یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
«باران غدیر» استمرار تلاش‌ علامه امینی در اثبات ارادت غیرشیعیان به علی‌(ع) است/ شاعران مسیحی بسیاری برای علی (ع) شعر سروده‌اند

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر ششمین همایش «باران غدیر» در نشست خبری، برپایی این همایش را به نوعی استمرار تلاش‌های علامه امینی در اثبات ارادت و عشق غیرشیعیان به اهل‌بیت (ع) به‌ویژه مولا علی‌(ع) عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه عید سعید غدیر، نشست خبری ششمین دوره همایش «باران غدیر» صبح امروز (26 تیرماه) با حضور مجتبی رحمان‌دوست، مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر این همایش به میزبانی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، مجتبی رحماندوست با اشاره به وقفه هفت ساله در برپایی این دوره از همایش «باران غدیر» عنوان کرد: هدف از برپایی این همایش توجه دادن و کمک به انتشار حب اهل‌بیت (ع) در کشورهای اسلامی و غیرمسلمان و فراهم شدن زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) است.

رحماندوست با اشاره به تاثیر بیداری اسلامی در عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم در کشورهای دیگر گفت: گسترش بیداری اسلامی در نتیجه حب اهل بیت (ع) و توجه به فرهنگ علوی برخاستن غیر شیعیان در سایر کشورهای اسلامی در برابر ظلم حاکمان بود.


وی ادامه داد: باران غدیر جلسه‌ای ادبی و هنری در توجه دادن ملل و ادیان دیگر به حضرت علی (ع) است و در دوره‌های پیش شاهد حضور شاعران و هنرمندان اهل تسنن و مسیحی از کشورهای مختلف در همایش بودیم که با شناخت مولا علی (ع) به تحسین وی در قالب شعر و هنرهای تجسمی و نمایش پرداختند و حتی اذعان می‌کردند که چنان ارادتی به اهل بیت (ع) در میان اهل تسنن و غیر مسلمانان ایجاد شده که نام فرزندان خود را از میان اسامی امامان شیعه انتخاب می‌کنند.

مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری با اشاره به اهداف این جشنواره گفت: ما دنبال شیعه کردن هیچ فردی نیستیم ولی جریان شناخت مولا علی (ع) و سایر امامان ایجاد شده است و شاهدیم که اهل تسنن و غیرمسلمانان خود با شناخت یافتن از اهل بیت (ع) در مراسمی چون راهپیبمایی اربعین نیز شرکت می‌کنند.

رحماندوست در توضیح تغییر نام همایش اظهار کرد: نام این همایش در دوره‌های پیش «مطر الغدیر» بود که هم به باران رحمت و هم باران سیل‌آسا و غذاب‌انگیز اشاره داشت که از این دوره به «غیث الغدیر» یعنی باران رحمت تغییر یافت.

در این نشست همچنین، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر ششمین همایش باران غدیر در سخنانی با تاکید بر ایجاد جریانی به طور خاص در میان مسیحیان لبنان و به طور پراکنده در کشورهای دیگر در ابراز ارادت نویسندگان و شاعران غیر مسلمان به اهل بیت (ع) عنوان کرد: به عنوان نمونه کتاب «امام علی (ع)، صدای عدالت انسانی» از جرج جرداق دومین کتاب مهم در باب مولا علی (ع) پس از الغدیر علامه امینی است. همچنین شاهد نمونه‌های زیادی از اظهار ارادت مسیحیان لبنانی به امام علی (ع) و امام حسین (ع) هستیم.


وی افزود: در میان شاعران و نویسندگان غیرمسلمان، ادبیات مقاومت و ادبیات عاشورایی گسترش یافته که بخشی به دلیل جنبه ادبی و بلاغی نهج‌البلاغه است. شاعران مسیحی بسیاری را سراغ داریم که درباره امام علی (ع) و قرآن کریم به شعرسرایی می‌‌پردازند.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به ارادات غیرمسلمانان به اهل‌بیت (ع) گفت: این اظهار ارادت مختص به حوزه ادبیات نیست و در میان سایر هنرمندان نیز جلوه‌گر می‌شود. امیدواریم با برپایی این همایش بتوانیم در حد توان خود قدرشناس غیر مسلمانانی باشیم که هنر و ادبیات خود را وقف اهل‌بیت (ع) کرده‌اند و به نوعی این همایش در استمرار تلاش‌های علامه امینی در کتاب الغدیر برای اثبات عشق و ارادت غیرمسلمانان به اهل بیت است.

وی ادامه داد: ششمین همایش «باران غدیر» از دوم مرداد با برنامه‌ای مفصل در حوزه هنری آغاز می‌شود و شامل برپایی برنامه‌های شعرخوانی در تهران و مشهد است. شرکت‌کنندگان همایش نیز 15 شاعر و هنرمند از کشورهای هند،‌ عراق، لبنان، سوریه و فلسطین هستند که در کشور خود مرجعیت ادبی و هنری دارند. بخشی از آثار شرکت‌کنندگان در همایش عرضه و در ویژه‌نامه‌ای نیز منتشر می‌شود و بخشی نیز پس از همایش تولید خواهد شد.

دبیر این همایش در توضیح متولیان «باران غدیر» گفت: این همایش از سوی دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری و با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

در این نشست همچنین ضمن رونمایی از پوستر ششمین همایش «باران غدیر»، حکم دبیری این رویداد از سوی مجتبی رحماندوست، مدیر دفتر هنر و ادبیات پایداری حوزه هنری به حجت‌الاسلام محمدرضا زائری اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها