چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» در آذربایجان‌غربی برگزار شد

به‌مناسبت روز قلم آیین تجلیل از نویسندگان بومی با عنوان «از تبار قلم» در آذربایجان‌غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذبرایجان‌غربی، به‌مناسبت روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان، دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم»، چهارشنبه (15 تیرماه) در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آذربایجان‌غربی با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی؛ جلیل وحیدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی؛ احد هوشمند، رئیس حوزه هنری آذربایجان‌غربی؛ مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ حسین شرفاخانلو، نویسنده بومی؛ اعضای محفل ادبی هاتف و جمعی از دوستداران فرهنگ و ادبیات برگزار و به‌صورت زنده از طریق  پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پخش شد.

معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی ضمن خیر مقدم و تبریک روز قلم به حاضرین و اصحاب قلم و دانایی گفت:  قلم به‌دستان متعهد و کارآمد، قلم را  در راه کمال بشر و انسان‌سازی و تربیت نسل آینده به کار می‌گیرند و  در دین مبین اسلام، قلم جایگاه ارزشمندی دارد؛ پیامبر اکرم‌(ص)  فرموده‌اند: «سه چیز است که حجاب‌ها را می‌درد و به پیشگاه عظمت خدا می‌رسد» که یکی از آن‌ها، صدای گردش قلم‌های دانشمندان به هنگام نوشتن است.

وی ادامه داد: سوگند خداوند متعال در قرآن کریم به قلم  که آن را وسیله تعلیم بشر نیز برشمرده است، جایگاه ارزشمند این سلاح انسان‌ساز را بیش از پیش آشکار می‌کند؛ عرصه قلم ورزی جلوه گاه توانمندی‌های اندیشمندان است.

معصومی گفت: قلم‌ورزی رسالت عظیمی است که خداوند متعال، این ودیعه الهی را در اختیار کسانی قرار داده است که جستجوگرند  و فرهنگی را که در آن رشد کرده‌اند شناخته و با موانست با قلم  و استعانت از اصحاب اندیشه، هویت فرهنگی خود را به درستی می‌نگارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: امروز دومین دوره آیین از «تبار قلم» برگزار می‌شود و فرصتی است تا از زحمات اعضای محفل ادبی هاتف، اصحاب قلم و نویسنده توانمند استان، حسین شرفخانلو تجلیل کنیم.

معصومی بیان کرد: حسین شرفخانلو دارای آثار متعددی در حوزه‌های دین، انقلاب و سبک زندگی اسلامی- ایرانی است که کتاب‌های او در کتابخانه‌های عمومی، جزو منابع پر مخاطب است؛ وی مقام اول کتاب سال دفاع مقدس برای کتاب «آخر شهید می‌شوی» در سال 93  و نامزد جایزه شهید همدانی در سال 1400 برای کتاب «شبیه خودش» را به خود اختصاص داده است.

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف نیز توضیحاتی درباره آثار و زندگی حسین شرفخانلو ارائه داد و گفت: حسین شرفخانلو، نویسنده جوان و توانمند استان آذربایجان‌غربی، متولد سال  1361 در شهرستان خوی بوده و تنها فرزند شهید علی شرفخانلو بود که در سال تولدش، پدرش به شهادت رسید، وی دانش‌آموخته مقطع دکتری رشته تاریخ تمدن و مدیر آرامستان شهرستان خوی است.

دبیر محفل ادبی هاتف ادامه داد: وی تاکنون 6 عنوان کتاب شامل «قصه قبرستون»، «درضیه»، «شبیه خودش»، «آخر شهید می‌شوی»، «اشتباه می‌کنید من زنده‌ام» و «امین آراء» نگاشته است که دو عنوان با محوریت پدر شهیدش است. استفاده درست و به جا  از ضرب‌المثل‌ها و بومی‌نویسی از دیگر ویژگی‌های نثر او است.
           
سخنرانی حسین شرفخانلو، معرفی و خوانش بخشی از کتاب «قصه قبرستون»، شعرخوانی اعضای محفل ادبی هاتف، یادمان نویسی، پخش کلیپ معرفی نویسنده و ..... از دیگر بخش‌های این آئین بود.

این برنامه با تقدیر از حسین شرفخانلو و مصطفی قلیزاده علیار با اهدای لوح از طرف مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تنی چند از تن اعضای محفل ادبی هاتف با اهدای لوح از طرف مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها