پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
حفظ حریم و حرمت جامعه از وظایف صاحبان قلم است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در آیین تجلیل از نوقلمان سال 1400 استان، گفت: صاحبان قلم علاوه بر مراقبت و صیانت از قلم خود وظیفه حفظ حریم و حرمت جامعه را برعهده دارند که باید به آن عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی،آیین تجلیل از نوقلمان 1400 استان، با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، مسئولین، شعرا و نویسندگان در خانه مطبوعات استان چهارشنبه (15 تیرماه) برگزار شد،

نوروزی با بیان اینکه چه بسا برخی از آنانکه قلم‌فرسایی می‌کنند با آبروی افراد بازی کرده و باعث به‌وجود آمدن تبعات تلخ و ناخوشایندی در جامعه شوند، گفت: صاحبان قلم علاوه بر مراقبت و صیانت از قلم خود وظیفه حفظ حریم و حرمت جامعه را برعهده دارند که باید به آن عمل کنند.

وی افزود: قلم زمانی ارزش پیدا می‌کند که برای حفظ جایگاه جامعه  و موجب احیا و حیات دوباره افرادی شود که به فراموشی سپرده شده‌اند؛ فردی که قلم در دست گرفته ارزش آن را مشخص می‌کند.

نوروزی افزود: ارزش قلم به اندازه‌ایی است که خداوند متعال به آن سوگند یاد کرده و حتی پیامبر اسلام(ص) نیز به آن اشاره فرموده است. قلم همانند شمشیر دو لبه‌ایی است؛ هم‌ می‌تواند باعث خیر باشد  هم شر.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: در طول تاریخ قلم باعث ماندگاری بسیاری از ازرش‌ها و سخنان گوهر بار شده چنانکه قرآن کریم به قلم بزرگان به رشته تحریر در آمده و نوشته شده است.
 

در ادامه مراسم، حسین‌پور، استاد دانشگاه ارومیه گفت: بچه‌ها را باید از همان دوران مدرسه با نوشتن آشنا کنیم در حالی‌که آموزش و پرورش  به این مورد توجه نکرده است. اگر بچه‌ها از دوران مدرسه برای نوشتن، آموزش ببینند، می‌توانند در آینده شاعر و نویسندگان بزرگی شوند.

این استاد دانشگاه افزود: بدون تردید دین اسلام با قلم نه تنها مشکلی ندارد بلکه احترام ویژه‌ای برای آن قایل است و بزرگان دینی مذهبی ما نیز  به آن معتقد هستند.

وی افزود: اهمیت نویسندگی در روانشناسی، مساوی با خلاقیت است  و صاحبان قلم باید نیازسنجی‌های لازم را انجام دهند تا بدانند  مخاطب چه می‌خواهد؟ فرهنگ مطالعه چگونه است؟ چگونه می‌توان مطالب پر از امید داشت؟ و مهمتر از همه نباید نوشته‌ها پر از غم و اندوه باشد بلکه باید پر از هیجان، عشق و شور و عاطفه باشند.

در این مراسم از نوقلمان ۱۴۰۰ با اهدا هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها