چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
چهره جدیدی از آذربایجان را در سطح ملی نشان خواهیم داد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: زنده نگه‌داشتن زیست فرهنگی رویکرد اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذربایجان‌شرقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آذربایجان‌شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی چهارشنبه(15 تیر‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب گفت: حیات فرهنگی و زیست فرهنگی یک شهر و کشور منوط و مرتبط با رویدادهایی است که در آن حوزه اتفاق می‌افتد، به طوری که اگر در شهری در طول سال هیچ رویداد فرهنگی و علمی صورت نگیرد، فضا محدود کننده و کسل کننده می‌شود‌.

سید‌قاسم ناظمی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید در ایران، نهادهای مختلف فرهنگی در این رابطه فعالیت دارند، اما نهاد سیاست‌گذار، حامی و ناظر در این بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این امر جزو وظیفه ذاتی ما محسوب می‌شود تا فضای جامعه را برای زیست فرهنگی مناسب کنیم.

وی گفت: از زمانی که بنده به‌عنوان خادم در حوزه فرهنگ در استان فعالیت دارم، با وجود شرایط کرونایی، تغییرات دولت، همچنین محدودیت‌های مالی تاکنون تلاش کرده‌ایم که با برگزاری رویدادهای متعدد، موجب نشاط و بالندگی استان شویم.

 ناظمی بیان کرد: بنده عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را قابل قبول نمی‌دانم اما طی سال گذشته و امسال تا جایی که می‌توانستیم تلاش کردیم تا از فرصت‌های موجود برای توسعه فضای فرهنگی در استان و حتی گسترش دامنه فعالیت‌ها به سطح ملی استفاده کنیم تا چهره جدیدی از آذربایجان را در سطح ملی نشان دهیم.

 وی ضمن تاکید بر ایجاد فرصت‌های برابر برای اهالی فرهنگ و هنر به منظور دیده شدن و مطرح شدن، برگزاری جشنواره فیلم تبریز را یکی از اقدامات موثر در این راستا عنوان کرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در ادامه با تاکید بر پیاده‌سازی عدالت فرهنگی گفت: سعی ما این بوده است تا جشنواره‌های استانی را منوط به تبریز نکرده و به سایر شهرستان‌ها نیز منتقل کنیم. به‌طوری که جشنواره «شعر غدیر» امسال در شهرستان بناب برگزار می‌شود. همچنین جشنواره «حیدر بابای شهریار» با رویکرد شعر و هنرهای تجسمی که به‌منظور تکریم و بزرگداشت استاد شهریار برگزار می‌شود، در دیار پدری او یعنی روستای خشکناب طی هفته جاری برگزار خواهد شد.

دستاوردهای فرهنگی سفر‌های استانی رئيس جمهور
وی در ادامه با اشاره به سهم استان از در حوزه فرهنگ و هنر از سفر رئیس جمهور گفت: خوشبختانه با تلاش مدیران مسئولان، نخبگان و رسانه‌های استان به جای پنهان کردن مشکلات ازجمله بازسازی مقبره الشعرای تبریز که مطالبه چندین ساله ما بوده و پروژه‌ای مسکوت به شمار می‌رفت، با بیان مشکلات، همزمان با سفر رئیس جمهور موفق به تخصیص بودجه‌ای نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان برای دو سال آینده شدیم که در حال طی کردن مراحل ابلاغی است، این در حالی است که در سالیان گذشته سالانه نزدیک به پنج تا 6 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه اختصاص می‌یافت. 

 ناظمی ادامه داد: ۸۰ میلیارد تومان از این مبلغ از منابع ملی و ۴۰ میلیارد تومان از منابع استانی تامین خواهد شد.

وی مجموعه تالارهای شهر ازجمله پروژه‌های مسکوت استان طی سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: با افتتاح این مجموعه‌ها می‌توان پاسخگوی نیازهای جدید در حوزه  موسیقی و تئاتر شد، که خوشبختانه بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی در سفر رئیس جمهور برای تکمیل این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت گلوبال برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد.

وی یکی از اقدامات انجام شده در راستای فرهنگ شهر را تجلیل از استادان برجسته هنری و فرهنگی در استان عنوان کرد و افزود: تلاش داریم تا در هر فصل از یک یا دو نفر از اهالی فرهنگ و ادب استان که در قید حیات هستند، تجلیل کنیم.

 ناظمی همچنین بر بزرگداشت شخصیت‌هایی چون شهریار، شمس، خاقانی و نظامی گنجوی تاکید کرد و گفت: امسال نیز مقام شامخ شمس و مولانا طی برنامه‌های متعدد شناسانده می‌شوند.

وی با اشاره به نقش آذربایجان در طول تاریخ گفت: با وجود موقعیت خاصی که استان در رویدادهای ملی و تاریخی داشته است، متاسفانه تا به حال پژوهش‌های زیادی در این زمینه صورت نگرفته و به همین منظور همایشی با عنوان «یکصد سال ادب و هنر پایداری آذربایجان» را برگزار خواهیم کرد تا بدین وسیله ادبیات مرتبط با این حوزه مورد پژوهش قرار گرفته و تاریخ آذربایجان و مکتب تبریز مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها