چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
جلد دوم کتاب « جنگ به روایت لبخند» چاپ می‌شود/ حمایت اداره کل حفظ آثار از کتاب‌های موضوع دفاع مقدس

نویسنده کتاب «جنگ به روایت لبخند» با اشاره به استقبال مخاطبان از انتشار کتاب طنز در حوزه دفاع مقدس گفت: جلد دوم این کتاب که حاوی خاطرات بیشتری باشد به چاپ می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، نشست نقد و بررسی کتاب «جنگ به روایت لبخند» شب گذشته به میزبانی کتابخانه‌های عمومی استان زنجان و با حضور سیده‌الهه موسوی، نویسنده اثر، راوی و ویراستار کتاب و تعدادی از نویسندگان استان برگزار شد.

«جنگ به روایت لبخند» کتابی است با زبان طنز و صمیمی که خاطرات شیرین جانباز زنجانی احمد محمدی را در دوران جنگ روایت می‌کند.

نگاه ساده و صمیمی این کتاب، اتفاقات خوشایندی است که از دل تلخی‌های دوران دفاع بیرون آمده‌اند، بیان خاطرات در این کتاب از روزهای کودکی رزمنده کلید می‌خورد و تا تمام شدن سال‌های دفاع  مخاطب را همراهی می‌کند.

«جنگ به روایت لبخند» روایتگر لبخندهای پنهان و ناگفته رزمنده‌هایی که است که پشت جبهه‌های جنگ دیروز، لبخند‌های امروز را آفریده‌اند.

کتاب «جنگ به روایت لبخند» در بخش دفاع مقدس دومین جایزه کتاب سال زنجان شایسته تقدیر شناخته شده و سال گذشته در جشنواره «سرخ‌نگاران» هم برگزیده شده است.

الهه موسوی، نویسنده کتاب «جنگ به روایت لبخند» درباره این کتاب گفت: کتاب «جنگ به روایت لبخند»، با موضوع دفاع مقدس و خاطرات احمد محمدی در 10 فصل و به زبان طنز نوشته شده است.

منتخب دومین جایزه کتاب سال زنجان با بیان اینکه این کتاب در طول چند سال و با انجام مصاحبه‌های شفاهی از احمد محمدی نگارش شده است، افزود: کتاب جنگ به روایت لبخند همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، در قالب طنز نوشته و در این کتاب ارزش‌های دفاع مقدس و سختی‌هایی که رزمندگان متحمل شده‌اند، ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه کتاب «جنگ به روایت لبخند» از ارزش‌های اجتماعی و دفاع مقدس که کمرنگ شده دفاع کرده است، گفت: باید گنجینه‌های انقلاب اسلامی با تهیه و تدوین کتاب، دست به دست شود و خانواده‌های شهدا و ایثارگران مورد تکریم قرار گیرند.

موسوی در ارتباط با برخی از انتقادات وارده به کتاب در زمینه شیوه نگارش آن و مطالب مطرح شده گفت: زمانی که نگارش کتاب به من پیشنهاد شد، یک سری از مصاحبه‌ها انجام شده بود.

وی افزود: این کتاب تجربه اول من در نویسندگی است و زمانی نوشته شده که تجربه کمی داشتم، چون خودم هم معتقدم اگر به آن زمان برگردم شاید یک سری از خاطرات را ننویسم و یک سری از خاطرات را جایگزین آن کنم.

نویسنده کتاب «جنگ به روایت لبخند» با اشاره به اینکه کتاب به لحاظ روایت طنزگونه آن مورد استقبال واقع شده و مورد توجه بسیاری از منتقدین قرار گرفته است، گفت: به همین خاطر بنا دارم که جلد دوم این کتاب را که جامع‌تر و کامل‌تر از جلد اول باشد را بنویسم که البته این موضوع نیازمند حمایت به لحاظ مالی است.



احمد محمدی راوی کتاب «جنگ به روایت لبخند» نیز گفت: دو کتاب از خاطرات جنگ دارم که یکی شامل تاریخ شفاهی است و دیگری هم «جنگ به روایت لبخند» است که از روی همان کتاب نوشته شده است.

وی با اشاره به برخی از ضعف‌های بیان شده در نگارش کتاب افزود: برخی از ضعف‌هایی که در کتاب‌های دفاع مقدس مشاهده می‌شود به علت ناآگاهی و ناآشنایی نویسنده با فضای جنگ و دفاع مقدس است؛ چراکه اکثرا نویسندگان جوان هستند و هیچ تصوری از آن فضا ندارند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به ویراستاری چند باره کتاب و حذف و اضافه برخی از نکات گفت: به علت همین تغییرات حتی نظر من این بود که کتاب چاپ نشود، اما با این حساب خروجی خوبی داشت و مورد توجه قرار گرفت.


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان نیز ضمن اعلام آمادگی این اداره کل برای حمایت از آثار موضوعی دفاع مقدس گفت: به نظر من هنوز آن‌طور که باید و شاید در نگارش کتاب به موضوع جنگ نپرداخته‌ایم.

سید‌شمس‌الدین موسوی با اشاره به توجه ویژه جوانان به موضوعات دفاع مقدس و جهش  قابل توجه چاپ کتاب‌های دفاع مقدس به‌ویژه در 10 سال اخیر افزود: هنوز آن‌طور که باید حق دفاع مقدس به لحاظ خاطره‌نگاری و نگارش ادا نشده است.

وی با تأکید بر پرداختن به خاطرات مادران و پدران شهیدان و نقل آن‌ها از سوی نویسندگان بیان کرد: تمرکز کردن به موضوع والدین شهدا موجب خلق آثار فاخری در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس خواهد شد.

سلیمی یکی از منتقدین کتاب «جنگ به روایت لبخند» نیز بیان خاطرات جنگ به زبان طنز را یک نقطه قوت در نویسندگی عنوان کرد و افزود: با این حال معتقدم در برخی از بخش‌های کتاب لحن طنزگونه قبح برخی از مسائل شکسته شده است، درحالی‌که توصیه بزرگان خندیدن بدون مسخره کردن است.

وی افزود: یک نقد بسیاری جدی به کتاب این است که گاها طنز و شوخی از مرز طبیعی خود گذشته و به مرحله لودگی رسیده است که باید به این نکته هم توجه می‌شد.

سلیمی درباره مطلب مطرح شده در خصوص کمبود آذوقه در جنگ گفت: آنطور که بنده می‌دانم تنها چیزی که در جنگ کم نبود، بحث آذوقه بود.

مورد نقد بنده نیز این است که درقالب طنز و شوخ قبح بعضی از شیطنت ها شکسته است و توصیه بزرگان ما این است که ما باید کاری کنیم مه باهم بخندیم. گاهی متن از طنز و شوخی عبور کرده و به لودگی رسیده است و به مفهومی که به هر شکل می خواهیم دیگران را بخندانیم می‌رسد.



پریناز رحیمی، دیگر منتقد کتاب نیز با اشاره به اینکه کتاب با قلم پخته و روان نوشته شده است؛ اضافه کرد:  ویراستاری کتاب هم خوب بوده و اشکالات کمی به لحاظ نگارشی داشت.

وی همچنین با انتقاد از کوتاه روایت کردن برخی از مطالب گفت: گاهی در طول مطالعه کتاب انتطار داریم که یک موضوع مفصل توضیح داده شود اما بعدا می‌بینی که بسیار کوتاه بیان شده است، گفت: با این حال مقدمه کتاب جالب است و مخاطب را جذب می‌کند که کتاب را تا انتها مطالعه کند.

لیلا دوستی دیگر منتقد کتاب هم با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب روایت طنزگویانه آن است، افزود: کتاب طوری نوشته شده که غیرمستقیم اطلاعات راوی را بیان می‌کند و این نوع روایت یک امتیاز مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود.

این نویسنده با اشاره به اینکه دخالت نویسنده در بیان برخی از مطالب به صورت طنز از جذابت کتاب کم می‌کند، اضافه کرد: یک نقد وارده دیگر به کتاب انتخاب یک اسم جذاب‌تر بود که می‌توانست گویاتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها