سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
آیین معرفی برگزیدگان هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی برگزار شد

آیین معرفی برگزیدگان هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی و بزرگداشت و تجلیل از خانواده‌های ادیبان فقید مرحوم سعید تشکری و محسن مصطفی‌زاده در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، همزمان با 14 تیرماه روز قلم مراسم بزرگداشت و رونمایی آثار جدید ادیبان فقید استان خراسان رضوی استاد سعید تشکری و استاد سید‌محسن مصطفی‌زاده و معرفی برگزیدگان هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی با حضور معاون استاندار، جمعی از مسئولان، خانواده این دو استاد فقید، نویسندگان، ناشران و اهالی کتاب در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) در مشهد برگزار شد.

«تشکری» و «مصطفی‌زاده»؛ افتخار خطه خراسان 
حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در این مراسم ضمن تبریک روز قلم در جوار ملکوتی حضرت امام رضا(ع) به صاحبان، ارادتمندان و فعالان عرصه قلم و فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: آیین مهمی، پیش رو داریم که بسیار مهم است. دین اسلام مفتخر به این است که پایه و رسالتش فرهنگی است. در قرآن کریم بزرگترین معجزه پیامبر(ص) به قلم سوگند یاد شده است.

وی با اشاره به بار معنایی سوگند، تصریح کرد: این سوگند در قرآن کریم نشان از اهمیت جایگاه قلم و عرصه اندیشه دارد که خداوند در کلام خود به آن سوگند یاد می‌کند؛ همچنین در ادامه سوره قلم به چند ویژگی در این خصوص اشاره می‌شود، یکی از آنان این است که صاحبان قلم که در رأس قله آن، پیامبر(ص) قرار دارد، اخلاق و رفتاری نیکو دارند و دومین ویژگی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که عرصه قلم، عرصه بصیرت و بصیرت‌افزایی است.

گنابادی نژاد اظهار کرد: اگر پیامبر اسلام(ص) در هزاران سال پیش به واسطه قرآن کریم به هدایت بشر پرداخته‌اند، امروز و در اوج عصر تکنولوژی با توجه به حوادث رخداده در این عصر، انسان‌ها همچنان نیازمند هدایت هستند و این هدایت با استفاده از قلم، اندیشه و صاحبان قلم رقم خواهد خود. 

وی ضمن گرامیداشت خاطره مرحوم سعید تشکری و مرحوم سید‌محسن مصطفی‌زاده، گفت: این دو چهره فرهیخته و افتخار خطه خراسان و قلم نیز از تربیت‌شدگان مسیر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی هستند که برای تببین بسیاری از ارزش‌ها از تعلقات دنیوی گذشته و راه باقی‌الصالحات را در پیش گرفتند.

«تشکری» و «مصطفی‌زاده» دو سردار متعهد و انقلابی عرصه قلم
حجت‌الاسلام و المسملین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز قلم، جایگاه اهالی قلم و خیر مقدم به افسران جبهه قلم گفت: در قرآن به شمس و قمر به‌دلیل نورانیت و گرمابخشی قسم یاد شده و از سوی دیگر نیز به قلم و آنچه که از آن به‌وجود می‌آید، نیز قسم یاد می‌شود که این نشان از اهمیت و ارزش والای قلم و صاحبان قلم دارد.

وی ابراز کرد:  امیدوارم تمامی اهالی قلم، قلمشان برگرد معرفت مفاهیم دینی، تبلیغ، ترویج و تبیین زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع) بچرخد. 

سبزیان یاد و خاطره دو سردار متعهد و انقلابی عرصه قلم خراسان مرحوم سعید تشکری و مرحوم سید‌محسن مصطفی‌زاده را گرامی داشت و افزود: از حضور خانواده‌های محترم این عزیزان در این آیین تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم قلم این عزیزان که در مسیر معرفت و محبت اهل بیت(ع) به گردش درآمد، شامل قرار گرفتن شفاعت و عنایت اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به ایشان شود. 

سبزیان با اشاره به برگزاری آیین انتخاب کتاب سال خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس به‌عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی کشور اظهار امیدواری کرد این آیین باعث انس و ارتباط بیشتر اهالی قلم با  مجموعه کتابخانه‌های عمومی باشد. 

وی همچنین از عضویت افتخاری برگزیدگان آیین انتخاب کتاب سال خراسان رضوی در کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

محمدحسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد همه بتوانند همچون مرحوم سعید تشکری و سید‌محسن مصطفی‌زاده نامی نیک از خود به جای بگذارند و نامشان در جوار حضرت علی به موسی الرضا(ع) قرار بگیرد. 

وی با اشاره به برگزاری آیین انتخاب کتاب سال خراسان رضوی، گفت: کتاب سال چراغی برای بر افروختن مسیر دانایی است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به چاپ بالغ بر 4000 عنوان کتاب در سال گذشته، افزود: هدف از انتخاب این کتاب‌ها و تقدیر از نویسندگان آنان، استفاده از این منابع به عنوان چراغ راه مسیر دانایی و آگاهی است. 

به گزارش ایبنا؛ در این مراسم  ضمن تقدیر از خانواده‌های مرحوم سعید تشکری و مرحوم سید‌محسن مصطفی‌زاده، از کتاب «یا علی مدد» آخرین اثر استاد مصطفی‌زاده و کتاب «مشکور» جدیدترین اثر استاد تشکری رونمایی شد. 

معرفی برگزیدگان هجدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی
در ادامه‌ این مراسم همچنین از برگزیدگان هجدهمین دوره کتاب سال خراسان رضوی در بخش ادبیات پایداری کتاب «چهارمین نفر» اثر عباس مهدوی خواه؛ در بخش ادبیات فارسی، علمی و پژوهشی کتاب «تلمیحات و اشارات در شعر عاشورایی» اثر حسین ترکمانیان؛ در بخش ادبیات داستانی کتاب «عقیله» اثر الهام امین؛ در بخش علوم اجتماعی کتاب «رساله‌ای در باب محرومیت» اثر سید علیرضا واعظ موسوی؛ در بخش علوم تربیتی و روانشناسی کتاب «تربیت در نهج البلاغه» اثر محمد حکیمی؛ در بخش علوم دینی کتاب «درسنامه حکمتهای نهج البلاغه» اثر محمدحسین یوسفی؛ در بخش علوم سیاسی کتاب «قیام 15 خرداد» اثر محمدرضا جواهری و کتاب «تمدن نوین اسلامی از ظهور تا طلوع دوباره» اثر محمد غفاری؛ در بخش فرهنگ هنر و هویت ایرانی کتاب «طاق های خشتی» اثر پویا خزائلی پارسا و بهناز مترجم، در بخش کودک و نوجوان از انتشارت به‌نشر  به عنوان ناشر برگزیده و در بخش ویژه جهاد تبیین کتاب «علوم انسانی غربی و اسلامی» به قلم غلامرضا پیشقدم، جواد ایروانی و حسن خرقانی نیز تقدیر شد.

خوانش بخش‌هایی از دو‌کتاب «یا علی مدد» اثر استاد مصطفی‌زاده و کتاب «مشکور» اثر استاد تشکری، امضای پوستر، بیان خاطرات هنرمندان، اجرای سرود و پخش کلیپ از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت ادیبان فقید «تشکری» و «مصطفی‌زاده» و آئین معرفی برگزیدگان هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها