر سیب، گفت: طی تعاملی که با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، با بخش زیادی از ناشران و فعالان فرهنگی حوزه عاشوراپژوهی و دین ارتباط گرفتیم و توانستیم زمینه قابل توجهی برای عرضه کتاب‌های این بخش فراهم کنیم.
 
وی ادامه داد: در این زمینه قرار است در غرفه‌های مختلف فاخرترین آثار و کتاب‌های مرتبط با موضوع عاشورا، زندگی امام حسین‌(ع) و یاران‌شان همچنین رویدادهای مرتبط با آن عرضه شود.
 
جامه‌دار با بیان اینکه مجموعه‌ای از کتاب‌های آموزشی در حوزه مداحی، نیز در این نمایشگاه عرضه می‌شود، گفت: این کتاب‌ها شامل آموزش مداحی تا محتوای مداحی‌ها، شعر، رمان، انواع سبک مداحی، نوحه، گزیده نوحه‌های قدیمی است که از ناشران مرتبط با این حوزه جمع‌آوری شده است.
 
به گفته وی، همچنین در غرفه مشاوره کتاب، نیز مشاورانی آشنا با موضوعات کتاب‌ها قرار دارند که به مخاطبان مشاوره‌های لازم برای انتخاب کتاب‌‌ها را از کودک و نوجوان تا بزرگسال ارائه می‌دهند.
 
جامه‌دار با اشاره به پیش‌بینی «کافه کتاب» در این رویداد، توضیح داد: در این کافه امکان حضور مخاطبان و تورق کتاب‌ها همچنین مشاوره و صحبت با نویسندگان و کارشناسان حوزه کتاب پیش‌بینی شده است.
 
وی در پایان از برگزاری شب شعر عاشورایی در روزهای برگزاری نمایشگاه خبر داد و گفت: قرار است جمعی از شاعران آئینی هر شب در ساعت‌های مشخصی مجموعه‌ای از اشعار فاخر عاشورایی را برای مخاطبان قرائت می‌کنند.
 
در پایان این نشست از پوستر رویداد فرهنگی عطر سیب رونمایی شد. رویداد فرهنگی «عطر سیب» از 2 تا 9 مرداد هر روز از ساعت 16 تا 23 در میدان امام حسین‌(ع) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها